شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
میز خبر

مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد: مرگ شهروند اهوازی به دلیل گرمای هوا
ایرنا| به‌ دنبال گرمای شدید درچند روز اخیر یک مرد حدود 40ساله در اثر گرمازدگی در اهواز فوت کرد. میثم معزی، مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز  با اعلام این خبر گفت: «این فرد یک کارگر ساختمانی بوده که با علایم گرمازدگی شدید، درجه حرارت مرکزی بالا و کاهش سطح هوشیاری توسط تکنیسین‌های اورژانس 115 اهواز به بیمارستان منتقل شد اما به علت خونریزی مغزی جان خود را از دست داد.»
او ادامه داد: «گرمازدگی در موارد شدید می‌تواند باعث مرگ شود که تشخیص اولیه پزشکان خونریزی مغزی ناشی از گرمازدگی بوده اما تشخیص قطعی به عهده پزشکی قانونی است. همچنین در سه روز آخر هفته که دمای هوا به شدت افزایش یافته بود، پنج نفر با علایم گرمازدگی به مراکزدرمانی مراجعه کردند که بعد از انجام اقدامات درمانی ترخیص شدند.»
مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: «از آنجایی که گرمازدگی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد، بهتر است در هوای گرم مردم کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرند، از انجام ورزش‌های سنگین اجتناب کرده و مایعات بیشتری بنوشند.» درچند روز گذشته دمای هوا در خوزستان افزایش بی‌سابقه‌ای داشت، به صورتی که دمای هوا در بستان به 53 درجه سانتیگراد و در اهواز نیز به 51 درجه رسید.
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از کاهش ساعت کاری در روزهای گرم خبر داد: «ساعت کاری ادارات در شهرهایی که دمای آنها به بالای 49 درجه سانتیگراد برسد تا ساعت 13 خواهد بود. ستاد مدیریت بحران خوزستان کاهش ساعات اداری در روزهایی که دما به بالای 49 درجه می‌رسد را، تصویب کرده و هدف از این مصوبه کاهش مصرف انرژی است. به گفته وی، بانک‌ها از این مصوبه مستثنی هستند و روال قبلی خود را دارند.»
بالدی با اشاره به ارتباط افزایش دما و مصرف برق گفت: «دمای بالای 47 درجه سانتیگراد در ساعت 13 به بعد اتفاق می‌افتد، به همین دلیل تعطیلی ادارات در این ساعت به تصویب رسیده است.  در این جلسه ستاد بحران استان همچنین راهکارهای میان‌مدت و بلندمدت مدیریت مصرف را، مطرح و مقرر شد صنایع بزرگ خوزستان نیز برای کاهش مصرف انرژی اقدام کنند. براساس مصوبه این ستاد، نظام مهندسی باید رعایت مقررات ملی ساختمان که برای بهینه‌سازی مصرف انرژی است، را در دستورکار قرار دهد.»
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین با اشاره به شرایط سخت کاری برای کارگران خوزستانی گفت: «برای تنظیم دستورالعمل ساعت کار و شرایط تعطیلی کارگران و مشاغل سخت و زیان‌آور درحال مکاتبه با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان هستیم.»

داروی «سوفیرا» توسط متخصصان داخلی تولید شد
شهروند| داروی بیماری هپاتیت C، به دست متخصصان داخلی، تولید شد. این دارو به شکل قرص خوراکی با نام تجاری «سوفیرا» از شهریورماه وارد بازار خواهد شد.
داروسازی دکتر عبیدی، پنجشنبه گذشته در مراسمی در هتل اسپیناس پالاس تهران و با حضور پزشکان و اصحاب رسانه‌، از داروی سوفوسبوویر (Sofosbuvir) با نام تجاری سوفیرا رونمایی کرد. داروسازی دکتر عبیدی با درنظر گرفتن نگاهی کلان و بلندمدت به مقوله سلامت، دست به تولید این دارو زده است. سوفیرا که محور اصلی درمان مبتلایان به هر چهار ژنوتیپ بیماری هپاتیت C طی یک دوره درمانی 3 تا 6ماهه است، نقش مهمی در پیشگیری از بازگشت بیماری، عوارض و انتقال آن به فرد دیگر دارد و می‌تواند طی 20 تا 30‌سال به ریشه‌کن شدن این بیماری در ایران منجر شود. دستاوردی که هدف نهایی از تولید این محصول، به شمار می‌رود.
در ادامه مراسم معرفی داروی سوفیرا، سید موید علویان، با بیان خاطراتی به ذکر مشکلات درمان هپاتیت C در گذشته پرداخت و گفت: «ابتدای کار و پس از تشخیص بیماری هپاتیت C در ایران، داروی آن را از کشورهای مختلفی دریافت می‌کردیم، اما بعد از تحریم‌ها و مشکلاتی که پیش آمد، خودمان داروی آن را تولید کردیم که اثربخشی آن نهایتا 35‌درصد بود تا این‌که سوفوسبوویر از جعبه بیرون آمد که جایگاه بسیار خوبی دارد و پایه درمان ما را تشکیل می‌دهد.» وی با اشاره به این‌که در تشخیص و درمان این بیماری در منطقه در جایگاه اول هستیم، گفت: «اثربخشی دارویی که به ‌تازگی تولید شده، بالای 90‌درصد است، اما ما به دنبال درمان 98‌درصدی هستیم تا بتوانیم به تعهدمان به مردم، وزارت بهداشت، بیمه‌ها و سازمان بهداشت جهانی عمل کنیم و تا ‌سال 1410، این بیماری را در ایران ریشه‌کن کنیم. در این راستا،‌ سال گذشته 4500نفر را درمان کردیم، امسال هفت هزار،‌‌ سال آینده 10‌هزارو دو‌سال بعد، 20‌هزارنفر را درمان خواهیم کرد.»


تعداد بازدید :  229