شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
سال آینده و به‌عنوان نخستین شهر تاریخی در فهرست یونسکو
یزد ثبت جهانی می‌شود

شهروند| به‌دنبال جهانی شدن کویر لوت و 11 قنات ایرانی، بنا شده ‌سال آینده شهر یزد که 4 اثر جهانی در خود دارد، به‌عنوان نخستین شهر تاریخی در فهرست میراث یونسکو ثبت شود.
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری ثبت جهانی 11قنات ایرانی و بیابان لوت  گفت: «تدوین پرونده قنات‌های ایران از هفت‌سال پیش شروع شد و فرآیند پیچیده‌ای داشت. انتخاب برترین قنات‌ها از بین ۳۷هزار قنات زنده کار آسانی نیست. نقشه‌برداری و تهیه مستندات آنها کار بسیار سختی است. ما این کار را با همکاری مرکز بین‌المللی قنات‌ها و سازه‌های یونسکو انجام دادیم و در جریان کار تعدادی از آنها لایروبی شد.»
معاون میراث فرهنگی کشور در این نشست همچنین درباره رأی دادگاه شیکاگو، سرانجام عمارت مسعودیه، پرونده‌های ثبت جهانی‌ سال آینده و حریم حفاظتی بیابان لوت و قنات‌های ایرانی توضیحاتی ارایه کرد.
او درباره برنامه‌هایی که از این به بعد برای ۱۱ قنات ایرانی و بیابان لوت دارند، ادامه داد: «پس از ثبت جهانی این دو اثر، برنامه‌هایی برای حفاظت از آنها داریم. دو برنامه مدیریتی نوشته شده که در حوزه بیابان لوت وظایف دستگاه‌های محیط زیست، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی در آن بیان شده است. برنامه‌ای ازجمله ایجاد یک پایگاه دایمی با هدف حفاظت و توانمندسازی جوامع نیز ایجاد و حریم‌های حفاظتی آنها نیز ابلاغ شده است؛ به‌عنوان مثال حریم بیابان لوت ۱۷‌هزار کیلومتر مربع است، اما حریم قنات‌ها متفاوت است. هر قنات عرصه و حریمی دارد. برخی از این عرصه، زمین‌های کشاورزی سازه و بسترهای آبی است. با نهادهایی ازجمله جهاد کشاورزی همکاری در زمینه لایروبی قنات‌ها داشته‌ایم و البته برنامه مدیریتی هر اثر توسط دستگاه‌های مرتبط امضا شده است.»  طالبیان با بیان این‌که براساس یک برنامه مشترک از ۷‌سال پیش مرمت قنات‌ها را آغاز کرده‌ایم اما تاکنون اطلاع‌رسانی نشده، درباره آثاری که قرار است از این به بعد در فهرست میراث جهانی قرار گیرد، گفت: «سال آینده شهر تاریخی یزد به‌عنوان نخستین شهر تاریخی ثبت خواهد شد. ارزیابان یونسکو در شهریورماه برای بازدید به ایران می‌آیند. تلاش می‌کنیم که جنگل هیرکانی را با مشارکت جمهوری آذربایجان به ثبت جهانی برسانیم. بخشی از مطالعات پرونده راه ابریشم نیز انجام شده ولی چون سهمیه ندارد، می‌تواند به پرونده جهانی راه ابریشم بپیوندد.»  طالبیان در ادامه پیرامون رأی یکی از دادگاه‌های شیکاگو درباره الواح هخامنشی نیز گفت: «این موضوع هنوز از طریق مراجع رسمی در ایران به ما ابلاغ نشده است. دوشنبه این هفته جزییات آن مشخص خواهد شد. از اول فروردین ۹۲ تا ۲۵ شهریورماه همان‌ سال حتی یک اثر ثبت نشده بود. ولی از ‌سال ۹۳ تا الان،‌ یک‌هزار اثر تاریخی در فهرست منقول، ناملموس و طبیعی ثبت شده است. حتی برای نخستین‌بار فهرست آثار منقول ایجاد شد.»


تعداد بازدید :  164