شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
اظهارات دوگانه وزارت ارتباطات و ستاد قاچاق کالا و ارز
رجیستری در اغما
نامه ویژه به لاریجانی درباره رجیستری موبایل و خطرات آن

شهروند| رجیستری و پیگیری ورود تلفن همراه به کشور با وجود آن‌که یک طرح اجرا شده بود اما این‌بار با مشکلات بسیاری همراه شد. بیشتر این مشکل از آنجایی آغاز شد که بسیاری از رسانه‌ها اجرای طرح رجیستری را مختص به یک برند خاص از گوشی تلفن‌‌همراه اعلام کردند و این درحالی بود که رجیستری تلفن همراه و برخورد با قاچاق تلفن‌همراه یک طرح آزموده شده در‌سال 85 بود که به دلیل وجود نداشتن زیرساخت‌های لازم و طراحی نشدن کارکردهای آن با شکست مواجه شد و حتی این شایعه هم وجود داشت که عده‌ای با دلالی و سود شخصی اقدام به این کار کرده‌اند، حال موضوع رجیستری مطرح شده اما وزارت ارتباطات نیز با وجود این‌که نهادهایی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده‌اند که گوشی‌های قاچاق غیرفعال می‌شوند؛ اعلام کرده که زیرساخت‌های انجام رجیستری وجود ندارد و امکان کد‌گذاری گوشی‌های تلفن‌همراه امکان‌پذیر نیست.  
رجیستری اجرایی نشد- اجرایی شد
با وجود اظهارنظرهای مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارتباط با اجرای طرح رجیستری موبایل از اول مردادماه و همچنین برخورد با برخی فروشندگان گوشی‌های برند اپل که نمودی از اجرای این طرح داشت اما وزارت ارتباطات این موضوع را رد کرد. محمدرضا فرنقی‌زاد- مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات- درباره طرح رجیستری تلفن‌همراه گفت: از 6ماه گذشته جلسات متعددی توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است تا تصمیم‌گیری لازم برای زمان و نحوه اجرای این طرح صورت گرفت.
وی ضمن توضیح درباره روند این جلسات و بررسی‌های همه‌جانبه عنوان کرد: در این جلسات مقرر شد که پس از انجام و تمهیدات اولیه، این طرح به صورت آزمایشی اجرایی شود. هنوز مقدمات لازم برای اجرای طرح رجیستری تلفن‌همراه مهیا نشده و به‌طور قطع قبل از اجرای طرح اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.  این مقام مسئول در وزارت ارتباطات درباره گوشی‌های خریداری شده توسط مردم قبل از اجرای نهایی طرح مذکور گفت: برای تلفن‌های تهیه‌شده قبل از اجرای طرح مشکلی پیش نمی‌آید و محدودیت‌های مورد نظر طرح شامل گوشی‌هایی می‌شود که پس از اجرای طرح وارد کشور می‌شوند. طرح رجیستری با هدف مبارزه با قاچاق تلفن‌همراه و واردات غیرقانونی موبایل به داخل کشور صورت می‌گیرد و پس از آغاز اجرای طرح، درصورت ورود غیرقانونی گوشی تلفن‌همراه اجازه فعال کردن سیم‌کارت روی آن داده نمی‌شود.  اما درهمین‌باره علی‌اکبر پوراحمدنژاد، دبیرکمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آغاز طرح رجیستری موبایل و تأکید بر این‌که هیچ سیم‌کارتی در موبایل‌های قاچاق فعال نمی‌شود، از خریداران موبایل خواست تا پیش از خرید تلفن‌همراه مورد نظر، فعال‌شدن سیم‌کارت در این گوشی‌ها را چک کنند. او با اعلام خبر آغاز اجرای پایلوت طرح رجیستری موبایل از روز گذشته اظهار کرد: ‌سال گذشته با توجه به این‌که تلفن‌همراه درکشور در بالاترین ردیف کالاهای قاچاق قرار داشت، بررسی طرحی که به صورت ویژه بتواند این مشکل را حل کند، در دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست‌جمهوری قرار گرفت؛ از طرفی با توجه به مشکلات اجرای این طرح در مرحله قبل که چند ‌سال پیش به اجرا درآمد، با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های مسئول، تمام چالش‌های موجود در طرح قبلی احصا شد و از روز گذشته طرح رجیستری موبایل به صورت پایلوت به اجرا درآمد.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با تأکید بر این‌که در طرح مذکور، ارایه خدمات مخابراتی به گوشی‌های تلفن فعال درکشور که پیش از اجرای این طرح فعال شده‌اند، دچار هیچ خللی نخواهد شد، ادامه داد: به دنبال اجرای این طرح از روز گذشته، تنها موبایل‌هایی قادر به دریافت خدمات مخابراتی خواهند بود که از مبادی قانونی وارد کشور شده و شماره سریال آنها از طریق گمرکات در سامانه مخصوص این طرح که دراختیار اپراتورهای تلفن‌همراه قرار دارند، ثبت شده باشند.  وی با تأکید بر این‌که مشکلات این طرح در مرحله پایلوت احصا خواهد شد، اضافه کرد: از روز گذشته تمام موبایل‌هایی که به صورت غیرقانونی به کشور وارد شده باشند، دیگر قادر به دریافت خدمات مخابراتی کشور نمی‌شوند و هیچ ‌یک از اپراتورهای تلفن‌همراه کشور، به سیم‌کارت‌هایی که در این تلفن‌های همراه قرار می‌گیرند، خدمات مکالمه و سایر خدمات مخابراتی را ارایه نخواهند داد.
طرحی شکست‌خورده
حال در مورد طرح رجیستری گوشی تلفن‌همراه جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از ارسال نامه به رئیس مجلس درباره رجیستری موبایل خبر داده است. او دلیل ارسال این نامه را توضیح می‌دهد: تجربه ناموفق این طرح در‌سال 85 و شایعات درباره علت اجرا و توقف آن به دلیل منافع شخصی برخی افراد مطرح شد که به اعتماد عمومی ضربه می‌زند. از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس نامه‌ای به آقای لاریجانی رئیس مجلس نوشته‌ام و ابهامات و نگرانی درمورد این طرح را متذکر شدم.  کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح داد: در این‌که موبایل در ایران قاچاق می‌شود و حدود 90‌درصد موبایل‌های وارداتی به کشور قاچاق است و باید با قاچاق مبارزه شود، شکی نیست و هر سه مطلب صحیح است،  اما معتقدیم این طرح شتابزده است و فکر کارشناسی و قدرت ملی پشت آن نیست.


تعداد بازدید :  112