شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از تدوین طرحی برای کاهش تخلفات فضای مجازی خبر داد:
حراست از حریم خصوصی در پارلمان
سرمایه‌گذاری 200 میلیارد ریالی دولت در ICT پارک فناوری پردیس میزبان سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود

شهروند|مجلس این روزها برای مقابله با تخلفات اینترنتی طرح تازه‌ای را دنبال می‌کند.  تدوین طرح حراست از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی درحالی در دستور کار نمایندگان مردم قرار گرفته که طی سال‌های گذشته همزمان با رواج شبکه‌های مجازی در کشور آمار تخلفات اینترنتی روند افزایشی به خود گرفته است. کافی است تا نگاهی به پرونده‌های موجود در دادسرای جرایم رایانه‌ای کشور بیندازید تا عمق فاجعه‌ای که این روزها جامعه ما بدان مبتلا شده است را  دریابید؛ فاجعه‌ای که در سایه نبود قوانین لازم در حراست حریم خصوصی افراد به عاملی برای سوءاستفاده از عکس‌ها و مطالب محرمانه و افشای اسرار دیگران در فضای مجازی بدل شده است.  حال در شرایطی که در برنامه ششم توسعه  دسترسی 80‌درصد خانوارها به پهنای باند بالا در بستر شبکه ملی اطلاعات هدفگذاری شده، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از ضرورت پیشرفت  موارد حقوقی و نظارتی همپای این توسعه سخن می‌گوید. در این میان علی جنتی، وزیر ارشاد بر این باور است که  مهاجرت به سمت فضای مجازی باید به رشد ارزش‌های ملی و فرهنگی جامعه کمک کند. این عضو کابینه یازدهم  با بیان این‌که بزرگترین چالش هزاره سوم تولید محتواست، اظهار کرد: در این دوره هر شهروندی می‌تواند به تنهایی تولید محتوا کند. او  با تأکید بر این‌که با مهاجرت به سمت فضای مجازی باید به رشد ارزش‌های ملی و فرهنگی جامعه کمک کنیم، گفت: در قانون اساسی کشورمان نیز بر برابری و عدالت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و تعامل تأکید شده که فضای مجازی می‌تواند تسهیلگر تحقق آن باشد.
جذب سرمایه‌گذار خارجی با درگاه واحد
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران  سخن می‌گفت با اشاره به این‌که ضریب نفوذ موبایل در کشورمان 96‌درصد است، اظهار کرد: پهنای باند بین‌الملل کشور 307 Gbps، اتصال اینترنت در 18‌هزار روستا، اتصال 80‌درصد خانوارها به شبکه تا پایان برنامه ششم توسعه، سهم 350‌میلیارد یورویی ICT از اقتصاد جهان و اختصاص 7 بند از سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه به فناوری اطلاعات توسط مقام معظم رهبری نشان از جایگاه بلند این حوزه و ظرفیت‌های موجود در آن دارد. او از رویه اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌عنوان یک چالش یاد کرد و گفت: دولت باید به راه‌اندازی درگاه واحدی که براساس ضوابط واحد و شفافی شکل گرفته و می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذار در حوزه ICT  شود، توجه جدی کند.
خلأ ۱۰۰‌هزار‌میلیارد ی بازار ICT ایران
اما رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درحالی لازمه‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی در این حوزه  را مورد اشاره قرار می‌دهد که به گفته مرتضی موسویان، معاون وزیر ارشاد  بازار ICT ایران ۱۰۰‌هزار‌میلیارد تومان خلأ درآمدی دارد.  به گفته او، سهم ایران از حجم بازار جهانی ICT  با توجه به جمعیت یک‌درصدی کشورمان باید 140‌هزار‌میلیارد تومان باشد درحالی‌که الان 39‌هزار‌میلیارد تومان است که عمده این رقم هم به اپراتورها مربوط می‌شود. او که از دیگر سخنرانان این همایش بود، با بیان این‌که حجم بازار  ICT جهان در سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰۰‌میلیارد یورو خواهد رسید گفت: در ‌سال 2014 بیشتربن سرمایه‌گذاری جهانی بالغ بر 31‌درصد مربوط به فناوری اطلاعات بود. او با اشاره به این‌که حجم اپلیکیشن‌های موجود در گوگل‌پلی یک‌میلیون و 600‌هزار اما در ایران نهایتا 45‌هزار است، ابراز کرد: باید به سمت همکاری شبکه‌ای برویم تا سهم خود را از بازار این حوزه ارتقا دهیم.
تدوین پیوست فناوری برای قراردادهای کلان
به‌دنبال اظهارات  معاون وزیر ارشاد،  علی مرتضی بیرنگ، معاون معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری پشت تریبون رفت تا از پیشرفت دیگری  در این عرضه پرده بردارد. او از تدوین پیوست فناوری برای قراردادهای کلان خبر داد و خاطرنشان کرد: این پیوست در راستای رفع موانع تولید در این معاونت در دست تدوین است و امکان انتقال دانش فنی در زمینه فناوری را در قراردادهای کلان فراهم می‌کند. بیرنگ با اشاره به رتبه ششم ایران در فناوری نانو و جایگاه ویژه ایران در دانش سلول‌های بنیادی گفت:   در 2‌سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه فناوری‌های جدید انجام و تسهیلاتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. او با اشاره به این تسهیلات گفت:   شرکت‌های متشکل از سهامدار خارجی و شرکت دانش‌بنیان مشمول معافیت‌های مالیاتی و گمرکی می‌شوند و در 2‌سال گذشته 100 شرکت با سهامداری مشترک خارجی، داخلی تاییدیه دانش‌بنیان اخذ کردند. این مقام مسئول تصریح کرد: امکان دریافت خدمات تخصصی و مشاوره‌ای و امکان برخورداری از مشوق‌های دولتی تا سقف 80‌درصد برای شرکت‌ها فراهم است. معاون معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین با بیان این‌که پارک فناوری پردیس، پارک پیشروی کشور در حوزه فناوری است، گفت: این پارک میزبان سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود و اختصاص منطقه ویژه‌ای در کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی در دست مذاکره است.
ایجاد کریدورهای علم و فناوری با 14‌هزار ‌میلیارد ریال سرمایه‌گذاری
امیرحسین دوایی، معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این همایش گفت: طرح ایجاد کریدورهای علم و فناوری با سرمایه‌گذاری حدود 14‌هزار میلیارد ریال به صورت جدی دنبال می‌شود.   او با بیان این‌که  کریدورها با هدف توسعه فناوری‌های نوین در کشور ایجاد خواهد شد، از راه‌اندازی پارک اینترنت اشیا در جاده کرج خبر داد و گفت: زمین لازم خریداری شده است تا با احداث آن شرکت‌های داخلی و خارجی در آن مستقر شوند. دوایی با بیان این‌که نرم‌افزارهای (اپلیکیشن) قابل رقابت در جهان در این پارک تولید خواهد شد، افزود:  تاکنون و از ‌سال 1392 بیش از 320‌هزار ‌میلیارد ریال در توسعه پهن‌باند کشور در قالب شبکه ملی اطلاعات سرمایه‌گذاری شده است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیش‌بینی شده است در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور بیش از600‌میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی‌سی‌تی) صورت گیرد که 200 میلیارد ریال آن را دولت انجام خواهد داد.


تعداد بازدید :  160