شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
رویداد

فعالان اقتصادی در انتظار یکسان شدن نرخ ارز
فارس| در بسیاری از شرکت‌های بورسی و غیربورسی سودی که مطرح می‌شد، واقعی نبود و به جای آن نوعی سودی غیرواقعی ارایه می‌شد که این روند بیشتر از حاصل از چندگانگی نرخ ارز بود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از این روند تک‌نرخی شدن ارز بود. درهمین راستا علیرضا مناقبی رئیس مجمع واردات با بیان این‌که ارز چند نرخی سودهای بادآورده برای برخی بنگاه‌های غیرشفاف ایجاد کرده است، گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز، پایان انحصار‌طلبی برخی در این حوزه را رقم خواهد زد.  او با اشاره به آثار غیرقابل برگشت استمرار نظام چند نرخی ارز در بلندمدت گفت: چندگانه بودن نرخ ارز علاوه بر این‌که به شدت فضای کسب‌وکار را مخدوش ساخته، زمینه‌ساز بروز فساد، رانت و فعالیت‌های سوداگرانه ارزی نیز شده است. این به معنای آن است که بنگاه‌های اقتصادی به جای فعالیت مولد و ایجاد ارزش‌افزوده، به دنبال آن خواهند بود که هزینه‌های خود و سود سالیانه پیش‌بینی شده برای بنگاه خود را از طریق مراودات ارزی تأمین کنند و این بزرگترین آسیب به یک اقتصادی است که می‌‌خواهد برای رشد و خرج از رکود دورخیز کند. مناقبی افزود: چندگانه بودن نرخ ارز مصداق آشکاری از چندگانه بودن انضباط مالی دولت است که خواسته یا ناخواسته به فعالان اقتصادی تحمیل می‌شود. چندگانه بودن نرخ ارز به معنای مخدوش کردن شفافیت در تولید و تجارت شناسنامه‌دار است. ثمره آن چیزی جز سوق دادن فعالیت‌ها به سمت تقلب و انحراف نیست. ارز چند نرخی، نظام قیمت‌گذاری کالاها را شدیدا منحرف ساخته و زمینه‌‌ساز سودهای هنگفت برای برخی بنگاه‌‌های انحصارطلب و رانت‌خوار شده است. درواقع ارز چند نرخی، سودهای بادآورده برای برخی بنگاه‌های غیرشفاف ایجاد کرده است. رئیس مجمع واردات   همچنین با اشاره به کسری بودجه دولت گفت: با توجه به کاهش نرخ ارز، همه می‌دانیم که ممکن است دولت بخواهد بازهم از طریق افزایش نرخ ارز کسری بودجه خود را جبران کند، به همین دلیل پیش از آن‌که زمینه بروز چنین وسوسه‌هایی در سیاست‌های پولی کشور بخواهد شکل بگیرد، باید جلوی آن گرفته شود. تک‌نرخی شدن ارز را باید نقطه پایان انحصارطلبی دولت و بانک مرکزی تعبیر کرد که می‌تواند منجر به ایجاد شفافیت در عملکرد بنگاه‌‌های اقتصادی شود. مناقبی تصریح کرد: همه صاحب‌نظران بر این نکته تأکید دارند که رفتارهای دستوری در اقتصاد فرار رقابتی امروز راه به جایی نمی‌برد و نرخ ارز باید در نقطه‌ای که محل اجماع کلیه ذینفعان بازار است، از طریق عرضه و تقاضا مشخص شود. به همین دلیل بحث مطالبه‌گری از دولت و بانک مرکزی درباره یکسان‌سازی نرخ ارز باید با شدت و قدرت بیشتری دنبال شود.

افت ۲۵‌درصدی صدور پروانه ساختمان
مهر| مرکز آمار ایران نتایج اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در زمستان ۱۳۹۴ را منتشر کرد. برپایه این گزارش، در زمستان ‌سال ۱۳۹۴، تعداد ۱۸۱۰ پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود ۴‌درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه‌ سال گذشته حدود 25.1‌درصد کاهش داشته است. این تعداد پروانه حدود 4.7‌درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور را تشکیل می‌دهد. از کل پروانه‌های صادرشده ۸ پروانه (0.4درصد) مربوط به افزایش بنا و ۱۸۰۲ پروانه (99.6درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده که پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 4.1‌درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه ‌سال گذشته حدود 25.1‌درصد کاهش داشته است.

۱۰حلقه چاه آب آلوده در تهران کنار گذاشته شد
فارس| روز گذشته عزیز عالی‌نژاد مدیرعامل شرکت تأمین و تصفیه آب و فاضلاب تهران از کنار گذاشته‌شدن ۱۰ تا ۱۲ چاه آلوده خبر داد و گفت: آلمانی‌ها برای این‌که روش‌های حفر چاه‌ها را به شرکت‌های ایرانی منتقل کنند، با ما قراردادهایی امضا کردند تا از این پس روش‌های سنتی و قدیمی حفر و تجهیز چاه‌ها را کنار بگذاریم. او در ادامه افزود: برای حفاری هرحلقه چاه 300 تا 400‌میلیون تومان هزینه می‌شود و وقتی آن چاه را به آزمایشگاه معرفی می‌کنیم، آزمایشگاه آن را تأیید نمی‌کند و آن را کنار می‌گذارد، پس اگر با روش‌های نوین به حفر چاه و تجهیز چاه آشنا باشیم، این هزینه‌ها کاهش می‌یابد.


تعداد بازدید :  201