شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

واکنش ایران به فرافکنی‌های اخیر مقامات بحرینی
شهروند| سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به بیانیه اخیر وزارت کشور بحرین، اتهامات وارده در این بیانیه علیه جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اعلام کرد: ما ضمن رد قاطعانه این اتهامات تکراری و بی‌اساس، به مقامات بحرینی بار دیگر توصیه می‌کنیم به جای فرافکنی و انتساب مشکلات داخلی خود به دیگران، به چاره‌جویی اساسی برای معضلات رو به افزایش خود بپردازند. پیش از این، مقامات بحرینی بار دیگر با طرح اتهامات بی‌اساس علیه ایران مدعی شدند، موفق به کشف یک انبار اسلحه و دستگیری 5 مظنون در این رابطه شدند که آنها اعتراف کردند در ایران و عراق آموزش نظامی دیده‌اند. وزیر کشور بحرین با صدور بیانیه‌ای مدعی شده است که این مظنونان قصد داشتند تا در این کشور بمب‌گذاری‌هایی را انجام دهند. در ادامه این بیانیه آمده است که مظنونان اعتراف کرده‌اند که آموزش‌های نظامی ویژه‌ای را در اردوگاه‌های سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله عراق دریافت کرده‌اند. تجهیزات مصادره‌شده شامل انواع سلاح‌ها، کنترل از راه دور ابزارهای ارتباطی و باتری‌هایی که معمولا برای انفجار بمب به کار می‌رود، بودند. همچنین تلفن‌همراه، کلیدهای الکترونیکی، تراشه‌های تلفنی و سیم نیز کشف شده است. این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که مقامات ایران هرگونه دخالت در امور داخلی این کشور را رد کردند.

حکم دادگاه تجدیدنظر آمریکا:  دولت آمریکا نمی‌تواند ساختمان بنیاد علوی را مصادره کند
یک دادگاه تجدیدنظر فدرال در آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، دولت آمریکا نمی‌تواند یک برج اداری در منهتن را که در اصل توسط شاه ایران ساخته شده را مصادره کند؛ ادعا شده مالکان این برج سرپوشی برای فعالیت‌های دولت ایران بودند. همچنین دادگاه تجدیدنظر حوزه دوم آمریکا اعلام کرد، به این دلیل که دادگاه هیچ مدرکی دال بر این‌که مالکان این برج و ایران از نظر حقوقی یک شخصیت واحد محسوب می‌شوند، پیدا نکرده است، صدها نفر از قربانیان «اقدامات تروریستی» مرتبط با ایران نمی‌توانند مالکان برج شماره 650 خیابان پنجم را مجبور به فروش این ساختمان یا پرداخت حکم خسارتی کنند که علیه دولت ایران به دست آورده بودند. هر دوی این احکام توسط ریچارد وسلی، قاضی حوزه در 145 صفحه برای یک پنل متشکل از 3 قاضی نوشته شده بودند.
این قضات احکام صادره ازسوی کاترین فورست قاضی دادگاه منطقه‌ای، علیه بنیاد غیرانتفاعی علوی را لغو کردند. این بنیاد که در زمینه ترویج فرهنگ اسلامی و زبان فارسی فعالیت دارد، 60‌درصد از مالکیت برج شماره 650 را دراختیار دارد. مالکان این ساختمان ادعا کرده بودند که هیچ فرصتی به آنها داده نشده تا نشان دهند که چرا نباید مسئول اتهامات مطرح شده باشند. دنیل روزومنا، وکیل مالکان این برج دراین‌باره گفت: ما بسیار خشنود هستیم. ما به دنبال رفع اتهام و دفاع از موکلان‌مان در دادگاه هستیم. مقامات آمریکایی بنیاد علوی را به پولشویی متهم کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض می‌کند.

فرافکنی لابی و رسانه‌های وابسته به سعودی درباره نقش این کشور در حادثه 11 سپتامبر
ایسنا| پایگاه خبری اینترسپت در گزارشی نوشت، لابی و رسانه‌های وابسته به خاندان سلطنتی سعودی تلاش دارند تا حملات یازدهم سپتامبر را به ایران ارتباط دهند. اینترسپت در گزارش خود آورده است: جمعه گذشته، دولت ایالات متحده سرانجام گزارش 28 صفحه‌ای کنگره در‌سال 2002 را منتشر کرد که به تشریح جزییات رابطه بین دولت عربستان‌سعودی و هواپیماربایان حادثه یازدهم سپتامبر می‌پردازد. نویسنده این گزارش می‌افزاید: این اسناد فهرست اشکال گوناگون کمک آژانس‌های سعودی به هواپیماربایان ازجمله کمک در پیدا کردن یک دانشکده پرواز و فرم‌های مختلف حمایت مالی در زمانی که هواپیمارباها به ایالات متحده وارد شدند، را نشان می‌دهد. بسیاری از یافته‌های این گزارش به‌طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، زیرا برخی از آژانس‌های سعودی که نامشان در این گزارش ۲۸ صفحه‌ای گنجانده شده، از همکاری خودداری کرده‌اند. حتی این موضوع نیز از ادعای لابی‌گرها و رسانه‌هایی که بودجه‌شان ازسوی سعودی‌ها تأمین می‌شود، جلوگیری نکرده است؛ لابی‌های سعودی ادعا می‌کنند که افشای این گزارش ۲۸ صفحه‌ای به گمانه‌زنی درباره نقش عربستان‌سعودی درحملات تروریستی یازدهم سپتامبر پایان داد. خروجی‌های خبری متعددی که توسط دستگاه روابط عمومی بزرگ عربستان‌سعودی کنترل می‌شوند، جار می‌زنند که این اسناد سند حقانیتی است که هرگونه پیشنهاد نسبت به نقش عربستان درحادثه تروریستی یازدهم سپتامبر را رد می‌کند. فران تاون‌سند، یک مقام پیشین کابینه بوش این هفته در ویدیویی درباره این گزارش ۲۸ صفحه‌ای گفت: پرسش مداخله عربستان درحادثه یازدهم سپتامبر باید به کلی کنار گذاشته شود. این ویدیو ازسوی شرکت
Focus Washington یک شرکت لابی‌گری که ازسوی عربستان برای نفوذ در سیاست‌گذاران آمریکایی کنترل می‌شود، تهیه شد.


تعداد بازدید :  184