شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
در نشست فعالان سیاسی زن مطرح شد
زنان نماینده می‌توانند در انتخاب مجدد روحانی تأثیرگذار باشند

ایسنا | شهربانو امانی، آذر منصوری و فاطمه راکعی از زنان فعال در عرصه سیاست داخلی در میزگردی برای بررسی مشارکت سیاسی زنان در انتخابات به بیان نظرات خود پرداختند. در این میزگرد که در محل خبرگزاری ایسنا برگزار شده است، شهربانو امانی  با بیان این‌که  پس از انتخابات ریاست‌جمهوری‌ سال 84، حرکت رو به جلو برای افزایش مشارکت زنان کند شده و بعد از‌سال 88 تقریبا به محاق رفت، اظهار کرد: تعداد نمایندگان زن در سه دوره انتخابات مجالس هفتم، هشتم و نهم هم این سیر نزولی را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که در مجلس هشتم، 8 خانم نماینده و در مجلس نهم 9 خانم نماینده داشتیم اما بعد از انتخابات 92 که میل داریم از دستاورد موفق و اجماعی که در آن به دست آورده‌ایم، دفاع کنیم، ‌تصمیم بر این شد که جریان اصلاحات شرکت فعالانه‌ای در انتخابات مجلس داشته باشد و نهایتا به نتیجه‌ای که از این انتخابات حاصل شد، رسیدیم.
در قسمت دیگری از این نشست آذر منصوری با اشاره به سابقه مشارکت سیاسی زنان ایران گفت: زنان ایران در سطح مشارکت‌های توده‌ای نقشی اگر نگوییم بیشتر، بلکه مساوی مردان داشته‌اند. آنها به‌عنوان نیمی از پیکره جامعه اسلامی ایران، انقلابی را به ثمر رساندند که رهبرش عقیده داشت زنان باید در مقدرات اساسی کشور شرکت داشته باشند .
به گفته این فعال سیاسی اساسا انقلاب اسلامی به دنبال ارایه  الگو، چهره و نماد جدید از مشارکت سیاسی زنان مسلمان به دنیا بود؛  اما حالا وقتی آمارها را مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم شکاف بسیار عظیمی از حیث دسترسی زنان در مقایسه با مردان در شاخص‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزش و حتی شاخص سلامت به وجود آمده است.
منصوری با مقایسه آمار‌های سیاسی و اقتصادی مشارکت زنان ایران با دیگر کشورها گفت: بهترین دیدگاه را نسبت به مشارکت زنان در جامعه دین ما دارد. وقتی با چنین پشتوانه‌ای آمارها را نگاه می‌کنیم، متأسف می‌شویم که ایران از لحاظ شاخص شکاف جنسیتی در بین 145 کشور جهان رتبه 142را دارد. وی گفت: یکی از سازوکارهای جریان‌سازی افزایش مشارکت زنان در انتخابات است. هر چه جوامع به سمت مردم‌سالاری رفتند از این جریان استفاده بیشتری کردند. افغانستان، پاکستان و  عراق ازجمله کشورهای همسایه ما هستند که از این جریان استفاده کردند. آنها برای حضور زنان در مشارکت سیاسی سهمیه در نظر گرفته‌اند؛ پذیرفته‌اند که زنان به خودی خود با توجه به بستر فرهنگی کشورشان شانسی برای اقبال و پیروزی در انتخابات ندارند، پس باید به آنها سهمیه داد. پارلمان‌های این کشورها 25 درصد از سهم کرسی‌های خود را به زنان اختصاص داده‌اند؛ اگر زنی وارد مجلس نشود آن کرسی‌ها خالی می‌ماند پس احزاب برای به دست آوردن آن مقدار کرسی هم که شده سعی می‌کنند به کادرسازی زنان در حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی  بپردازند. در ادامه این نشست فاطمه راکعی گفت: «زنان نماینده می‌توانند برای انتخاب مجدد روحانی تأثیرگذار باشند.» او ادامه داد: اگر قرار است مجلس و دولت به یکدیگر کمک کنند، باید نمایندگان اصلاح‌طلب، مستقل و حامی دولت در کنار یکدیگر قرار گیرند، تا لوایحی که به مجلس می‌آید، سریعا تصویب شود؛  به‌خصوص با توجه به عمر کوتاهی که از این دولت باقی‌مانده زمینه‌های اجرایی شدنش فراهم شود که در همه این موارد و نیز فراهم کردن فرصتی برای انتخاب مجدد آقای روحانی، قطعا بانوان مجلس می‌توانند تأثیرگذار ظاهر شوند، همان‌طور که در فراهم کردن زمینه برای جلب و جذب همدلی همه دلسوزان کشور برای حضور و مشارکت بیشتر زنان در انتخابات شوراهای شهر و روستا می‌توانند موثر باشند.


تعداد بازدید :  151