شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با خسرو قمری، رئیس فدراسیون دوچرخه سواری
حسین عسگری دوپینگ نکرده، بیمار است!
در المپیک فقط دنبال رسیدن به خط پایان نیستیم

شهروند| کاروان دوچرخه‌سواری کشورمان تا چند روز دیگر به مسابقات المپیک اعزام می‌شود اما رکابزنان ایرانی با حاشیه‌های زیادی در هفته‌های اخیر روبه رو شده‌اند. از سویی زمزمه‌هایی درباره دوپینگ حسین عسگری به گوش می‌رسد و از طرف دیگر مهدی سهرابی نسبت به خط خوردنش از المپیک معترض شده است و بحث دیگر کناره‌گیری تقریبا صوری  قادر میزبانی از مسابقات المپیک بوده است. البته رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری معتقد است که حسین عسگری به هیچ وجه دوپینگ نکرده و دچار بیماری سختی شده که او را از المپیک دور کرده است. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار «شهروند» را با خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری می‌خوانید:  
  با این‌که اردوهای رکابزنان ملی‌پوش برای حضور در المپیک در جریان است اما بحث‌هایی به وجود آمده که تدارکات این اردوها توسط باشگاه‌ها صورت می‌گیرد؟
باشگاه‌ها و فدراسیون هیچ مغایرتی با هم ندارد چون همه ما به‌دنبال موفقیت در دوچرخه‌سواری هستیم. طبق برنامه‌هایی که داشتیم رکوردگیری که انجام شد در انتها ما به 4 نفر رسیدیم و بعد از آن هم 3 نفر نهایی را معرفی کردیم. اردوی اردبیل برگزار شد و بعد از آن ملی‌پوشان به اروپا رفتند و به جمع‌بندی خوبی نسبت به دوچرخه‌سواران دست پیدا کردیم. دو دعوتنامه برای باشگاه‌های پیشگامان کویر یزد و شهرداری تبریز آمد که هر 4 دوچرخه سوار ملی‌پوش در این دو باشگاه عضو هستند. ما هم از این فرصت استفاده بردیم و آنها را راهی تورهای خارجی معتبر کردیم.
  یکی از بحث‌های مهم در چند ماه اخیر پیرامون حسین عسگری بوده است. حتی قادر میزبانی اعلام کرد که دوچرخه‌سوار به‌خاطر دوپینگ کنار رفته است؟
حسین عسگری یکی از بهترین‌های ایران در رشته دوچرخه سواری است و افتخارات زیادی هم برای کشورمان کسب کرده است. عسگری بعد از کسب سهمیه المپیک بیمار خاصی پیدا کرد و به مشکل خورد و نتوانست به کارش ادامه دهد. تنها دلیل عدم حضور او مبتلا شدن به یک بیماری است. این ورزشکار هنوز هم تحت درمان است و امیدواریم سریعتر بهبود پیدا کند. کمیته ضددوپینگ تنها مرجع قانونی است که این موضوع را تأیید نکرده است.
 ‌ برخی اعلام کردند که به خاطر لطمه نخوردن به اعتبار عسگری این بحث رسانه‌ای نشده است.
من به آبروی عسگری کاری ندارم. من به یک مرجعی اشاره می‌کنم که فقط آنها هستند که می‌توانند این موضوع را تأیید کنند اما این کار را نکرده‌اند. تمام مسابقات داخلی و حتی اردوهایی که می‌رویم تحت مراقبت کمیته ضد دوپینگ است. اگر چنین موردی باشد، قطعا به ما اعلام می‌کنند. بهتر است در این فضا به فکر موفقیت ورزشکارانمان باشیم و این حاشیه‌ها مطرح کردنش هم جالب نیست.
  اما قادر میزبانی این موضوع را اعلام کرده است؟
قادر میزبانی اشتباه کرده که چنین بحثی را به میان آورده است. او فقط اجازه دارد تمرین کند و درباره موضوعاتی که به خودش ارتباط دارد صحبت کند و غیراز این هیچ حقی را ندارد. حسین عسگری بیمار است. قادر میزبانی مگر مرجع قانونی است که درباره حسین عسگری صحبت می‌کند؟
 ‌به ماجرای انتخاب 3 دوچرخه سوار المپیکی برسیم. مهدی سهرابی اعتقاد دارد که با بی‌توجهی مدیران فدراسیون اسمش خط خورده است؟
انتخاب ورزشکاران المپیکی را براساس عملکردی که داشته‌اند، مدنظر قرار دادیم. رکوردی که ثبت کرده‌اند و مسافتی که طی کرده‌اند و... همه این موضوعات را در کنار هم قرار داده‌ایم. تجربیات هم در این میان تاثیرگذار بوده است. کادرفنی ما به اعضای کمیته فنی فدراسیون اطلاعاتی داده که آنها نیز این 3 نفر را انتخاب کرده‌اند. این موضوع هیچ ارتباطی به من یا شخص خاصی ندارد. 7 نفر که اعضای کمیته فنی هستند، این تصمیم را گرفته‌اند. حالا سهرابی هر موضوعی که می‌خواهد مطرح کند اما این اعضا ملاک انتخاب ما هستند و دیگر هیچ موضوعی پذیرفته نیست. دستگاهی به نام پاورنت به دوچرخه ورزشکاران نصب است که تمام جزییات را در اختیار ما قرار می‌دهد و هیچ دخالت انسانی در این میان وجود ندارد.
  چند روز قبل هم قادر میزبانی اعلام کرده بود به نفع سهرابی انصراف می‌دهد؟
 میزبانی یک موضوعی را بیان کرده است اما زیاد به این مسائل دقت نکنید. او نسبت به جامعه ورزشی و مردم ایران مسئول است و باید وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد و قطعا این کار را نیز خواهد کرد. از این بابت نگرانی وجود ندارد چون میزبانی قصد داشته به دوستش محبت کند که این کار را نیز انجام داده است اما انتخاب نفرات تیم‌ملی براساس شاخصه‌های مشخص است.
  پیش‌بینی شما از نتایج رکابزنان ایرانی در المپیک چیست؟
ما هر کاری از دستمان برمی آمد، برای آماده کردن رکابزنان المپیکی انجام دادیم. آنها را به المپیک اعزام می‌کنیم تا نتیجه بهتری نسبت به دوره قبلی بگیرند و بتوانند حداقل در میان نمایندگان آسیا عنوان نخست را به دست بیاورند. مطمئن باشید که هدف رکابزنان ایرانی فقط رسیدن به خط پایان نیست و به‌دنبال بهترین عملکرد هستند.


تعداد بازدید :  1068