شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
نگاهی به فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در اوکراین جنگ‌زده
500 خانه تعمیر می‌شوند

توافق آتش‌بس در روز 5 سپتامبر استراحتی را برای مردمی به وجود آورد که تحت‌تأثیر جنگ در شرق اوکراین بودند. در میان امیدهایی که برای توقف دایمی جنگ وجود داشت، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به مردمی کمک می‌کند که با پیامدهای جنگ روبه‌رو هستند.
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ روز جمعه 60 تن کمک غذایی به لوهانسک تحویل داد. این محموله از محل کمک‌های دریافتی از روسیه و سایرین در هفته‌های گذشته بود که بین مردم نیازمند توزیع شد.
میشل ماسون رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در اوکراین، می‌گوید: «با رسیدن زمستان، صلیب‌سرخ با مسئولان محلی در شرق اوکراین همکاری می‌کند تا نیازهای ضروری را فراهم کند.» در هفته‌های پیش‌رو، اقلام پناهگاهی را در لوهانسک توزیع خواهد کرد. با این کمک‌ها، سقف‌ها و پنجره‌های 500 خانه تعمیر خواهند شد و درحال حاضر شیشه، سیمان و مصالح سقف درحال خرید هستند تا خانه‌های 31‌هزار نفر در منطقه اسلاویانسک تعمیر شود.
گزارش شده است که 250‌هزار بی‌خانمان در داخل اوکراین وجود دارد که بیشتر آنها متعلق به لوهانسک و دونتسک هستند. بسیاری دیگر هم به روسیه گریخته‌اند. برخی دیگر از مردم که بازگشته‌اند می‌بینند که زیرساخت‌های عمومی خسارت‌دیده یا ویران شده‌اند و خدمات اساسی از قبیل خدمات سلامت و تحصیلی از هم گسیخته‌اند.
درضمن، وضع دونتسک به‌دلیل بی‌ثباتی‌های چندروز گذشته و مقابله‌های هر ازچندگاه که منجر به صدمات شهروندان می‌شود نگران‌کننده است.
خدمات بشردوستانه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بر مناطقی متمرکز شده است که در آنها مهارت دارد، مثل کمک به بیمارستان‌ها، کمک برای دفن محترمانه اجساد و دیدار با افرادی که به دلیل جنگ از آزادی محروم هستند.  لوران کورباز، رئیس بخش عملیات کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در اروپا و آسیای مرکزی، می‌گوید: «با مسئولان روسی و اوکراینی درخصوص برنامه‌های بشردوستانه آنان ارتباط داریم.»
او اضافه می‌کند: «تاکنون اوکراین و روسیه درخصوص عملیات کمک‌رسانی از طریق مرز یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. در نبود این توافق، ما نمی‌توانیم مسیر محموله‌ها را از روسیه تسهیل کنیم. با وجود این، در رایزنی با مسئولان دو کشور به دنبال توزیع آسان کمک‌ها هستیم.»
پوشش تلفن‌همراه و خطوط برق در بخش‌هایی از لوهانسک دوباره برقرار شده است و مردم می‌توانند با مناطقی که در آن‌جا بستگانی دارند صحبت کنند. در ضمن، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ درحال جمع‌آوری پیام کوتاه «من زنده هستم» از افرادی است که هنوز موفق نشده‌اند با خانواده خود ارتباط برقرار کنند.


تعداد بازدید :  220