شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
محمد بهشتی عنوان کرد:
میرکریمی خودش را بالاتر از معادلات سیاسی می‌داند

خبرآنلاین | حالا که استعفای رضا میرکریمی بعد از 5ماه پذیرفته شده و منوچهر شاهسواری مدیریت خانه سینما را برعهده گرفته، یک‌ بار دیگر می‌شود درباره تغییرات در رأس مهم‌ترین اتحادیه صنفی اهالی فرهنگ صحبت کرد. یکی از معدود افرادی که می‌تواند به بهانه این تغییرات از میزان موفقیت خانه سینما در رسیدن به اهدافش صحبت کند، محمد بهشتی است که خیلی‌ها او را معمار سینمای بعد از انقلاب می‌دانند.
محمد بهشتی درباره اهداف تأسیس خانه سینما و البته آن بخش از این اهداف که تاکنون خانه سینما به آنها دست پیدا کرده، گفت: در سال‌های دهه60 که مسائل مربوط به سینما را برنامه‌ریزی می‌کردیم، به این موضوع رسیدیم. البته قبل از انقلاب نهادهای صنفی کم‌وبیش وجود داشت اما چون سینما قبل از انقلاب ورشکسته شد و فروپاشید، طبیعی بود نهادها به دنبال موجودیت و نام و نشان‌شان باشند. به همین خاطر برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و ما عملا شاهد ورود افراد جدیدی به صحنه سینما به‌ویژه درحوزه تولید بودیم که تا مدت‌ها تشکل صنفی نداشتند.
بهشتی در ادامه با بیان این‌که‌ سال 65 بود که شروع به اقدام تأسیس خانه سینما کردیم، افزود: موسسان خانه سینما آقای انوار، بنده و آقای حیدریان بودیم که همه‌مان مسئولان دولتی بودیم. البته من نه، چون فارابی نهاد وابسته به وزارت بود. به هرصورت این نهاد را ایجاد کردیم و طبعا چون هیأت موسس بودیم، با تعیین هیأت‌مدیره موقت کار را شروع کردیم.
بهشتی در ادامه با بیان این‌که در بین صنوف مختلف، خانه سینما ازجمله موفق‌ترین صنف‌ها بوده، افزود: مدیریت این اتحادیه هم توانسته از بحران‌ها عبور کند، موجودیت خانه سینما را حفظ و فعالیت‌های ارزشمندی انجام دهد. ارزیابی من این است که نسبت به صنوف دیگر می‌توان عملکرد این تشکل صنفی را ممتاز ارزیابی کرد. همچنین باید بگویم کسانی که مسئولیت داشته‌اند، با وجود فرازونشیب‌های بسیار هیچ‌ کدام نمره مردودی نمی‌گیرند و توانسته‌اند به کار تداوم ببخشند. به‌ویژه در دولت گذشته با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفت تا این تشکل وجود نداشته باشد، خوشبختانه این تشکل صنفی موجودیتش را حفظ کرد و خیلی از مسئولیت‌هایی که صنعت سینما دارد را، رفته‌رفته خودش برعهده گرفت تا جایی که الان یک نهاد موثر در سیاست‌گذاری‌های سینماست.
این مدیر با سابقه فرهنگی از میان مدیرانی که در تمام این سال‌ها بر خانه سینما مدیریت کرده‌اند، محمدمهدی عسگرپور را دارای کارنامه‌ای خیلی خوب دانست: او در یک دوره بسیار بحرانی خانه سینما را به‌ خوبی مدیریت کرد و بسیار مدیریت سنجیده و پخته‌ای داشت. همچنین آقای میرکریمی در مدت کوتاهی که در دوره جدید خانه سینما را مدیریت کرد، نمره قبولی گرفت چون هم اهل سینماست، هم با دستگاه‌های مختلف تعامل خیلی خوب داشت. همان‌طور که گفتم، مجموعا هیچ‌ کدام از مدیران نمره منفی نمی‌گیرند اما بعضی‌ها نمره
بالاتری دارند.
او در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که برخی می‌گویند شاید با استعفای رضا میرکریمی برگزاری جشن خانه سینما با مشکلاتی مواجه شود و شاید بهتر بود ایشان بعد از برگزاری این جشن می‌رفت، اینطور پاسخ داد: نه فکر نمی‌کنم چون آقای میرکریمی حتی وقتی که مدیرعامل نبود، هم با خانه سینما ارتباط داشت و همیشه این دغدغه را داشت که این جشن خوب برگزار شود. ایشان ازجمله کسانی بودند که همواره به مسائل صنفی اهمیت می‌دادند و فکر نمی‌کنم در برگزاری جشن مشکلی به وجود بیاید.
او همچنین درباره نظر برخی افراد که رفتن میرکریمی از خانه سینما را به مسائل سیاسی و دورخیزش برای اهداف استراتژیک سیاسی ارتباط می‌دهند، گفت: نه به نظر من آقای میرکریمی خودش را بالاتر از معادلات سیاسی می‌دانست.


تعداد بازدید :  104