شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
خبر

برای نظارت آنلاین پلیس بر فعالیت سارقان، مالخران و مصرف قلیان صورت می‌گیرد
دوربین مداربسته پلیس در قهوه‌خانه‌ها
شهروند| دوم تیرماه امسال بود که 4‌هزار پزشک متخصص برای رئیس‌جمهوری نامه نوشتند و از او خواستند تا برای مهار سونامی ‏سرطان ناشی از مصرف قلیان ‏در کشور اقدام کند. همان زمان به گزارش وزارت بهداشت استناد و اعلام شد که 15‌درصد جوانان 13 تا 15‌سال در کشور قلیان مصرف می‌کنند و سالانه هم 35‌هزار تن تنباکو در کشور دود می‌شود. حالا با گذشت نزدیک به یک ماه، رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی، از نظارت آنلاین پلیس در قهوه‌خانه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید که تاکنون 4 قهوه خانه در تهران به صورت آزمایشی به دوربین مداربسته مجهز شدند، چرا که براساس تشخیص پلیس، این اماکن، محل تجمع مالخران و سارقان است. به گفته خلیل هلالی، با این روش، نظارت پلیس در قهوه‌خانه‌ها آنلاین می‌شود. این اقدام نیروی انتظامی اما چند وجه دارد، از یک طرف به گفته پلیس اماکن، سارقان و مالخران کنترل می‌شوند و از طرف دیگر به‌طور کاملا واضح، مصرف قلیان در قهوه‌خانه‌ها که مدت‌هاست دغدغه پلیس شده، زیر نظر گرفته می‌شود. درست همانند چند ‌سال پیش که نیروی انتظامی عملیات ویژه‌ای برای ممنوعیت مصرف قلیان انجام داد که بی‌حاشیه هم نبود. حالا ولی برخوردها شدیدتر شده، نه‌تنها در تهران که در سایر استان‌ها هم همین روال
 حاکم است. دو روز پیش بود که دادستان آمل، سفره‌خانه‌های سنتی و قلیان‌سراها را منشأ برخی از جرایم دانست. علی طالبی گفته بود که برای جلوگیری از برخی از این‌گونه جرایم به پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان دستور داده شده تا طی 10 روز نسبت به جمع‌آوری قلیان در این اماکن اقدام کنند. همین هم شد و پلیس این استان از پلمب  22 واحد صنفی عرضه قلیان از قهوه‌خانه‌ها و کافه‌های سنتی این شهرستان و جمع‌آوری 395 عدد قلیان از این مکان‌ها خبر داد.
تشدید برخورد پلیس این استان درنهایت منجر شد تا صبح روز گذشته جمعی از قهوه‌خانه‌داران و رستوران‌داران استان مازندران مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کنند و نسبت به ممنوعیت سرو قلیان در این مکان‌ها به‌ویژه در شهر ساری اعتراض کنند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، به گفته چند نفر از قهوه‌خانه‌داران و رستوران‌داران استان مازندران، مدتی است که سرو قهوه در این مکان‌ها ممنوع شده و اجازه ارایه آن داده نمی‌شود این درحالی است که قهوه‌خانه‌داران می‌توانستند قلیان سرو کنند. البته گفته می‌شود مامورانی که برای جمع‌آوری قلیان‌ها آمده بودند با حکم دادستانی وارد عمل شدند و با وجود آن‌که قلیان‌ها جمع‌آوری شدند، قهوه‌خانه و رستوران نیز پلمب شدند این درحالی است که تمام این اقدامات به صورت یک عملیات ضربتی انجام شده و مهلتی نیز به قهوه‌خانه‌داران و رستوران‌داران داده نشده‌است. نظارت پلیس از این پس بیشتر از گذشته می‌شود، حالا مدتی است که پلیس اماکن به تمام مکان‌های عمومی از رستوران و قهوه‌خانه تا کافه‌ها و... دستور داده تا دوربین مداربسته نصب کنند، چه آنها که قلیان سرو می‌کنند و چه آنها که تنها سرویس غذا دارند. مسئول یکی از همین رستوران‌های سنتی در غرب تهران به «شهروند» می‌گوید: «ما به هیچ‌وجه قلیان سرو نمی‌کنیم، اما نیروی انتظامی از مدت‌ها قبل با مراجعه مکرر به رستوران از ما خواسته تا بالای در ورودی رستوران و بخش‌های دیگر دوربین مداربسته نصب کنیم.» او نمی‌داند این اقدام پلیس دقیقا برای کنترل چه موضوعی است، چرا که قلیانی سرو نمی‌شود. حالا نیروی انتظامی در راستای همان سیاست‌ها و ممنوعیت مصرف قلیان به‌عنوان یک ماده دخانی، دست به کار شده، روش هم همانند گذشته ضربتی و ناگهانی است.

وزیر بهداشت در واکنش به حاشیه‌های پیوند عضو برای بیماران خارجی
پرونده پزشک متخلف در «پیوند عضو» به قوه قضائیه فرستاده شد
شهروند| در ادامه واکنش‌ها به ماجرای دلالی اعضای بدن و فروش آن به بیماران خارجی، این بار وزیر بهداشت، توضیح داد و گفت: «یکی از بخش‌هایی که در این زمینه تخلف کرده بود را تعطیل کردیم و یک پزشک را هم از ادامه فعالیت حرفه‌ای خود محروم کردیم و پرونده‌اش را به قوه قضائیه فرستادیم.» حسن ‌هاشمی با بیان این‌که در ارتباط با هرگونه تخلف در زمینه پیوند عضو، مدعی اصلی وزارت بهداشت است، ادامه داد: «ما با تمام کسانی که در زمینه پیوند عضو مرتکب تخلف شوند و خلاف قانون انجام دهند، به شدت برخورد می‌کنیم.» او در ادامه به تشکیل شورایعالی پیوند اشاره کرد و افزود: «تصمیم‌گیری درباره پیوند عضو ایرانی به بیگانه و به‌خصوص پیوندهای خیلی خاص و مسلمانانی که نیازمند و خاص هستند در دستورکار جلسه بعدی شورایعالی پیوند قرار دارد.»‌ هاشمی با اشاره به طولانی بودن لیست انتظار پیوند اعضا در ایران و سایر کشورهای جهان گفت: «در ایران تنها در مورد کمتر از یک‌پنجم از مجموع 25‌هزار مورد لیست انتظار پیوند، عمل پیوند صورت می‌گیرد بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف شورایعالی پیوند، تلاش و فرهنگسازی برای افزایش پیوند از افراد مرگ مغزی‌شده است تا بتوانیم لیست انتظار پیوند را به حداقل برسانیم.»به گفته او، هدف از تشکیل شورایعالی پیوند دفاع از حقوق مردم و حقوق بیماران ایرانی است.


تعداد بازدید :  91