شماره ۹۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
در مورد روش تأمین دلیل برای یک موضوع  توضیح دهید؟
مقررات تأمین دلیل در مواد 149 تا 155 قانون آیین‌دادرسی مدنی ذکر شده که خلاصه آن به شرح زیر است:  
- درخواست تأمین دلیل در جایی صحیح است که ذینفع احتمال بدهد هنگام رسیدگی به دعوی، دسترسی به دلایل و مدارک برای آن مشکل و سخت است.
- تقاضای تأمین دلیل نیاز به تنظیم دادخواست ندارد و با درخواست کتبی و شفاهی ممکن است.
- درخواست تأمین دلیل قبل یا هنگام دادرسی ممکن است.
 درخواست تأمین دلیل باید حاوی نکات زیر باشد:  
الف) مشخصات درخواست‌کننده و طرف او
ب) موضوع دعوی که درخواست تأمین دلیل برای آن شده
ج) اوضاع و احوالی که سبب درخواست تأمین دلیل شده است
نکته: در صورتی که تعیین طرف مقابل ممکن نباشد، درخواست تأمین دلیل بدون طرف پذیرفته می‌شود.
نکته: پس از پذیرش چنانچه موضوع فوریت نداشته باشد، طرف مقابل احضار و اگر فوریت داشته باشد بدون احضار اقدام به تأمین می‌شود و تشخیص فوریت با دادگاه است.
زمینی را خریده‌ام  که می‌خواهم برای آن دیوار بکشم ولی حدوحدود آن دقیقا مشخص نیست. صاحبان زمین‌های مجاور نیز حاضر نمی‌شوند حدومرز زمین‌هایشان را مشخص کنند. لطفا راهنمایی کنید چگونه آنها را ملزم به این کارکنم؟
با تقدیم دادخواست به چند صورت امکان‌پذیرست:  
1- اگر حدوحدود زمین خریداری‌شده مشخص است و شما می‌خواهید دیوار بکشید و برای حدود تعیین‌شده مزاحمت ایجاد می‌کنند، با تقدیم دادخواست رفع مزاحمت می‌توانید اقدام کنید (یا شکایت کیفری کنید).
2- اگر حدوحدود دقیقا مشخص نیست و سند رسمی دارید، از طریق سازمان ثبت برای تعیین حدود و افراز می‌توانید اقدام کنید.
3- اگر سند رسمی ندارید یا صغیری در مالکان مجاور است، از طریق دادگاه برای تعیین حدود و تقسیم دقیق ملک اقدام کنید.
دادخواست حقوقی برای فردی که چک صادر کرده بود، ارایه داده‌ایم، طرف مقابل تازه فوت کرده و الان ورثه‌اش مشخص نیست. به چه صورت باید عمل کنیم. دادخواست را باید با توجه به فوت ایشان به طرفیت چه کسی ارایه دهیم؟
اولا اگر دادخواست را به دادگاه تقدیم کرده‌اید و سپس خوانده فوت کرده است، با معرفی ورثه آن مرحوم دادخواست شما رسیدگی می‌شود و چنانچه به دادگاه اعلام کنید، تا زمان معرفی ورثه دادگاه قرار توقف دادرسی صادر می‌کند. ثانیا اگر قبل از تقدیم دادخواست به دادگاه فوت کرده، اساسا دادخواست شما مشکل دارد و باید دادخواست را اصلاح و به طرفیت ورثه اقامه کنید. توجه: برای دسترسی به ورثه از طریق دادگاه حصر وراثت و اگر امکان ندارد استشهادیه اقدام کنید یا از دادگاه درخواست کنید که از ثبت‌احوال محل تولد فرزندان مرحوم و ورثه وی را اعلام کند.
پدرم فوت کرده، می‌خواستم بدانم برای کارهای انحصار وراثت، انتقال ملکی که فروخته شده، برای پرداخت مالیات این ملک آیا بین دختر و پسر فرقی وجود دارد؟ یعنی مثلا وقتی مالیات مشخص شده، 2 تا سهم پسر است و یکی سهم دختر؟
اگر پرداخت مالیات برعهده ورثه است، با توجه به این‌که سهم دختر نصف سهم پسر ترک است، بنابراین در هزینه انتقال هم باید پسر دو برابر دختر پرداخت کند.


تعداد بازدید :  438