شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
مسئولان دغدغه سالن را جدی بگیرند

عادل بزدوده کارگردان  نمایش عروسکی

من از آقای علی مرادخانی خیلی سپاس‌گزارم که دغدغه گرفتن مکانی برای اجرای نمایش‌های عروسکی و ایجاد تالار نمایشی مناسب برای اجرای نمایش عروسکی دارد. امیدوارم این دغدغه را عملیاتی کند تا ما بتوانیم تعداد سالن‌هایمان را نه فقط در تهران بلکه در کل کشور زیاد کنیم.
البته حتی اگر سالن‌های تئاتر موجود را هم در اختیار نمایش‌های عروسکی بگذارند، ما بازهم سپاسگزار خواهیم بود. درواقع می‌توانم بگویم بیش از 30 یا 40 ‌سال است که ما تنها دو سالن نیم‌بند و غیراستاندارد به اسم «بوستان» و «گلستان» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم که بسیار بسیار کم است. اگر شما یک ضرب و تقسیم ساده انجام دهید، متوجه می‌شوید که یک‌هزارم‌درصد جمعیت جوان این مملکت هم شاهد نمایش‌های عروسکی نیست. مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند که بچه‌های فارغ‌التحصیل این رشته، از همین راه زندگی‌شان را می‌گذرانند. بنابراین اگر قرار نیست این رشته بازده اقتصادی داشته باشد و فارغ‌التحصیلان نمایش عروسکی مجبور هستند برای کسب درآمد اقتصادی شغل دیگری را انتخاب کنند، بهتر است در این رشته را تخته کنیم. توصیه می‌کنم کسانی مثل آقای مرادخانی یا آنهایی که در مجلس شورای اسلامی نشسته‌اند این دغدغه‌ها را جدی بگیرند. همین‌طور که برای دکتر‌ها بیمارستان و مطبی وجود دارد که آنها بتوانند در آن با استفاده از آموخته‌هایشان به مردم خدمت کنند در هنر هم این وضع حاکم است. ما هم درس خواندیم تا با استفاده از آموخته‌هایمان انسان‌سازی کنیم، کار فرهنگی انجام دهیم، بچه‌ها را بزرگ کنیم و کمک کنیم تا بچه‌های سالمی شوند و در جامعه خودشان مفید باشند.
برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی بسیار بسیار خوب است، اما مشکل نگاه کلانی است که در این بخش وجود دارد. چرا باید گروه‌های نمایش که این همه برای کارهایشان زحمت کشیده‌اند تنها دو یا شش اجرا فقط در جشنواره داشته باشند؟ چرا نباید برایشان شرایطی فراهم شود تا اجرای بیشتری داشته باشند؟ این همه سالن خالی برای اجرا وجود دارد اما گروه‌های نمایش عاجز از در اختیار داشتن یک سالن هستند. همه اینها یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده را می‌طلبد، ‌باید تعاملی بین شهرداری، وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان باشد. آنها باید این گروه‌های نمایش را هدایت کنند، به آنها بگویند که نمایش‌هایشان را بعد از جشنواره در سالن‌های شهرهای مختلف به اجرا بگذارند تا در کنار تداوم نمایش‌های عروسکی، منبع درآمدی داشته باشند.


تعداد بازدید :  246