شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان کردستان اعلام کرد:
کمک بلاعوض وزارت نيرو براي توليد برق خورشيدي در بخش خانگي

|سنندج- فرید سماواتی| مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان کردستان در نشست خبري با اصحاب رسانه از ارایه کمک  بلاعوض وزارت  نيرو به توليدکنندگان برق خورشيدي خبر داد.  
محمدمصطفي نجفيان در اين نشست که با حضور مديران عامل شرکت‌هاي صنعت آب و برق استان برگزار شد، تاکيد کرد:   رويکرد وزارت نيرو در سال‌هاي اخير توسعه استفاده از انرژي‌هاي نو بوده است و در اين راستا به مشترکين خانگي و حتي غيرخانگي که بخواهند انرژي مصرفي خود را از طريق انرژي خورشيدي تأمين کنند به ازاي هر کيلووات 45 ميليون ريال بلاعوض  کمک مي‌کند.  
وي افزود: درحال حاضر هزينه نصب هر کيلووات انرژي  خورشيدي 120 ميليون ريال است و از اين‌رو مي‌توان گفت کمک بلاعوض وزارت نيرو درصد قابل توجهي از هزينه‌ها را جبران مي‌کند.  
وي افزود: خوشبختانه در سال‌هاي اخير اقدامات خوبي در زمينه انرژي خورشيدي در استان نيز انجام شده است که از آن جمله مي‌توان به پروژه اخير تجهيز 15 مدرسه استان به برق خورشيدي اشاره کرد که در آخرين روز هفته دولت با اعتباري بالغ بر 8ميلياردريال به بهره‌برداري رسيد. همچنين ساختمان‌هاي ستاد  و سنندج شرکت نيز به کلکسيوني از انرژي‌هاي تجديدپذير تجهيز شده‌اند که مي‌تواند الگوي نامناسبي براي ساير ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي باشد.   
نجفيان با بيان اينکه 7 روستاي صعب‌العبور استان نيز در چند‌سال اخير با نيروگاه‌هاي خورشيدي برق‌دار شده‌اند، افزود: در منطقه زرينه سقز و آبيدر سنندج نيز ايستگاه‌هاي بادسنجي به منظور پايش امکان نصب نيروگاه‌هاي بادي از ‌سال گذشته نصب شده است که در صورت کسب نتايج مورد انتظار به زودي شاهد ايجاد مزارع توليد انرژي بادي در اين مناطق خواهيم بود.  
وي در ادامه اين نشست خبري به موضوع کمبود منابع اعتباري اشاره کرد و گفت:  شرکت توزيع برق استان کردستان به‌جز ارقام ناچيزي درخصوص توسعه خطوط نفوذي براي کشاورزي، از محل اعتبارات ملي و استاني هيچ سهمي ندارد و کل درآمدهاي شرکت از محل فروش انشعاب و انرژي کسب مي‌شود که به اندازه هزينه‌هاي لازم  نيست و البته در وصول اين مطالبات نيز مشکلاتي وجود دارد و درصد وصول مطالبات به 70 تا 80‌درصد درحال حاضر کاهش  پيدا کرده است و اين موضوع مي‌تواند مانع ارایه خدمات بهتر به مشترکين شود.  وي افزود: يکي از مشکلات اساسي شرکت، عدم پرداخت قبوض از سوي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي است و انتظار ما اين است که سازمان‌ها هم در زمينه رعايت صرفه‌جويي و هم در زمينه پرداخت به موقع قبوض همکاري بيشتري داشته باشند.  
نجفيان با اشاره به اينکه شرکت برق به ازاي هر قبض در صورت پرداخت حضوري در باجه بانک مبلغ 600 تومان پرداخت مي‌کند تصريح کرد: هم‌اکنون حدود 30 تا 40‌درصد مشترکين استان  قبوض خود را غيرحضوري پرداخت مي‌کنند که اين موضوع در برخي استان‌هاي ديگر به 90‌درصد هم مي‌رسد و انتظار ما اين است که مردم قبوض خود را از طريق غيرحضوري مانند باجه‌هاي خودپرداز، اينترنت، تلفن همراه و ... پرداخت کنند زيرا ما سالانه مبلغ هنگفتي که مي‌تواند صرف خدمات بيشتر به مشترکين شود را به بانک‌ها از اين بابت پرداخت مي‌کنيم.  
نجفيان در ادامه به روند مصرف برق در استان اشاره کرد و گفت:   رشد پيک مصرف در‌سال جاري 7 تا 8‌درصد بوده است که به نسبت‌ سال گذشته حدود 2‌درصد بيشتر بوده علاوه بر اينکه مصرف برق استان در ‌سال جاري 8‌درصد بيشتر از ‌سال قبل است که قسمتي از آن به جهت ورود 30‌هزار مشترک جديد به شبکه بوده و قسمتي ديگر ناشي از ورود کولرهاي گازي در فصل تابستان به مدار بوده است.  
وي افزود: به‌رغم تمامي مشکلات خوشبختانه تابستان امسال را بدون خاموشي ناشي از کمبود انرژي پشت‌سر گذاشتيم و اگر خاموشي‌هايي نيز اتفاق افتاده ناشي از تعميرات يا سوختن تجهيزات براثر بار اضافي بوده که به سرعت رفع شده است.  نجفيان در ادامه با بيان اينکه حدود 3‌هزار انشعاب غيرمجاز در سنندج وجود دارد و  شرکت سالانه بيش از 30 ميليارد ريال از اين بابت متضرر مي‌شود، يادآور شد: با توجه به ماده 8 قانون عدم واگذاري خدمات به ساخت و ساز‌هاي غيرمجاز از واگذاري انشعاب به منازل بدون مجوز منع شده‌ايم و در صورت رفع اين موانع  آماده واگذاري انشعاب به اين شهروندان هستيم.  
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان کردستان در ادامه به لزوم توجه دستگاه‌ها و اماکن حساس و ضروري به رعايت اصول پدافند غيرعامل اشاره و خاطرنشان کرد: براساس مصوبه دولت کليه دستگاه‌ها و سازمان‌هايی ‌که دارای درجه‌بندي حساس و حياتي هستند و کليه اماکن مهم بايد به ژنراتورهاي برق اضطراري مجهز شوند و انتظار ما از دستگاه‌هاي استان اين است که در اين زمينه اهتمام و توجه جدي و آمادگي لازم را براي رويارويي با شرايط بحران داشته باشند.   وي در پايان ضمن ارایه گزارش از وضعيت شبکه و مشترکين برق استان از تعامل مطلوب رسانه‌ها با شرکت‌هاي آب و برق تشکر کرد و خواستار همکاري بيشتر رسانه‌ها به ويژه در نيمه اول‌ سال با اين شرکت‌ها شد.  
حجم روان آب‌های کردستان
 به ۵‌میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب می‌رسد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه گفت: حجم روان آب‌های سطحی استان کردستان تا ‌سال ۱۴۰۰ و افق ۱۰‌سال آینده به ۵‌میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب می‌رسد.   اقبال شاه‌نظری افزود: امسال حدود 40‌درصد از اعتبارات 80‌میلیاردتومانی شرکت آب منطقه‌ای استان از محل منابع ملی و استانی و معادل 30‌میلیارد تومان تخصیص یافته است.  
وی افزود: اخیرا با شرایطی که در سطح کشور از نظر کم‌آبی و بحران آب به وجود آمده حساسیت‌های بخش آب بیشتر شده و باید با برنامه‌ریزی درست در آینده کمترین مشکل را داشته باشیم.  
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به 2/13میلیارد متر مکعب نزولات جوی استان اشاره   و تصریح کرد: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته میزان نزولات جوی 20‌درصد کاهش داشته است.  
وی گفت: متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم و کاهش آب 42‌درصد میزان روان آب‌های سطحی استان کردستان هم کاهش داشته است.  شاه‌نظری به مشکلات ذخیره‌سازی در پشت سدهای استان اشاره کرد و افزود: در طول 3‌سال گذشته ذخایر در پشت سدها با کاهش 25‌درصدی تنظیمی آب مواجه شده است.  
وی میزان اعتبارات مصوب ‌سال گذشته را، 70‌میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبارات برای 7 پروژه اجرایی در دست اقدام و تکمیل ساخت سدهای سورال، چراغ ویس سقز، سیاه زاخ دیواندره و سد آزاد با پیشرفت بیش از 80‌درصد هزینه شده است.  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: قرار شد این پروژه‌ها تا تیرماه امسال به اتمام برسد اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری این طرح‌ها به اتمام نرسیده است.  
شاه‌نظری خاطرنشان کرد: این سدهای در دست اقدام استان از حساسیت خاصی برخوردار هستند به‌طوری که تکمیل این پروژه‌ها در روند تأمین آب شرب استان موثر خواهد بود و در صورت تأمین اعتبار در امسال این طرح‌ها به اتمام می‌رسند.  
اجرای خط آبرسانی به بانه و سقز
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از اجرای طرح آبرسانی به شهرهای بانه و سقز با بیش از 70‌درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و اظهار کرد: مطالعات طرح‌های آبرسانی به شهرهای بیجار، مریوان، قروه و دهگلان به اتمام رسیده و این طرح‌ها نیز اجرا خواهد شد.  وی به اجرای پروژه پساب تصفیه‌خانه در راستای تأمین آب شرب و صنعت استان اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح 230 قرارداد اجرایی و مطالعاتی در‌سال 93 منعقد شده است.  
شاه‌نظری از کاهش 30متری آب در دشت‌های دهگلان و قروه خبر داد و افزود: درحال حاضر شهرهای مریوان، کامیاران، بیجار، قروه و دهگلان از محل منابع زیرزمینی استفاده   می‌کنند.  
مشکل کم‌آبی در شهر سنندج
کاهش یافته است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مشکل کم‌آبی در شهر سنندج و کاهش مشکل اشاره کرد و گفت: آب سد قشلاق از ارتفاع 128‌میلیون مترمکعب حجم آب حدود 108‌میلیون متر مکعب آن در زیر تونل قرار دارد و بدون استفاده است و فقط20‌میلیون متر مکعب این سد قابل استفاده است.  
وی گفت: تا ‌سال 94 با توجه به تمهیدات اتخاذشده آب انتقالی از سد آزاد به میزان 40‌میلیون متر مکعب برای رفع مشکل کم‌آبی سد قشلاق به شبکه تزریق می‌شود.  
73‌درصد روستاهای کردستان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان گفت:   73‌درصد از روستاهای سطح استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان هستند.   رحمان رحيمي همچنين  از تصویب راه‌اندازی 20 مجتمع آبرسانی روستایی در کردستان خبر داد و بیان داشت: درحال حاضر 12 مجتمع آن در سطح روستاهای استان فعال‌اند و مابقی به دلیل کمبود اعتبارات کار احداث آنها به پایان نرسید که در سال‌جاری پروژه‌های باقی‌مانده پیشنهاد شده است.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان با اشاره به وجود 112‌هزار فقره مشترک روستایی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان اضافه کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات خشکسالی در سال‌جاری تمام تأسیسات آبرسانی تحت‌پوشش قرار گرفتند و باعث بروز مشکلاتی شدند.  
رحیمی به استفاده غیرمجاز از چاه‌های آبی و آب‌های زیر زمینی در کردستان اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود این‌که اکثر روستاهای کردستان دارای تأسیسات آبرسانی هستند، ولی به دلیل استفاده غیرمجاز از آب با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستیم.  وی از آبرسانی به 30 روستای کردستان با تانکر خبر داد و گفت:   در برخی روستاها استفاده از آب برای دام‌ها بیشتر از مصرف برای روستاست.  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان با اشاره به تخصیص اعتباری بالغ بر 162‌میلیارد تومان در سال‌جاری گفت:   خوشبختانه در سال‌جاری ردیف‌های اعتباری خوبی برای شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان در نظر گرفته شده است.  
وی در پایان با اشاره به این‌که این اعتبارات از محل اعتبارات رهبری، استانی و ملی تأمین شده اذعان داشت: این طرح‌ها شامل شش دهنه چشمه، هشت حلقه چاه، 4/35 کیلومتر خط انتقال، 33/47 کیلومتر شبکه توزیع، یک‌هزار و 458 فقره انشعاب و 11 ایستگاه پمپاژ آب است.  
انتقال روزانه 10 مگاوات برق به عراق
مدیر انتقال نیروی برق کردستان با بیان این‌که روزانه به میزان 10 مگاوات برق به پنجوین عراق منتقل می‌شود، گفت: در نیروگاه سیکل ترکیبی استان 950 مگاوات برق تولید می‌شود. 

آب سنندج آلوده نيست

در ادامه اين نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان با اشاره به این‌که کیفیت آب سالم خط قرمز این شرکت است، گفت: در صورت وجود هرگونه آلودگی در آب با اطلاع‌رسانی مناسب آن را قطع می‌کنیم.  عليرضا تخت‌شاهي با اشاره به این‌که درحال حاضر آب کردستان با هیچ‌گونه مشکلی از نظر کیفیت مواجه نیست، افزود: باید موج‌سواری برخی‌ها را در زمینه شایعه آلودگی آب سنندج کنترل کنیم.  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان از توزیع آب با کیفیت مطلوب در سطح شهرستان‌های کردستان خبر داد و بیان کرد: متاسفانه به دلیل قطعی‌های اخیر در سنندج به این شایعات دامن زده شد.  
وی با اشاره به این‌که با وجود شایعات اخیر در مورد آلودگی آب کردستان به هیچ عنوان نیازی به مصرف آب معدنی نیست، افزود:   این شایعه به نفع فروشندگان آب معدنی تمام شد.  تخت‌شاهی استاندارد آب کشور را 53/10 عنوان کرد و افزود:   درحال حاضر آب استان کردستان از این استاندارد برخوردار است و در صورت آلوده بودن از طریق رسانه‌های گروهی به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.  
وی با اعلام این‌که بحث کیفیت آب را به هیچ وجه نمی‌توان از مردم مخفی کرد، افزود: شهروندان ما در هر مکانی اگر از آلوده بودن آب مطلع شدند ما را در جریان قرار دهند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.   مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان بر جدی گرفتن بحث کمبود آب در استان تأکید کرد و ادامه داد: میزان ذخیره آب در استان تا پایان آبان‌ماه است و این اولین‌باری است که در استان برای تأمین آب نگرانی‌هایی به وجود آمده و هشدار داده شده است.  
وی با اشاره به این‌که هیچ ارگان و سازمانی به اندازه رسانه و مطبوعات در فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از آب بین مردم تاثیرگذار نیست، بیان کرد: متاسفانه امروز در استان شاهد مشکل کمبود آب و ریزگردها و هوای آلوده هستیم و انجام هر اقدامی در این زمینه نیازمند عزم همگانی مردم است.  
وی با بیان این‌که درحال حاضر 5/97‌درصد جمعیت شهری کردستان تحت‌پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری هستند، تصریح کرد: درحال حاضر یک‌میلیون و 64‌هزار و 104نفر جمعیت شهری از آب آشامیدنی برخوردار هستند.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان تعداد شهرهای تحت پوشش در کردستان را 25 شهر عنوان کرد و ادامه داد:   درحال حاضر چهار تصفیه‌خانه در شهرستان‌های قروه، سنندج، مریوان و سقز در دست بهره‌برداری است.   تخت‌شاهی با اشاره به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های شماره 2 سنندج و شهرستان سقز در‌ سال جاری تصریح کرد: درحال حاضر کار احداث تصفیه‌خانه در شهرستان‌های بانه، بیجار و سریش‌آباد درحال اجرایی شدن است.  
وی از بهره‌برداری آزمایشی تصفیه‌خانه شهرستان بیجار خبر داد و بیان کرد: برای احداث تصفیه‌خانه شماره 2 سنندج پروژه‌های زیادی ازجمله 60کیلومتر خط انتقال، سه ایستگاه پمپاژ اجرایی شدند.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان عنوان کرد: با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره دو سنندج یک‌هزار و 120 میلی‌متر در ثانیه به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های موجود اضافه می‌شود.  
تخت‌شاهی از مرحله اجرای فراخوان برای احداث تصفیه‌خانه در شهرستان دیواندره خبر داد و یادآور شد: این تصفیه‌خانه برای اولین بار در استان در قالب طرح‌های BOT اجرایی می‌شود که امیدواریم احداث تصفیه‌خانه در شهرستان‌های سروآباد و دهگلان نیز در قالب همین طرح‌ها اجرایی شود.  

 


تعداد بازدید :  263