شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران:
میدان انقلاب تا میدان آزادی محور تاریخی – فرهنگی می‌شود

شهروند| کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران تکلیف دو اثر تاریخی شاخص در تهران را در روزهای اخیر یکسره کرده است؛ برج آزادی تهران و خانه اتحادیه. قرار است ساماندهی برج آزادی و رسیدگی به مشکلات نماد تهران براساس تفاهمنامه بین شهرداری و وزارت ارشاد به‌زودی آغاز شود. درباره خانه اتحادیه که بخشی از آن فرو ریخته هم اعضای شورا جلسه‌ای با مالکان این خانه تاریخی داشته‌اند تا این خانه تاریخی را بخرند و به نام شهر کنند.
«احمد حکیمی‌پور»، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از تصمیم‌گیری‌های جدیدی برای دو اثر شاخص تاریخی در پایتخت خبر می‌دهد. به گفته او در پی نشستی که دو روز پیش با موضوع ساماندهی برج آزادی با حضور مسئولان شهرداری تهران، شورا، وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی برگزار شده و براساس تفاهمنامه‌ای که بین شهرداری و وزارت ارشاد به امضا رسیده مقرر شده ساماندهی برج آزادی و محوطه پیرامونی آن در پنج حوزه کاری آغاز شود. حکیمی‌پور درباره جزییات این تفاهمنامه گفت: «قرار شده در پنج حوزه زیرساخت‌ها، تولیدات محصولات فرهنگی، ترویج و اشاعه فعالیت‌های فرهنگی، مصرف محصولات فرهنگی و همچنین تسهیل دسترسی به برج آزادی شهرداری تهران و وزارت ارشاد با هم همکاری داشته باشند.» آن‌طور که حکیمی‌پور می‌گوید یکی از مشکلات برج آزادی، نشت آب به پی این بنای تاریخی است. تا به امروز نزدیک 13‌سال است که مشکل نشت آب به پی ساختمان برج آزادی ادامه دارد. چند ‌سال پیش در دوره مدیریت قالیباف،  سازمان زیباسازی شهر تهران متولی طرحی با همین نامه مشابه «ساماندهی برج آزادی شد». نمای برج آزادی را با صرف میلیاردها تومان هزینه شستند و سفید کردند، تمام باغچه‌ها و لوله‌کشی‌های پیرامونی میدان را از نو بازسازی کردند و میلیاردها تومان هم خرج نوسازی این تجهیزات و باغچه‌ها شد اما کار که تمام شد چند هفته‌ای که گذشت باز نشانه‌هایی از نفوذ و نشت آب به طبقه پایینی برج آزادی پدیدار شد و آن وقت بود که آه از نهاد همه برآمد که میلیاردها تومان خرج شد و باز هم مشکل نشت آب برطرف نشد؟ حالا بعد از همه اینها «حکیمی‌پور»، در پاسخ به این پرسش «شهروند» که بالاخره آیا مشخص شده منبع نشت آب به پی برج آزادی از کجاست، می‌گوید: «مسئولان شهرداری تهران یک گزارش فنی درباره وضع برج آزادی ارایه کردند و گفتند که مشکلات فنی مشخص شده است. تنها به هماهنگی و یک مدیریت یکپارچه نیاز دارند تا بتوانند این مسائل را برطرف کنند.» آن‌طور که این عضو شورای شهر تهران می‌گوید براساس آنچه در این نشست ارایه شده رسیدگی فوری به وضع نشت آب به پی ساختمان است. پیش از این «احمد مسجدجامعی» گفته بود آبی که به برج آزادی نفوذ می‌کند ناشی از مسیر لوله انتقال آب از تهران به شهریار است. رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران علاوه بر همه اینها از تبدیل خیابان آزادی حدفاصل میدان انقلاب تا آزادی به یکی از محورهای خاطره‌انگیز شهر تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: ما انتظار داریم برج آزادی به‌عنوان مرکز گردشگری و توریستی فعال شود. این میدان، معروف‌ترین میدان تهران است و برج آزادی هم شهرت جهانی دارد اما در سال‌های گذشته به دلیل شرایط خاص مهجور مانده و هیچ ارتباطی با زندگی روزمره فرهنگی و اجتماعی جامعه پیدا نکرده است و مثل یک نقطه از شهر جدا مانده است. در کمیته میراث فرهنگی درحال تهیه طرحی هستیم که از میدان انقلاب تا آزادی به‌عنوان محور خاطره‌انگیز و تاریخی و فرهنگی تهران بررسی و ساماندهی شود.
خرید خانه اتحادیه تا پایان تابستان
سوی دیگر تهران و در مرکز شهر پایتخت نمایندگان مالکان یکی از معروف‌ترین خانه‌های تاریخی تهران یعنی خانه اتحادیه هم به شورای شهر تهران رفته‌اند و با اعضای کمیته میراث فرهنگی پای میز مذاکره نشسته‌اند؛ خانه اتحادیه که پس از ساخت سریال دایی‌جان ناپلئون خیلی‌ها آن را به نام خانه دایی جان ناپلئون می‌شناسند و سال‌هاست که در خطر است. حالا «حکیمی‌پور»، می‌گوید در این جلسه که خانواده مرحوم اتحادیه حضور داشتند، خانواده اتحادیه نماینده قانونی و حقوقی به شورای شهر تهران معرفی کرده است. او در گفت‌وگو با «شهروند» با تأکید بر این‌که شورا در مصوبه‌ای شهرداری تهران را ملزم به خرید خانه اتحادیه کرده است، ادامه داد: خانه اتحادیه یکی از آثار تاریخی شاخص تهران است و تعداد خانه‌های قدیمی که دارای اصطبل، کالسکه خانه و حمام جدا باشند و با همین ترکیب هم باقی مانده باشند، کم است.
آن‌طور که «حکیمی‌پور» می‌گوید با توجه به این‌که خانه اتحادیه وراث زیادی دارد باید جلسات دیگری هم برای پیگیری امور و رسیدن به توافق برگزار شود اما به گفته او شهرداری تهران باید ترتیبی بدهد تا پایان تابستان و پیش از آغاز بارندگی‌ها این خانه خریداری و اقدامات اولیه برای نجات‌بخشی و ساماندهی آن آغاز تا از وارد آمدن خسارت‌های بیشتری به آن جلوگیری شود.


تعداد بازدید :  79