شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
منشور حقوق پزشکان در راه است

در خبرها آمده که پزشکان از جراحی‌های عمومی می‌ترسند! «پرویز دریایی» عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران در توضیح این موضوع گفته بود: جراحی عمومی مشکلات، فراوانی دارد؛ و تبعات و عوارض پس از جراحی عمومی، باعث ترس از انجام جراحی‌های عمومی شده است.
«دریایی» که در نشست خبری نهمین کنگره جراحان عمومی ایران سخن می‌گفت، افزود: یکی از چالش‌های حوزه جراحی‌ عمومی ترس از جراحی کردن بیمار، تبعات پس از آن مانند محکومیت و زندانی شدن پزشکان است زیرا طبق قانون جدید، برائت پزشک به دنبال کوتاهی در تشخیص درست، زیر سوال است و این مسائل پزشکان را به سازمان پزشکی قانونی می‌کشاند از طرفی اگر پزشک بیمار را درمان نکند، منجر به فوت می‌‌شود. موارد اینچنینی بسیار بوده و اگر جراحی را انجام دهد، دچار ترس از جراحی می‌شود.
دریایی گفت: پزشک درمانگر دچار مشکل شده و تصمیم قانونگذاران و پزشکی قانونی، به نوعی است که سوال‌ برانگیز شده و این سوال مطرح است که اگر در پی خسارت وارده از پزشک دیه گرفته می‌شود، دیگر زندانی شدن معنی ندارد.
آنچه این عضو هیات مدیره انجمن جراحان گفته است، تقریبا با آنچه مردم هر روز از اخبار رسانه‌ها می‌شنوند، متفاوت است و او دریچه جدیدی از حوزه پزشکی پیش روی مردم گشوده است. تا بوده مردم کشور ما از پزشکان به دلیل پاسخگو نبودنشان در مقابل شیوه‌های درمانی که پیش می‌گیرند یا هزینه‌های سرسام‌آور پزشکی شکایت داشته‌اند. همین چند وقت پیش بود که اخبار تلویزیون گزارش از شکایت یک بیمار پخش کرد که پزشک قلابی او را در اتاق‌عمل رها کرده بود. با این حال «دریایی» در فراز دیگری از سخنانش از تدوین بخش مهم منشور حقوق پزشکان خبر داده است که به زودی از آن پرده‌برداری خواهد شد. این میان چه کسی باید حقوق بیماران را ارج نهد؟ خدا می‌داند.


تعداد بازدید :  202