شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
مردم در هر شرایطی در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند
افزایش ۲۸‌درصدی سپرده‌ها در ‌سال گذشته

گروه اقتصادی شهروند| براساس جدیدترین آمار ارایه‌شده از سوی معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها در ‌سال گذشته با رشد 28‌درصدی مواجه شده است. در این گزارش که حاوی اطلاعات مربوط به برخی از شاخص‌های مهم اقتصادی کشور و برخی از شاخص‌های بین‌المللی است، میزان سپرده‌های بخش غیردولتی در بهمن‌ماه‌ سال گذشته به 9،5475‌هزار‌ میلیارد ریال رسید که این رقم در اسفند‌ سال 91 معادل 8،4276‌هزار‌میلیارد ریال بوده است. همچنین، نرخ سپرده‌های دیداری 5،1درصد، سپرده‌های غیردیداری 5،33‌درصد و تسهیلات اعطایی نیز 6،8‌درصد نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته رشد داشته است. این گزارش می‌افزاید، نرخ رشد پایه پولی در اسفندماه ‌سال 1392 نسبت به زمان مشابه‌ سال 91 معادل 18درصد، پول 4،1- درصد، شبه پول 5،33‌درصد و نقدینگی 1،29‌درصد بوده است. در حالی سپرده‌های بخش غیردولتی در بانک‌ها 28‌درصد رشد داشته‌اند که نگاهی به این شاخص در سال‌ها و دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که میزان سپرده‌گذاری غیردولتی‌ها در شبکه بانکی رو به رشد بوده است. بنابراین مردم بدون توجه زیادی به نرخ سودی که از بانک‌ها دریافت می‌کنند پول خود را نزد بانک‌ها می‌گذارند. بنابراین در سال‌های 1388 تا 1391 سپرده‌های غیردولتی در بانک‌ها به ترتیب 1/24، 9/25، 4/20 و 4/30‌درصد رشد داشته است. هرچند‌ درصد رشد این نوع سپرده‌ها در سال‌های مختلف و به دلیل شرایط خاص متغیر است و با نوسان همراه است ولی در مجموع طی سال‌های اخیر همواره با رشد قابل توجه و به‌طور میانگین بیش از 22‌درصد مواجه بوده است. از سوی دیگر بررسی نرخ سود در این سال‌ها نیز مؤید همین موضوع است چرا که افزایش نرخ سود لزوما به رشد سپرده‌ها نینجامیده است و برای مثال درحالی میزان سپرده‌های غیردولتی نزد بانک‌ها در ‌سال 1391 با رشد 4/30‌درصدی 10‌درصد از‌ سال قبل بیشتر شده است که نرخ سود سپرده‌های بلندمدت پنج ساله در بانک‌های دولتی در این ‌سال همان 20‌درصدی است که در ‌سال 1390 بوده است. بنابراین به صورت سنتی مردم ایران ترجیح می‌دهند سرمایه مازاد یا پس‌انداز خود را نزد بانک‌ها نگهداری کنند و به همان سود ناچیزی که دریافت می‌کنند رضایت دهند.
براساس آمار رسمی بانک مرکزی تا آذرماه 1392 در نرخ سود بانک‌های دولتی و غیردولتی هیچ‌گونه تغییری اتفاق نیفتاده است اما میزان سپرده‌گذاری بخش غیردولتی در بانک‌ها با افزایش 28‌درصدی مواجه شده است. به هر روی این سنت ایرانی‌ها که از سالیان دور با اعتماد به شبکه بانکی دارایی‌های خود را به بانک‌ها می‌سپرند یک امتیاز ویژه برای مدیران بانکی و حتی دولت محسوب می‌شود.
افت دلار و رشد طلا
همچنین در ادامه گزارش وزارت اقتصاد درباره تحولات بخش پولی ‌سال گذشته درخصوص تغییرات قیمت دلار و طلا نیز آمده است، میانگین قیمت فروش هر دلار در بازار تهران در اسفندماه 1392 معادل 30213 ریال بوده که این قیمت در خردادماه ‌سال‌جاری به رقم 32536 ریال رسیده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در اسفندماه ‌سال 1392 معادل 5،1343 دلار بود که این رقم در خردادماه ‌سال‌جاری به 7،1266 دلار رسیده است.

 


تعداد بازدید :  67