شماره ۳۸۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
ورود وزارت خارجه به ماجرای واردات آب
آب شرب و بهداشتی قم تفکیک شد؛ مشهد هم پایلوت می‌شود

گروه اقتصادی شهروند| در حالی ‌که شرق تهران عملا آبی برای ذخیره ندارد و 12 شهر کشور در بحران آب قرار دارند، وارد فصل پاییز می‌شویم. فصلی که آغاز سال آبی کشور محسوب می‌شود اما در عمل سالی بحرانی است. در این خصوص طی روزهای اخیر دولت هم موضوع را بسیار جدی‌تر از قبل دنبال می‌کند و اعلام کرده از تأکید بر بحرانی بودن اوضاع ابایی هم ندارد. بر همین پایه مقرر است که امروز (شنبه) معاون اول رئیس‌جمهوری به منظور بررسی وضع بحران آبرسانی به پایتخت، از برخی سدهای تهران بازدید كند. هرچند مردم هنوز عمق فاجعه را درک نکرده‌اند و مصرف در سطح قابل تأملی کاهش نداشته است اما به نظر می‌رسد سناریوی واردات آب و بحث‌هایی چون تفکیک آب شرب و ساماندهی مصرف آب کشاورزی مورد تأکید ویژه‌تری قرار خواهد گرفت. در تازه‌ترین خبرهای این حوزه، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو گفته است طرح تفکیک آب شرب و بهداشتی در قم اجرایی شده و اکنون در بخش‌هایی از مشهد نیز در حال پیاده‌سازی است تا بعد از این به سایر بخش‌های کشور نیز تعمیم پیدا کند. او بدون اشاره به زمان آغاز این طرح در قم و چگونگی شروع این طرح اضافه کرده است: در سال‌های اخیر متوسط میزان بارش در کشور از 250 میلیمتر به 242 میلیمتر کاهش یافته که این یک هشدار جدی در بخش آب است.
محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم با اعلام این خبر که قطع انشعاب 3057 مشترک پرمصرف در هفته قبل انجام شده اعلام کرد: به این مشترکین برای رعایت الگوی مصرف یک‌ماه فرصت داده بودیم اما در فاز اول قطع انشعاب به دلیل نبود توجیه، انشعاب مشترکینی که 200مترمکعب آب مصرف می‌کردند را بدون هشدار قطع کردیم. البته در کنار این رویه قطع آب مصوبات سختگیرانه دولت شاید در آینده تأثیر بیشتری بگذارد، چرا که قرار است قیمت آب برای مشترکان مصرف آب چند برابر به صورت پلکانی بالا برود.
وزیر نیرو در این بخش با انتقاد از پایین بودن تعرفه و قیمت غیراقتصادی آب درباره بحران آب تهران گفت: در سدهایی که در سمت شرق تهران قرار دارند، وضع بحرانی است و از طرفی بارش در تهران 35‌درصد کاهش یافته است. اما محصولی، قائم‌مقام وزیر نیرو درخصوص راهکار دیگر دولت برای عبور از بحران آب گفته است: بحث انتقال آب از تمامی کشورهایی که امکان آن وجود دارد مطرح بوده و تمامی مباحث آن در دست بررسی است. او امکان واردات آب را به مسائل سیاسی وابسته دانست و توضیح داد: وزارت خارجه باید با کشورهای موردنظر هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا وزارت نیرو بتواند به صورت عملی آن را محقق کند.
جزئیات تصمیمات جدید شورایعالی آب
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو با بیان این‌که در مصرف آب با یکدیگر مسابقه گذاشته‌ایم خبر داد: با تصمیم شورایعالی آب، استفاده از منابع آب زیرزمینی 25‌درصد کاهش می‌یابد زیرا متوسط میزان بارش در کشور از 250 میلیمتر به 242 میلیمتر کاهش یافته که این یک هشدار جدی در بخش آب است. او خطاب به کشاورزان گفت: کشاورزان عزیز در تمامی استان‌ها باید استفاده صحیح از منابع را جدی بگیرند؛ البته کاهش مصرف آب به معنای کاهش تولید در کشاورزی نیست، چرا که با بالا بردن بازده آب می‌توان محصول بیشتری برداشت کرد.

 


تعداد بازدید :  137