شماره ۳۸۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آزاد شدن طلاق در فرانسه
222‌سال پیش، برابر با بیستم سپتامبر 1792 میلادی، مجلس ملي فرانسه در دوران انقلاب اين كشور طی جلسه‌ای طلاق را آزاد كرد. فرانسه كشوری است با اکثریت كاتوليك و طلاق در مذهب كاتوليك و ازدواج مجدد ممنوع است، اما انقلاب فرانسه اين سد را به صورت مدني آن شكست. 210‌سال طول كشيد تا ساير كشورهاي كاتوليك‌مذهب ازجمله اسپانيا، ايتاليا و ممالك آمريكاي لاتين و ايرلند طلاق را طي شرايط سختي به تدريج آزاد کنند. با وجود اين كليساي كاتوليك هنوز طلاق را مطابق شرع نمي‌داند و بر آن صحه نمي‌گذارد.

عکاسی که ژنرال را کشت
10‌سال پیش، برابر با بیستم سپتامبر 2004 میلادی، اِدی آدامز (Eddie Adams) خبرنگار و عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس، مجله تایم و برنده بیش از 500 جایزه در زمینه عکاسی خبری در 71سالگی درگذشت. او به خاطر عکس معروفی که از اعدام بدون محاکمه یک ویت کنگ غیرنظامی توسط سرتیپ نگوک لوآن، در خلال جنگ ویتنام گرفت برنده جایزه پولیتزر و جایزه ورلد پرس شد. انتشار این عکس بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح جهان داشت و مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد. او چندی بعد در گفت‌وگویی با مجله تایم گفت: «ژنرال آن ویت کنگی را کشت، من هم ژنرال را کشتم، با دوربینم.»

ترور برهان‌الدین ربانی
3‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم شهریور 1390 خورشیدی، برهان‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و رئیس‌جمهوری سابق این کشور در یک حمله انتحاری در خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد. ربانی در زمان مرگ رئیس شورایعالی صلح در افغانستان و مذاکره‌کننده ارشد دولت با مخالفان بود. این شورا وظیفه مذاکره با گروه طالبان با هدف یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان را برعهده داشت.


تعداد بازدید :  186