شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
معاون وزیر نفت در همایش بهینه‌سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز
لطفا کار را شروع کنید

شهروند| روز گذشته همایش بین‌المللی «بهینه‌سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» با حضور معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت و رئیس کمیته بازنویسی قراردادهای IPC و کارشناسان حقوقی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این همایش علاوه بر مقامات مسئول کارشناسان خارجی نیز حضور داشتند.
یکی از نخستین سخنرانان این مراسم الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری بود. او با اشاره به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری درباره مدل جدید قراردادهای صنعت نفت از اعمال اصلاحات در این مدل قراردادی با هدف شفاف‌سازی هرچه بیشتر خبر داد. او در این‌باره گفت: در نشست اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها، ایشان بر اصلاح و شفاف‌سازی قراردادهای نفتی تأکید کردند؛ ازاین‌رو مدل جدید قراردادهای صنعت نفت مطابق با منافع ملی اصلاح خواهد شد. وی افزود: متن قراردادهای نفتی در هیأت تصویب قوانین مجددا مورد بررسی قرار گرفت و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز برای بهبود شرایط مدل قراردادی نفت از ابتدا پیشنهادهایی داشت که بعضا اعمال شده یا درحال اعمال است.
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اعلام این‌که در شرایط عمومی قراردادهای نفتی کشف، استخراج، توسعه و بهره‌برداری به‌نحوی که توازن قراردادی حفظ شود مدنظر قرار گرفته است، اذعان داشت: ثبات و پایداری اصلی است که باید در همه قراردادها مدنظر قرار گیرد چرا که این اصل به ایجاد تعهد متقابل در طرفین کمک می‌کند.
علاوه بر امین‌زاده، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت نیز در این همایش سخنرانی کرد. او در این‌باره گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی تا یک‌ماه و نیم آینده وارد مرحله عملیاتی می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم که نخستین قرارداد نفتی در قالب مدل جدید، سه‌ماه آینده به امضا برسد.
زمانی‌نیا با بیان این‌که اطلاعات مربوط به میدان‌های مشترک در اختیار شرکت‌های خارجی برای بررسی بیشتر آنها قرار گرفته است، گفت: این بدان جهت است که به‌محض این‌که مذاکرات قراردادی شروع شد، بتوانیم قراردادها را وارد مراحل اجرایی کنیم.
معاون وزیر نفت با بیان این‌که اولویت در واگذاری میدان‌های نفتی در قالب مدل جدید با میدان‌های مشترک و افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی است، افزود: «برای پنج‌سال آینده حدود 185‌میلیارد دلار پروژه در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی تعریف شده است و انتظار داریم حداقل سالی حدود 40 تا 50‌میلیارد دلار سرمایه را جذب کنیم، ضمن این‌که تا سه، چهارماه آینده که قراردادهای جدیدی امضا می‌شود، وضع نفت ایران بهتر خواهد شد.
وی ادامه داد: صادرات نفت ایران قبل از برجام حدود یک‌میلیون بشکه در روز بوده که هم‌اکنون این میزان به روزانه 2‌میلیون بشکه نفت رسیده، همچنین پیش از اجرای برجام، روزانه 230‌هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌کردیم که هم‌اکنون این میزان به 450‌هزار بشکه افزایش یافته؛ ضمن این‌که مشکل بیمه نفتکش‌ها نیز حل شده اما بیمه‌گرهای اتکایی آمریکایی هنوز با ما کار نمی‌کنند.
زمانی‌نیا با اشاره به این‌که درحال حاضر سایر دانشگاه‌های کشور مانند اهواز، شیراز و اصفهان نیز قرار است روی قراردادهای جدید نفتی کار کنند، افزود: در شرایط عادی توجه به این مسأله بسیار خوب است اما دو‌سال است که ما خودمان، خودمان را تحریم کرده‌ایم و هنوز هم قراردادی منعقد نکرده‌ایم.
او با اشاره به این‌که باید به رویکرد سیاسی قراردادهای جدید نفتی نیز توجه داشته باشیم، گفت: طی دو‌سال اخیر همه کارشناسان، صاحب‌نظران و نهادهای بازرسی روی قراردادهای جدید نفتی کار کرده و نظرات خود را داده‌اند. متاسفانه قراردادهای جدید نفتی در دورانی مطرح شد که همه چیز در ایران سیاسی شده بود. بعد از برجام، کشور ما درگیر مسائل انتخابات مجلس شورای اسلامی بود و در یک فضای کاملا سیاسی بحث قراردادهای جدید نفتی مطرح شد.
وی ادامه داد: اگر به‌دنبال منافع ملی هستیم نباید روی مسائل حقوقی خیلی ریز شویم، مثل این‌که یک ویرگول را باید جابه‌جا کرد. ما باید به تصویر بزرگتری که این قراردادها برای ما ایجاد می‌کنند، توجه کنیم. باید به این مسأله توجه داشته باشیم که قرارداد دو طرف دارد و طرف مقابل هم باید برای اجرای آن با ما به توافق برسد؛ این‌طور نیست که هرچه را بخواهیم بنویسیم و آنها هم آن را بپذیرند.


تعداد بازدید :  503