شماره ۳۸۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
دعوت از شما به چالش استفاده نکردن از سیفون

شهرام شهيدي طنزنویس

[email protected]

در فرهنگ ما آمده آب روشنایی است. می‌بینید روح آریایی ما از کی پیش‌بینی کرده بوده روزی از آب برق می‌گیرند؟ اما این روزها آب در سراشیبی سقوط قرار گرفته و عنقریب روشنایی از سفره ما ایرانی‌ها پر می‌کشد و می‌رود پی کارش. اگر خون آریایی دارید به این کمپین بپیوندید.
دریاچه ارومیه هستم. هزاران‌ساله از آذربایجان. مدتی است پیر و زمینگیر شده و در بستر بیماری افتاده‌ام. متاسفانه آب سنگین و رنگین من مدتی است از بسترم خارج شده و تاکنون به دامان پرمهرم برنگشته. از مسئولان کشور و مردم مرثیه‌خوان تقاضا دارم دست روی دست نگذارند و آب را به بسترم برگردانند.
بیانیه زاینده‌رود، سد کرج، دریاچه ‌هامون، سد لتیان و دیگر رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و قنوات و سفره‌های زیرزمینی و چاه‌های رسمی و غیررسمی: ما ز یاران چشم یاری داشتیم... هرکس عزیز سفر کرده ما را به خانه برگرداند خدا یک در دنیا و صد در آخرت نصیبش کند.
دعوت به چالش: از چند نفر از سیاستمداران، اقتصاددانان، متولیان فرهنگی کشور یا متولیان محیط‌زیست بخواهید به چالش عدم استفاده از سیفون بپیوندند و طوری سیاست‌ورزی، مدیریت و تصمیم‌گیری کنند که نیاز به استفاده از سیفون و ریختن آب نباشد. بعد آن چند نفر هم از چند نفر دیگر دعوت کنند که به این کمپین بپیوندند و از اقداماتی که منجر به استفاده از سیفون می‌شود پرهیز کنند. با پیوستن میلیون‌ها نفر به چالش ضدسیفون، هم مملکت گل و بلبل می‌شود و هم آب به خانه و کاشانه‌اش برمی‌گردد.
بیانیه سهراب سپهری: آب را گل نکنید... نه نه نه... آب را گل هم می‌کنید بکنید فقط درست مصرف کنید. در فرودست انگار کفتری می‌خورد آب.
اعلامیه حقوق بشری قورباغه: در راستای سیاست‌های ضدموسیقیایی در کشور هم‌اینک آب را طوری گم و گور کرده‌اند که دیگر سربالا نمی‌رود. وقتی هم این عنصر سربالا نرود ما قورباغه‌های فهیم کشور قادر به اجرای اپرای ابوعطا نیستیم. بنابراین ضروری است جهت حفظ موسیقی فولکلور قورباغه‌ها در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.
جمعی از فعالان آردها را الک کرده: وقتی آبی نیست آبی هم به آسیاب دشمن ریخته نمی‌شود. پس بی‌خود ما را متهم نکنید.
یک توصیه زیست‌محیطی: آب نطلبیده لزوما مراد نیست. اگر تشنه‌تان نیست از مصرف آب نطلبیده اجتناب کرده و آب را نگه دارید وقتی تشنه‌تان شد نوش جان کنید.
یک درخواست: از مسئولان درخواست می‌کنیم به علت کمبود آب و عدم امکان جبران آب ازدست‌رفته بدن، از درآوردن اشک مردم به شدت اجتناب کنند.
یک پیش‌بینی تاریخی: آب رفته به جوی برنمی‌گردد.
یک پیش‌بینی بد و هشدار زیست‌محیطی: یک مقام رفته آب نیست که به جوی برنگردد. مقام رفته با تصفیه دوباره ممکن است برگردد.
وزیر نیرو: مردم در بد مصرف کردن آب مسابقه گذاشته‌اند.
نحوه شرکت در مسابقه: از مصرف بد آب فیلم گرفته در یوتیوب بگذارید. چند تا لایک داره ‌هان؟ چند تا؟
یک اعتراف: ما هم مثل آن چاه‌کن‌هایی می‌مانیم که چاه بی‌آبی را حفر می‌کردند. مطلب من برای شما آب نمی‌شود اما برای خودم نان می‌شود!


تعداد بازدید :  233