شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
سید احمد خاتمی:
رهبری همیشه با آغوش باز از نظارت استقبال کرده‌اند

ایسنا| عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با بیان این‌که مجلس خبرگان دوره پنجم همچون چهار دوره گذشته، انقلابی و از عمق جان پایبند به مبانی انقلاب هستند، وظیفه اصلی مجلس خبرگان را تقویت جایگاه ولی‌فقیه دانست.
آیت‌الله سیداحمد خاتمی در نشست خبری ویژه آغاز دوره پنجم مجلس خبرگان درجمع خبرنگاران گفت: پس از تعیین هیأت‌رئیسه دوره پنجم جلسات متعددی تشکیل و مقرر شد که هرماه هیأت‌رئیسه یک جلسه را برگزار کند.
وی با بیان این‌که جلسه این ماه، شنبه هفته آینده 31 تیرماه برگزار خواهد شد، افزود: موضوع اصلی که در دستور کار این جلسه است، آن چیزی است که قانون دراختیار خبرگان قرار داده و همچنین اجرایی کردن رهنمودهایی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر پس از انتخاب هیأت‌رئیسه مطرح کردند. عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: دراین جلسه مصوب شد که بین دو اجلاس، روسای کمیسیون‎ها، علاوه بر هیأت‌رئیسه و 5نفر از اعضای خبرگان به انتخاب هیأت‌رئیسه یک اجلاس بین دو اجلاس برگزار کنند. وی اضافه کرد: اجلاس بین دو اجلاس، نخست سبب فعال‌شدن کمیسیون‌ها خواهد شد و دوم این‌که سبب می‌شود که خبرگان بیشتر درجریان مسائلی باشند که باید درآن خصوص موضع داشته باشند. وی گفت: نخستین اجلاس مجلس خبرگان در دوره جدید در 23 و 24 آذرماه تشکیل خواهد شد.
به گفته خاتمی؛ بیش از 30نفر از اعضای خبرگان از اعضای جدید این مجلس هستند و رهبر معظم انقلاب از حضور مجتهدان جوان در مجلس ابراز خرسندی کردند که قطعا حضور جوانان درکنار کامل مردان فقیه، این تشکیلات را کاراتر از گذشته خواهد کرد.
خاتمی بیان کرد: در قانون اساسی واژه مراقبت از ولایت فقیه برای این مجلس تعریف شده است نه نظارت بر ولی‌فقیه؛ با توجه به عظمتی که امام راحل داشتند، قانونگذار متعرض به نظارت بر رهبری ایشان نشده است زیرا اگر متعرض به نظارت می‎شد، باید راهکارهای آن را نیز بیان می‎‌کرد؛ پس قانون اساسی این واژه را مطرح نکرده است ولی مقام معظم رهبری همیشه با آغوش باز از نظارت استقبال کرده‎اند که این مسأله از اوایل دوره سوم مجلس خبرگان نیز ازسوی ایشان مطرح شده بود؛ کمیسیون تحقیق در حقیقت ارزیابی و رصد را انجام می‎دهد که اگر مسأله‌ای دراختیارات رهبری است و در این عرصه کمتر کار شده، این بحث را رصد و بیان می‎‌کند.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: آغوش کمیسیون تحقیق به روی همه نظرات باز است؛ نظارت به معنی مچ‌گیری نیست؛ برخی گمان می‌کنند که ناظر باید به شکل مداوم، مچ‌گیری کند که این تفسیر نامناسبت از نظارت است؛ ناظر باید صحنه را ببیند و درست را تأیید و نادرست را نیز گزارش کند.
وی گفت: این رصد همیشه انجام می‌شود ولی باید گفت که نقاط قوت به ‌حدی است که چشم‌پوشی از این نقاط قوت نوعی جفا محسوب می‌شود؛ امروز به صراحت می‎گوییم که به اعتراف اکثریت نخبگان جامعه، بزرگی که بتواند کشور را به این خوبی اداره کند، جز مقام معظم رهبری نیست. خاتمی تصریح کرد: درشرایط کنونی لباس رهبری بر قامت ایشان زیبنده است؛ افرادی که به خیال خودشان نقدهایی مطرح می‌شود، نقدهای خود را با پاسخ ببینند؛ این‌گونه نیست که اگر نقدی در ذهن هرکسی بود، نقد کاملی باشد بلکه باید پاسخ‌ها را نیز دنبال کرد.


تعداد بازدید :  187