شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
معاون آموزشی وزارت بهداشت:
افزایش سن امید به زندگی زنان ایران به 79 سال

شهروند| «30‌درصد زنان و 17‌درصد مردان ایران چاق هستند البته وضع چاقی و اضافه وزن استان به استان فرق می‌کند و به‌عنوان مثال در سیستان‌وبلوچستان چاقی و اضافه وزن بسیار کمتر از مازندران است.»
این آماری است که درهمایش بین‌المللی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر اعلام شد. باقرلاریجانی، معاون وزیر بهداشت در این همایش نه‌تنها از چاقی و لاغری بلکه درباره آمار امید به زندگی هم حرف‌هایی زد و از افزایش امید به زندگی برای زنان و مردان خبر داد؛ امید به زندگی برای مردان به 74‌سال و برای زنان به 79‌سال افزایش یافته است. به گفته او، این شاخص در استان‌های کشور متفاوت است اما لازم است که در این زمینه به نقاط جنوبی کشور توجه ویژه‌ای شود. آمارهای دیگری که معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد، درباره تأثیر هزینه‌های درمان برشرایط زندگی بیماران بود. به گفته او، بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر افراد جامعه را به زیر خط فقر می‌برد: «17‌میلیون نفر بر اثر سکته‌های قلبی و عروقی، 8‌میلیون نفر بر اثر سرطان‌ها، 4‌میلیون نفر بر اثر بیماری‌های ریوی و 1.5‌میلیون نفر نیز بر اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهند که 82‌درصد از مرگ‌ومیرهای مردم بر اثر بیماری‌های غیرواگیر ناشی از این 4 بیماری است.» لاریجانی کاهش مرگ‌ومیر کودکان و نوزادان در ایران را نشانگر شرایط بسیار مناسب بهداشتی عنوان کرد: بهبود وضع بهداشتی کشور باورکردنی نیست و روند مرگ‌ومیر کودکان و نوزادان در ایران از‌ سال 1990 تا 2015 از وضع قرمز به وضعیتی مناسب انتقال یافته است. آنطور که معاون آموزشی وزیر بهداشت می‌گوید، وضع آمارهای ابتلا به دیابت درکشور نسبت به کشورهای منطقه و جهان بالا و نگران‌کننده نیست اما باید توجه داشته باشیم که این بیماری به سرعت درحال شیوع است و لازم است به کنترل و پیشگیری از آن توجهی جدی شود.
او بسیاری از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را در بین این بیماری‌ها مشترک دانست و گفت: وضع تغذیه در ایران مناسب نیست اما خوشبختانه سازمان غذا و دارو توانسته به خوبی میزان اسید چرب ترانس و چربی‌های اشباع را کاهش دهد و برنامه‌های مشخصی برای کنترل آن دارد.


تعداد بازدید :  315