شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
میز خبر

فتوای جدید 5 مرجع تقلید درباره رواج دروغ فضای مجازی:  نشر اکاذیب  در فضای مجازی حرام است
5تن از مراجع تقلید شیعه در فتاوایی، انتساب اکاذیب به افراد در فضای مجازی از راه‌هایی نظیر ساختن اکانت و صفحه جعلی را حرام دانستند.
حضرات آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و سبحانی به پرسش‌های «شفقنا» درباره شایعات یا دروغ‌هایی که در فضای مجازی به دیگران نسبت داده می‌شود، پاسخ داده‌اند.
در متن پرسش‌ها و پاسخ‌های این مراجع تقلید شیعه آمده است:   با توجه به آن‌که فضای مجازی به‌گونه‌ای است که هر فردی می‌تواند اکانتی به نام افراد باز کرده و شروع به انتشار مطلب کند، بعضا دیده می‌شود که افرادی اقدام به بازکردن اکانت در فضای مجازی به نام افراد دیگر کرده و از این طرق شایعات یا دروغ‌هایی را به دیگران انتساب می‌دهند یا به نام افراد مشهور دیدگاه‌های مجعولی را منتشر می‌سازند تا مخاطب خود را نسبت به دیدگاه منتشره قانع سازند، مثلا جمله‌ای را که خود ساخته‌اند به نام فردی صاحب‌نظر و مورد اعتماد منتشر می‌سازند و می‌گویند: این سخن مثلا از فلان دانشمند یا مرجع تقلید یا شخصیت برجسته است. نظر حضرتعالی در این موارد چیست؟ آیا دروغ و شایعه در فضای مجازی با غیرمجازی متفاوت است؟ آیا کسی که چنین می‌کند، ضامن است؟
حضرت آیت‌الله سیستانی در پاسخ به این پرسش این فتوا را صادر کرده است: دروغ و تهمت به اشخاص جایز نیست و فرقی بین فضای مجازی و غیر آن نیست.  همچنین بنا بر فتوای حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی: «چنین کارهایی حرام است و در بعضی از موارد موجب ضمان است.»
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی هم دراین‌باره این فتوا را صادر کرده است: «مطلبی را به دروغ به کسی نسبت دادن حرام است و انتشار آن هم جایز نیست و در مواردی تعزیر هم دارد.»
همچنین بنا به فتوای حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: «این کار نوعی تهمت به دیگران است و می‌دانیم تهمت زدن درهیچ مذهب و مکتبی جایز نیست».
حضرت آیت‌الله سبحانی هم در فتوایش آورده است:  «دروغ بستن و افترا به دیگران و هتک حیثیت افراد حرام است و در این مسأله فرقی بین انواع وسائل نیست؛ بنابراین دروغ و افترا از طریق فضای مجازی نیز حرام است.»

رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد:  جمعیت ایران سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۵‌میلیون می‌شود
ایلنا| جمعیت ایران که در‌سال ۹۵، کمی بیش از 80‌میلیون نفر اعلام شده، در‌سال ۱۴۰۰ به بیش از 85 تن خواهد رسید.
عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران در مراسم رونمایى از گزارش تحولات و وضع جمعیت درجمهوری اسلامى ایران گفت: دولت یازدهم پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت سعی در شناخت مسائل جمعیتی از دیدگاه علمی دارد، بنابراین در گزارش وضع جمعیت ایران نیز با همین مبنا از نظر متخصصان استفاده شده است که امیدوارم احکام تدوین‌شده در قانون برنامه ششم توسعه به تصویب برسد.  او با اشاره به بررسی‌هایی که درکمیته جمعیت برنامه ششم توسعه صورت گرفته است، گفت: سناریوهای مختلفی برای برنامه ششم درحوزه جمعیت مطرح بود که ما سناریویی را مدنظر قرار دادیم که در آن نرخ باروری در‌سال ۹۰، ۸/۱ در‌سال ۹۵، ۲ و در‌سال ۱۴۰۰، ۲/۲ درنظر گرفته شده است. براین اساس جمعیت ایران که در‌سال ۹۵، حدود 80‌میلیون و170‌هزار نفر است، در‌سال ۱۴۰۰ به بیش از 85‌میلیون نفر می‌رسد.

واگذاری تصمیم‌گیری درباره رنگ لباس دانش‌آموزان به مدارس
دستور‌العمل پوشش دانش‌آموزان به مدارس ابلاغ شد
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از ابلاغ دستور‌العمل حجاب و عفاف در مورد پوشش دانش‌آموزان در مدارس خبر داد.
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفته است که دستورالعمل حجاب و عفاف در مورد پوشش دانش‌آموزان در مدارس به همه استان‌ها، مناطق و مدارس ابلاغ شده است که نوع پوشش دانش‌آموزان دختر و پسر را مشخص می‌کند.
به گفته او هیچ تأکیدی روی رنگ و جنس لباس دانش‌آموزان در این دستور‌العمل نیامده است و این موضوع در اختیار استان‌ها و مناطق است که برای هر کدام از مدارس خود چه رنگ و مدلی را در نظر بگیرند. کفاش گفت: همه مدارس به سوی هماهنگ‌سازی پیش می‌روند و البته در این فرآیند هماهنگ‌سازی پوشش دانش‌آموزان سعی شده که مراعات وضع مالی اولیا شده باشد.
کفاش ادامه داد: هدایت دانش‌آموزان در پوشش باید به نوعی باشد که ما در مدارس به سوی لباس هماهنگ حرکت کنیم؛ زیرا این هماهنگی آنها را از تبعیض، خودبینی، تفاخر و تکبر در مورد پوشش دور نگاه می‌دارد و همه دانش‌آموزان با یک پوشش وارد مدرسه ‌مي‌شوند و علاوه بر آن باعث همدلی و اتحاد آنها خواهد شد.


تعداد بازدید :  291