شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
نشست محیط‌زیست شهری در نخستین اجلاس جهانی شهرداران 2016

نشست تخصصی محیط‌زیست شهری با محور مدیریت محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرها درحاشیه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، تاریخ 30و 31 تیرماه 95 در یکی از سالن‌های همایش برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
مصداقی‌نیا استاد مهندسی بهداشت محیط و سرپرست پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان مطلب فوق افزود: محورهای اصلی این نشست تخصصی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و مهندسی محیط‌زیست در شهر‌ها، فضای سبز و محیط‌زیست شهری، شهرنشینی و اثرات زیست‌محیطی آن، مسائل محیط‌زیست کلانشهرها، کنترل آلاینده‌های محیط‌زیست در شهرها و ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست شهری است.
او در ادامه شهرنشینی را یکی از مسائل مهم زیست‌محیطی دانست و افزود: توسعه چشمگیر شهرنشینی همراه با توسعه شهرها از نظر جمعیت و مساحت و به وجود آمدن کلانشهرها موجب ایجاد بافت‌ها، ترکیب‌های مختلف شهری، عوامل ارتباطی و اقتصادی پیچیده‌ای شده است و تأثیر انسان بر محیط‌زیست به‌طور روزافزون از آثار حیات شهری ناشی می‌شود که این خود ناشی از رشد جمعیت شهرنشین و شهرنشینی بدون برنامه‌ریزی صحیح است. اگرچه شهرنشینی دارای اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی است، ولی خود متقابلا به مشکلات و معضلاتی برای ساکنان شهرها دامن زده است که می‌توان آنها را به‌عنوان مشکلات شهرنشینی در عصر حاضر به حساب آورد.
 سرپرست پژوهشکده محیط‌زیست با اشاره به وضع محیط‌زیست جهان در دودهه گذشته ادامه داد: به‌رغم حساسیت‌های اخیر در زمینه محیط‌زیست نه‌تنها  اثرات مخرب انسانی کاهش نیافته، بلکه مسائل حاد و دشواری مانند آلودگی شدید جوی، نازک‌شدن لایه ازن، تشدید پدیده گلخانه‌ای و اثرات متعدد ناشی از این پدیده‌ها مطرح شده است. در این میان شهرها نیز به‌عنوان مراکز جذب جمعیت با مسائل و مشکلات متعدد و مختلف زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا، صدا، پسماندها، آلودگی آب‌ها و... روبه‌رو هستند که این امر خود منجر به گسترش و افزایش شدت فشارهای وارده بر محیط‌زیست شده وتخریب منابع و کاهش فضاهای طبیعی و درپی آن افزایش نیاز شهروندان به محیط‌زیستی سالم‌تر شده است. از این‌رو شهرداری‌ها به‌عنوان برنامه‌ریزان و مدیران محلی با شرایط جدیدی مانند افزایش آلودگی‌ها و تخریب محیط‌زیست و مسایلی از این دست روبه‌رو هستند. به این ترتیب نقش مدیران و برنامه‌ریزان شهری تنها تعیین کاربری‌های اراضی و برنامه‌ریزی فضایی نخواهد بود، بلکه یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایفی که برعهده آنان است، برنامه‌ریزی درجهت توسعه پایدار شهری است.

 


تعداد بازدید :  315