شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
خودرو‌های موتور روشن، سوژه سرقت‌های سریالی

شهروند|  دزد حرفه‌ای که با شگردهای عجیب اقدام به سرقت خودروهای مختلف می‌کرد عاقبت در آخرین سرقت خود به دام افتاد.  نیمه نخست اردیبهشت‌ماه وقوع یک مورد سرقت خودرو به کلانتری 146 حکیمیه اعلام شد.  
همزمان با انجام اقدامات پلیسی جهت کشف خودرو سرقتی  و ثبت سابقه سرقت خودرو سمند سفیدرنگ متعلق به مالباخته در سیستم جامع پلیس آگاهی، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که سارق خودرو طی تماس تلفنی با مالباخته، در ازای بازپس دادن خودرو درخواست مبلغ یک‌میلیون و 500‌هزار تومان پول نقد کرده است.
کارآگاهان پایگاه چهارم آگاهی با شناسایی صاحب حساب عابربانک، به تحقیق از این فرد پرداختند. صاحب حساب پس از اطلاع از موضوع سرقت خودرو و تلاش سارق خودرو برای اخاذی از مالباخته، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «یکی از دوستانم به نام ارسلان با مراجعه به من مدعی شد که به‌تازگی از شهرستان به تهران آمده و قرار است اعضای خانواده‌اش برایش پول واریز کنند و به این بهانه از من خواست تا کارت عابربانک خود را برای مدتی در اختیارش بگذارم تا پس از دریافت پول، کارت را پس بیاورد اما پس از دریافت کارت عابربانک از وی اطلاعی ندارم و من نیز به‌دلیل این‌که پولی در حساب خود نداشتم، پیگیر این موضوع نشدم.»
با توجه به اظهارات صاحب حساب درباره هویت ارسلان و بهره‌گیری از اطلاعات موجود از مجرمان سابقه‌دار در پلیس آگاهی، کارآگاهان موفق به شناسایی «ارسلان»  39ساله  شدند.
دومین سرقت مشابه
23 اردیبهشت‌ماه بود که  مأموران گشت انتظامی در محدوده فلکه اول تهرانپارس به یک خودرو سمند سفیدرنگ پارک‌شده در یکی از کوچه‌های فرعی مشکوک شدند. در بررسی شماره پلاک خودرو اطلاع پیدا کردند که پلاک متعلق به یک خودرو پژو 206 است که پلاک آن در محدوده میدان هروی سرقت شده بود.
در ادامه بررسی‌های سایر ارکان هویتی خودرو سمند کشف‌شده، مأموران اطلاع پیدا کردند که خودرو سمند کشف‌شده دارای سابقه سرقت در پایگاه چهارم پلیس آگاهی است که در منطقه حکیمیه سرقت شده است.  همزمان با کشف خودرو سمند  سرقتی، سرقت خودرو پژو پارس  در نزدیکی محل کشف خودرو سمند  در منطقه تهرانپارس به مأموران اعلام شد که دقیقا به همان شیوه و شگرد سرقت خودرو سمند، سرقت شده بود.
رد پای ارسلان در سرقت‌ها
با  سرقت خودرو 405 نقره‌ای  مشخص شد «ارسلان»  نقشه‌های این  سرقت‌ها را اجرایی کرده است.
در کمتر از 24 ساعت از تشکیل پرونده سرقت خودرو پژو 405 نقره‌ای، یک سرقت خودرو از مقابل در پارکینگ به کلانتری 146 اعلام شد که  سارق با وجود تلاش مالباخته برای جلوگیری از سرقت خودرو اقدام به سرقت خودرو سواری رانا کرد و صاحب خودرو را به فاصله 15 متر روی زمین کشید و نهایتا با سرقت خودرو از محل متواری شد.
در حالی که تحقیقات برای دستگیری متهم ادامه داشت، وقوع یک سرقت خودرو سواری ال 90 در محدوده فلکه دوم تهرانپارس به پایگاه چهارم آگاهی اعلام شد. بنا بر اظهارات صاحب خودرو، سارق هنگام خارج شدن خودرو ال 90 از پارکینگ با وی درگیر شد و با استفاده از روشن بودن موتور خودرو اقدام به سرقت خودرو کرد.
با شناسایی تصویر «ارسلان» توسط مالک خودرو ال 90 و برای دستگیری وی، بلافاصله اجرای طرح مهار در محدوده تهرانپارس در دستور کار کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی قرار گرفت و همزمان، مشخصات خودرو ال 90 سرقتی  نیز در اختیار کلانتری‌های مناطق شرق تهران قرار داده شد.
همزمان با اجرای طرح مهار و در کمتر از چند ساعت از سرقت خودرو ال 90، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که ارسلان قصد اخاذی 2‌میلیون تومانی از مالک خودرو ال 90 را دارد که با انجام اقدامات پلیسی محل تردد وی در  منطقه مشیریه شناسایی شد و سرانجام هنگام تردد با خودرو ال 90 با شلیک چندین تیر هوایی دستگیر و به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.
با توجه به شیوه و شگرد متهم در سرقت خودروها و استفاده متهم از خودروهای سرقتی  در ارتکاب سایر جرایم به‌ویژه کیف‌قاپی و زورگیری، از شکات و مالباختگانی که توسط تک‌سرنشین خودروهای سواری به‌ویژه ال 90، پژو پارس،  پژو 405 و سمند مورد سرقت قرار گرفته یا خودروهای آنها به این شیوه و شگرد سرقت شده، دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ در سیدخندان - بالاتر از بیمارستان رسالت - خیابان ابوذر غفاری - جنب کلانتری 120 سیدخندان مراجعه کنند.


تعداد بازدید :  422