شماره ۳۸۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
واکنش وزارت کشور به بیانیه جدید انصار حزب‌الله
هرگونه حرکت دسته‌جمعی بدون مجوز قانون‌شکنی است

شهروند| انصار حزب‌الله دوباره به رسانه‌ها برگشته و تقریبا هر روز خبری از آنها وسط خبرهای داغ مذاکرات و سفر به نیویورک دیده می‌شود. چند روز قبل انصار حزب‌الله به‌طور رسمی اعلام کردند که با 4‌هزار نیرو برای مبارزه با بدحجابی به سطح شهر می‌آیند. گفته بودند 3‌هزار زن و ‌هزار مرد را به خیابان‌ها می‌فرستند. حالا این گروه نیاز به نیرو دارد؛ این را در آخرین بیانیه‌شان آورده‌اند و شماره‌ای هم تعیین کردند که برادران یاحسین و خواهران یا زینب را به آن شماره پیامک بزنند.   انصار حزب‌الله دیروز در پایگاه خبری‌شان بیانیه‌ای را منتشر کردند که علاوه‌بر اعلام عضوگیری جدید، در آن نوشته بود: گروه‌هاي سيار امربه معروف و نهي از منكر انصار حزب‌الله از روز يكم تيرماه كار خود را نه‌تنها در تهران بلكه در كل كشور آغاز كرده‌اند كه براي خنثي‌سازي توطئه منافقان گزارش آن رسانه‌اي نمي‌شود.  این بدان معناست که به‌رغم مخالفت‌های دستگاه‌های قانونی مثل وزارت کشور با هرگونه تحرک موازی با نهادهای دولتی،‌ آنها کار خودشان را از 3 ماه قبل شروع کرده‌اند.
البته این گروه در بیانیه دیروزشان پاسخ برخی مسئولان را که هرگونه اقدامی را نیازمند مجوز قانونی دانسته‌ بودند، این‌گونه دادند که «گروه‌هاي امر به معروف و نهي از منكر سيار نه ضابط قضایي هستند و نه مامور به بگير و ببند كه نياز به كسب اجازه از كسي داشته باشند. آنان جمعي دغدغه‌مند هستند كه در اين وانفساي لجام گسيختگي فساد و فحشا در معابر براي اقامه فريضه واجب الهي قيام كرده‌اند و هزينه آن را نيز به جان خريده‌اند كه تاريخ همين چند ساله شاهد محكمي بر مظلوميت و صلابت آمران به معروف و ناهيان از منكر است.»
ستاد اجرایي انصار حزب‌الله البته در پایان این بیانیه،‌ تأکید کرده است: «حزب‌الله مأمور معذور نیست كه برپا شدن گرد و خاك مغلطه احیانا او را منفعل یا از صحنه به در کند.»
اما رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور به این بیانیه واکنش نشان داده و گفته است: در رابطه با این موضوع و بیانیه انصار حزب‌الله تأکید می‌کنم وزارت کشور هنوز بر مواضع خودش مبنی بر این‌که هر حرکت دسته‌جمعی‌ای نیاز به مجوز دارد، پا برجاست.
روح‌الله جمعه‌ای در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این‌كه همه امور باید در چارچوب قانون و نهادهای مسئول باشد، تأکید کرده است:  فکر می‌کنم این مسأله نیاز به تفسیر ندارد. شخص وزیر و وزارت کشور همان‌طور که بار‌ها اعلام کرده همچنان هرگونه حرکت دسته‌جمعی بدون مجوز حتی به بهانه امر به معروف و نهی از منکر را عین قانون‌شکنی می‌دانند.
انصار حزب‌الله در بیانیه‌شان مدعی شدند که «اين سوال مطرح است كه كجاي قانون امربه معروف و نهي از منكر نياز به اخذ مجوز داشته است؟! حال با عطف به اين سوال معلوم الجواب، سوال دومي به اين شرح مطرح است كه كجاي قانون آمده كه اگر اين فريضه الهي به صورت دسته‌جمعي و سواره انجام شود غيرقانوني است؟»
 انصار حزب‌الله
 فضای آرام كشور را متشنج نكنند
البته بیانیه و اظهارات انصار حزب‌الله از سوی نمایندگان مجلس هم بی‌پاسخ نمانده است. یک عضو کمیسیون قضایی و مجلس ضمن برجسته دانستن خلأهای حقوقی در بحث‌های مطرح شده در رابطه با گشت موتوری انصار حزب‌الله، نسبت به تبعات هرگونه قانون‌شکنی هشدار داد.
محمدعلی اسفنانی، در گفت‌وگو با خانه ملت در رابطه با برنامه تشکیل گشت ارشاد حزب‌الله ضمن به چالش کشیدن حقوقی این اقدام گفت: طرح و برنامه اعلام شده برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر توسط نیروهای موتوری انصار حزب‌الله اقدامی کاملا غیرقانونی است که قابل توجیه نیست.
یک عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس هم دراین‌باره گفت:  درحالی‌که غالب کشورهای همسایه در فضایی نا‌آرام به سر می‌برند این رفتارها به این شكل، خود آسیب‌زا است و فضای کشور را که درحال ثبات آرامش است، متشنج می‌کند.
جواد جهانگیرزاده، نماینده مردم ارومیه در گفت‌وگو با ایلنا تأکید کرد: جدل و نزاع بیهوده در شرایطی که کشور بیشتر از هر چیزی به آرامش نیاز دارد کاری ناشایست و به دور از منطق است.
عباس صلاحی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر این‌که رعایت حجاب در کشور نیازمند فرهنگ‌سازی است و صرفا با اقداماتی قهری و حراستی، چند دستگاه ون و تعدادی نیرو به جایی نخواهیم رسید، گفت: قطعا این موضوع با برخوردهای بازدارنده و فیزیکی سرانجام خوشی نخواهد داشت؛ جز این‌که بدگمانی، بی‌اعتمادی، نارضایتی مردم و تبعات منفی را در جامعه به دنبال خواهد داشت.


تعداد بازدید :  109