شماره ۳۸۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
در نشست خبری نوبخت:
دولت به انصار حزب‌الله «نه» گفت

شهروند| سخنان محمدباقر نوبخت سخنگوی هیأت دولت  در روز گذشته را می‌توان به نوعی مرزبندی صریح دولت یازدهم با برخی از گروه‌ها در فضای سیاسی و فرهنگی کشور دانست.
نوبخت در عین حال که سخنان نقل‌شده از رئیس‌جمهوری درباره «بیمار بودن بدحجابان» را تکذیب کرد به گروه‌های منتقد دولت نیز هشدار داد که بسیاری از آنان بودجه‌های کلان فرهنگی از همین دولت می‌گیرند و «دولت از این دستگاه‌ها نیز درخواست می‌کند که گزارش بدهند مبالغی را که در این خصوص از دولت دریافت کرده‌اند در بحث حجاب چه نتایجی داشته است.» نوبخت همچنین به بیانیه روز گذشته «انصار حزب‌الله» نیز واکنش نشان داد و هرچند نامی از این گروه نبرد اما گفت:  نباید فکر کنیم که از روش‌های غیرفرهنگی و خشن درخصوص رفع بدحجابی می‌توان به نتیجه رسید.  گاهی برخی براساس احساس مسئولیت یا اعتقادات خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند درحالی‌که آنها باید بدانند در سال‌های گذشته نیز این روش‌ها نه‌تنها مؤثر نبوده بلکه در پاره‌ای از موارد پدیده بدحجابی را تشدید هم کرده است.
او گفت: باید بدانیم که بانوان ما در جامعه باید مورد احترام باشند و اگر قرار است در این میان به کسی تذکری بدهیم قانون نحوه آن را تعیین کرده بنابراین هر نوع روش غیرقانونی و بی‌حرمتی به بانوان برای دولت غیرقابل پذیرش است.   انصار حزب‌الله در بیانیه روز گذشته‌اش گفته بود هزینه‌های اقدامات خود را نیز به جان می‌خرد که البته سخنگوی دولت نیز در پاسخ به این گروه خاطرنشان کرد: این‌که می‌گویند هزینه‌های آن را هم می‌دهیم باید بدانند این کارها برای کسی صورتحساب نمی‌فرستد، هزینه‌های آن را اسلام می‌دهد.  نوبخت در ادامه به اقدامات افراطی در عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه کسانی نیز امروز در عراق تلاش می‌کنند که چهره خشن و غیرمنطقی را از اسلام ارایه دهند بنابراین ما از افرادی که در داخل از سر دلسوزی می‌خواهند با پدیده بدحجابی برخورد کنند توصیه می‌کنیم که هر هنری دارند در ارتباط با مسائل فرهنگی بگذارند. ما در تدوین برنامه ششم حاضر هستیم که از آنها دعوت کنیم تا برنامه‌های خود را اعلام کنند و اگر لازم باشد منابع مالی لازم را نیز اختصاص می‌دهیم.
او گفت: دولت هیچ اقدام غیرقانونی و بدون مجوزی را تأیید نمی‌کند و ما مخالف اینگونه اقدامات هستیم و دستگاههای ذیربط نیز باید در ارتباط با وظایف خود با این مسأله برخورد کنند.
نوبخت درخصوص نقل قول منتسب به رئیس‌جمهوری درباره این‌که بدحجابی بیماری است نیز گفت: به هیچوجه این حرف را تأیید نمی‌کنیم این‌که گفته شود بدحجابان بیمار هستند توهین است و ما باید با خودمان حساب کنیم ببینیم چرا در سه دهه گذشته روش‌ها جواب نداده است، باید دلیل این مسائل را در سیاست‌ها و اقدامات خود بررسی کنیم و به دنبال روش‌های اثربخشی برویم که حرمت آحاد جامعه را نیز حفظ کند.  
با مجوز این دولت
خودروی لوکس وارد نشده است
نوبخت در ادامه به موضوع ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی اشاره کرد و با ارایه آماری از واردات خودروهای بالای 2500 سی سی از‌سال 88 تا 17 شهریور ‌سال‌جاری گفت:  این دولت به هیچ عنوان مجوز واردات این خودروها را که به‌نام خودروهای لوکس نیز شناخته می‌شوند، صادر نکرده و همه این خودروها با مجوزهایی که از سال‌های قبل گرفته شده بود وارد کشور شده‌اند، ما معتقدیم خودروهای داخلی نیز باید مورد حمایت قرار گیرند.
سخنگوی دولت همچنین درباره آبرسانی به تهران نیز گفت:  هیأت وزیران مصوبه‌ای نیز در مورد مسأله آبرسانی فوری به تهران داشت که براساس آن به‌صورت علی‌الحساب 30‌میلیارد تومان اعتبار ویژه در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت تا آقای چیت‌چیان به همراه همکاران خود سریعا در این خصوص اقدام کند. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری نیز موظف شد که منابع مالی جهت اجرای طرح‌های مربوط به این مسأله را تأمین نماید.
وی درمورد وضع پیش‌نویس لایحه قانون احزاب اظهار داشت:  این مسأله هنوز در حد پیش‌نویس باقیمانده و به محض اتمام اطلاع‌رسانی خواهد شد.
سخنگوی دولت در مورد اظهارات اخیر بان كی مون در مورد حقوق بشر در ایران تصریح كرد: این‌که برخی مجامع جهانی بخواهند موضوع آزادی و حقوق بشر را نسبت به جمهوری اسلامی بهانه کنند و اظهارات غیرمنطقی را در این خصوص بگویند درست نیست و باید پاسخ آنها از سوی مسئولان داده شود. ما اجازه نمی‌دهیم کسی چنین اتهامی را به نظام جمهوری اسلامی وارد کند.
در صورت لزوم
انتقادات خود به صداوسیما را بیان می‌کنیم
سخنگوی دولت با اشاره به انعکاس خدمات دولت توسط صداوسیما در هفته دولت خاطرنشان كرد: ضمن تشکر از همکاری صداوسیما در این‌خصوص باید بگویم که این مسأله نافی انتقاد دولت به صداوسیما نیست.  قطعا در مورد برخی از برنامه‌ها مثل همین بحث خودرو لازم است که به شکل درست اطلاع‌رسانی شود. ما ضمن تشکر از همکاری صداوسیما جهت انعکاس برنامه‌های هفته دولت در صورت لزوم انتقادات خود را به این سازمان بیان می‌کنیم.
وی با اشاره به بحث سرپرستی نجفی در وزارت علوم نیز گفت:  سرپرست یک وزارتخانه اختیارات وزیر را دارد. نجفی نیز با اختیارات وزیر علوم وظایف خود را انجام می‌دهد و مشکلی در این‌خصوص وجود ندارد.
دومین بسته حمایتی دولت به اقشار
نیازمند در هفته‌های آینده توزیع می‌شود
وی درخصوص چگونگی پرداخت دومین بسته حمایتی دولت به اقشار نیازمند ابراز داشت:  این پرداخت در هفته‌های آینده انجام خواهد شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول توزیع آن است که در این‌خصوص اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت اما قطعا میزان این بسته کمتر از آنچه در مرحله اول پرداخت شد نخواهد بود.
سخنگوی دولت با بیان این‌که یارانه 22 شهریور ماه در وقت معین خود پرداخت شد، در مورد نحوه پرداخت یارانه متولدین جدید عنوان كرد: نوزادانی که اطلاعات آنها در سازمان هدفمندی منعکس شده باشد یارانه آنها پرداخت شده و اگر موردی باشد که یارانه‌اش پرداخت نشده کارهای لازم انجام خواهد شد.
در مبارزه با تروریسم
 نیازی به هماهنگی با آمریکا نداریم
سخنگوی دولت افزود: ما کشور مستقلی هستیم که قبل از برخورد آمریکا با داعش که البته خودشان این گروه را ایجاد کردند در زمان لازم وارد عمل شدیم و نیازی به هماهنگی در این زمینه با آمریکا نداریم و در مورد این‌که چقدر حمایت‌های هوایی‌شان از عراق اثربخش باشد خودشان مسئول هستند.
وی در پاسخ به این سوال که مستندات دولت برای این‌که اعلام می‌کند کشور از رشد منفی خارج شده چیست؟ خاطرنشان كرد:  خروج از رکود واقعیتی است که طبق آن مستندات اولیه نیز نشان می‌دهند که رشد منفی ما در ماه‌های پایانی‌سال 92 درحال کاهش بوده و این رشد در ‌سال 93 مثبت شده است و مراکز رسمی مربوط به مرکز آمار و بانک مرکزی نیز این مطالب را تأیید می‌کنند.
سخنگوی دولت در ادامه در مورد چگونگی اعطای مجوز از سوی دولت برای واردات خودرو گفت: برای واردات خودرو حتما باید ثبت سفارش انجام شود. البته ممکن است وزارت نفت برای مقادیر مختلفی نیاز به واردات وانت‌هایی با حجم موتور بالا داشته باشد که از دولت مجوزهایی را اخذ می‌کند.


تعداد بازدید :  88