شماره ۳۸۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

شمخانی: ایران درخواست دانمارک برای حضور در ائتلاف ضدداعش را رد کرد
دبیر شورایعالی امنیت ملی از درخواست صریح وزیر خارجه دانمارک برای حضور جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف ایجادشده از سوی برخی کشورهای غربی و عربی جهانی علیه داعش خبرداد و گفت: «این موضوع مورد موافقت ما قرار نگرفت.» به گزارش  تسنیم، علی شمخانی در ادامه افزود: «اتحاد پدیدآورندگان داعش برای مقابله با این گروه تروریستی پیش از آن‌که ثبات منطقه‌ای و امنیت مردم ‌ستمدیده منطقه را به دنبال داشته باشد، تلاشی برای ایجاد مرزهای امن برای رژیم صهیونیستی است.»
دبیر شورایعالی امنیت ملی افزود: «اکثریت اعضای ائتلاف ضدداعش در مورد نقش‌محوری و تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و پشتیبانی همه‌جانبه و مؤثری که از سوی ایران برای جلوگیری از پیشروی و زمین‌گیر کردن تروریست‌های تکفیری در عراق در اختیار دولت این کشور قرار گرفت، اظهارات صریحی داشته‌اند.»
شمخانی اقوام و اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران را پشتوانه‌های ارزشمند و بي‌بدیل امنیت ملی برشمرد و با اشاره به مجاهدت و جانفشانی گروه‌های مختلف قومی و مذهبی در جریان هشت‌سال دفاع مقدس افزود: «اعتقادات دینی، وحدت ملی، انسجام، ثبات و استقلال ایران اسلامی هیچ زمینه و بستری را برای تأثیرگذاری احتمالی تفکرات افراط‌گرایانه بر جامعه ایران باقی نگذاشته است.»

نماینده روسیه در شورای امنیت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران غیرقانونی است
نماینده روسیه در شورای امنیت از تحریم‌های دوهفته پیش آمریکا علیه ایران به‌عنوان «تحریم‌های جدید» یاد کرد و آن را مورد انتقاد قرار داد. وی این تحریم را اقدامی موجب اخلال در روند مذاکرات آینده توصیف كرد. الکساندر پانکین، معاون اول نمایندگی دایم روسیه در سازمان ملل و نماینده این کشور در نشست ویژه شورای امنیت که به بررسی گزارش کمیته تحریم ایران (کمیته قطعنامه 1737) اختصاص داشت، اقدامات آمریکا در تحریم ایران را غیرقانونی تلقی کرد. این دیپلمات روسی در نشست شورا که درباره مرور وضعیت ایران در رابطه با رژیم تحریم‌های وضع‌شده در قطعنامه‌های این شورا برگزار شد، از تحریم‌های دو هفته پیش آمریکا علیه ایران به‌عنوان «تحریم‌های جدید» یاد کرد و آن را مورد انتقاد قرار داد. وی این تحریم را اقدامی موجب اخلال در روند مذاکرات آینده توصیف كرد. وی در ادامه با تأکید بر عادلانه بودن و اهمیت راه حل مذاکراتی، وضع هرگونه تحریم جدید علیه ایران را مورد انتقاد قرار داد. با اعتقاد الکساندر پانکین، این تحریم‌ها به شدت مذاکرات را تحت‌تأثیر منفی قرار خواهد داد. با این‌که اغلب اعضای شورا خواستار پاسخگويی به اتهامات درباره محموله تسلیحاتی مورخ 31 مارس شدند، وی اظهار داشت که گزارش هیأت کارشناسان از نظر محتوا و مستندات، ناقص و غیرقابل جمع‌بندی بوده است. از همین‌رو، پیگیری گزارش مذکور توسط کمیته تحریم، نه‌تنها خارج از صلاحیت اصلی این کمیته بلکه پیگیری یک موضوع غیرمعتبر و فاقد مستندات لازم بوده است.

داعش، محور نشست نمایندگان مجلس با امیرعبداللهیان
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی ابعاد تشکیل «ائتلاف علیه داعش» در نشست روز یکشنبه این کمیسیون با معاون وزیر خارجه خبر داد. سیدحسین نقوی‌حسینی اظهار کرد: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که با حضور آقای امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه برگزار می‌شود ابعاد تشکیل «ائتلاف علیه داعش» و تجزیه و تحلیل چرایی تشکیل این ائتلاف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: محور این گفت‌وگو طرح فریبکارانه آمریکا مبنی بر ائتلاف علیه داعش است درحالی‌که این گروهک تروریستی دست‌پرورده خود آمریکا و مورد حمایت مالی و نظامی و همپیمانان او در منطقه بوده است. لذا ائتلاف برای مبارزه این گروه بیشتر به مضحکه شبیه است تا واقعا ائتلافی برای مبارزه با تروریسم باشد.

بان‌کی‌مون:ایران می‌تواند در حل بحران‌های منطقه‌ای نقش مؤثری ایفا کند
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این‌که بارها بر اهمیت ایران در منطقه خلیج فارس تأکید کرده است، گفت: ایران می‌تواند در حل بحران‌های منطقه‌ای ازجمله عراق، سوریه و یمن نقش مؤثر و سازنده‌ای ایفا کند. به گزارش ایرنا، «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشست خبری ضمن اشاره به بحران‌های جاری در جهان، ازجمله جنگ سه‌ساله سوریه، بحران اوکراین، قدرت گرفتن نیروهای تروریستی داعش و شیوع هشداردهنده بیماری ابولا، به ترسیم سرفصل‌هایی از مسائل مورد بحث در شصت‌ونهمین مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت. وی در این نشست همکاری‌های بین‌المللی را برای مقابله با بحران‌های یادشده، به‌ویژه در خاورمیانه ضروری دانست و تصریح کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین کشور در این منطقه محسوب می‌شود.


تعداد بازدید :  99