شماره ۳۸۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
مدیر ارشد رآکتور IR40 اراک:
رآکتور اراک بدون توقف درحال فعالیت است

مدیر ارشد رآکتور IR40 اراک روز گذشته در سخنانی اخبار منتشر شده درخصوص فعال نبودن این رآکتور را تکذیب کرده و گفت: «تا امروز پروژه IR40 اراک بیش از 5/89‌درصد پیشرفت داشته است اما این پیشرفت‌ها در چارچوب تفاهمنامه ژنو و با توجه به تعهدات جمهوری اسلامی ایران در آن تفاهمنامه انجام شده است.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امید هسته‌ای، وی افزود: امروز بسیار خوشحال هستم که به مردم شریف کشورمان مژده دهم، تقریبا بخش اعظم واحدهای جانبی سایت اراک را تکمیل کرده‌ایم و سیستم‌های برق، آب، بخار و هوای فشرده راه‌اندازی شده و قابل استفاده است. دوستانی که فنی هستند می‌دانند رساندن آب، بخار و هوای فشرده برای یک رآکتور آب سنگین کار ساده‌ای نیست. درواقع واحدهای مربوطه راه‌اندازی شده‌اند و حتی‌ سال گذشته گرمایش ساختمان‌های خود را از بخار تولیدشده، فراهم کردیم.
مدیر ارشد سایت IR40 اراک، اضافه کرد: تأکید می‌کنم که هیچ فعالیتی متوقف نشده و همه فعالیت‌های رآکتور اراک درحال انجام است و حتی به‌گونه‌ای پیش می‌رویم که مواردی را که در تفاهمنامه ژنو قرار است، متوقف بماند، خود را تا لب مرز آن می‌رسانیم و فقط آن بخش را مجزا باقی می‌گذاریم تا مسئولان به ما دستور بدهند. وی توضیحاتی درخصوص پمپ‌های خنک‌کنندگی مبدل‌های رآکتور ارایه کرد و افزود: درحال حاضر و براساس تعهدات و چارچوب تفاهمنامه ژنو و اقدام مشترک پیشرفت پروژه درحال انجام است. اما همه تجهیزات پروژه به جز موارد اشاره‌شده در تفاهمنامه ژنو، را نصب کرده، بخشی را راه‌اندازی کرده‌ایم و بخشی دیگر را درحال راه‌اندازی هستیم. حتی آماده می‌شویم برای راه‌اندازی مدار ثانویه، یعنی در هر لحظه‌ای، با دستور ریاست سازمان، مجموعه آماده می‌شوند برای خنک‌کنندگی؛ یعنی شست‌وشوی مسیر را انجام می‌دهیم که خنک‌کننده‌ها را شست‌وشو دهیم و آماده کنیم برای مدار ثانویه.


تعداد بازدید :  76