شماره ۳۸۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
خبر مقامات نظامی آمریکا در پاسخ به نمایندگان کنگره
احتمال اعزام نیروی زمینی آمریکا به عراق

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید: اوباما نیروی‌های زمینی را برای «مبارزه» در عراق و سوریه مستقر نخواهد کرد.
نیروی زمینی آمریکا آماده ‌است تا در صورت شکست طرح فعلی اوباما در مبارزه با داعش وارد عراق شود. این سخنان فرمانده ارشد ارتش آمریکا بود که در جلسه روز سه‌شنبه کنگره آمریکا با محوریت انتخابات آینده آمریکا مطرح شد. طرح فعلی اوباما برای مقابله با داعش دربردارنده حملات گسترده هوایی در عراق و سوریه و آموزش شورشیان مخالف دولت سوریه است. کارشناسان نظامی آمریکا عقیده دارند انهدام داعش بیش از 36 ماه به طول می‌انجامد و پیش‌بینی می‌شود دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما پیش از به سرانجام رسیدن این عملیات، خاتمه یابد.  سخنگوی کاخ‌سفید در جلسه روز سه‌شنبه کنگره در مورد احتمال شرکت نیروی زمینی آمریکا در نبرد با داعش از مخالفت اوباما با چنین اقدامی خبر داد، با این حال ژنرال مارتین دمپسی در ادامه مدعی شد که رئیس‌جمهوری آمریکا شخصا به او اعلام کرده که در صورت تغییر وضع نظامی در هریک از مراحل به او مراجعه کند. ژنرال دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا پس از آن‌که در برابر کمیته نیرو‌های مسلح مجلس سنای آمریکا سوگند یاد کرد، گفت: «با صراحت می‌گویم، اگر ما به نقطه‌ای برسیم که من معتقد باشم مشاوران ما باید به یاری نیرو‌های عراقی در حمله به اهداف مشخص داعش بپیوندند، این موضع را به رئیس‌جمهوری توصیه خواهم کرد». دمپسی در سخنان خود از لفظی جایگزین برای «نظامیان» استفاده کرد.  ژنرال ارتش آمریکا پس از آن و در پی پافشاری «کارل لوین»، سناتور دموکرات و رئیس این هیأت با صراحت عنوان کرد که اگر رویکرد فعلی اوباما کافی نباشد، این احتمال وجود دارد که به رئیس‌جمهوری مراجعه و توصیه‌ای را مطرح کند که شامل استفاده از نیرو‌های زمینی باشد.  به گزارش واشنگتن‌پست، شهادت دمپسی در سنای آمریکا، کار نمایندگان را درخصوص صدور مجوز پنتاگون برای اجرای سیاست‌های اوباما که در هفته پیش اعلام شد، دشوارتر از پیش ساخت. در روز سه‌شنبه عراق شاهد ادامه حملات هوایی گسترده آمریکا بود که در پی آن 2 حمله در شمال غربی اربیل و 3 حمله در جنوب بغداد صورت گرفت.
ژنرال دمپسی پس از پایان سخنان خود در سنای آمریکا، خطاب به خبرنگارانی که همراه با او به کنفرانس پاریس سفر کرده بودند گفت، براساس بررسی‌های پنتاگون در حدود نیمی از ارتش عراق قادر نیستند در عملیات عقب نشاندن داعش از دستا‌ورد‌هایش با ارتش آمریکا همکاری موثری انجام دهند. دمپسی همچنین در ادامه گفت، نیم دیگر این نیرو‌ها نیز باید در تمرین‌های آمریکا شرکت کنند و به تجهیزات اضافی مجهز شوند.  دمپسی در این مصاحبه عنوان کرد که تیم‌های نظامی آمریکا بیشتر تابستان را به بررسی نقاط ضعف و قوت ارتش عراق پرداخته‌اند و درنهایت به این نتیجه رسیده‌اند که 26 تیپ از 50 تیپ نظامی ارتش عراق قادر به همراهی نیرو‌های آمریکایی خواهند بود. دمپسی این نیرو‌ها را آماده و مجهز توصیف و اضافه کرد، «به نظر می‌رسد آنها به جای غریزه‌ فرقه‌ای از غریزه‌ای ملی برخوردارند».  دموکرات‌های واشنگتن که خاطره مداخله نظامی در افغانستان و عراق را به خوبی به یاد دارند، بیم از آن دارند که ارتش آمریکا بار دیگر در جنگ تازه‌ای در خاورمیانه گرفتار شود. «پیت ویسکلوسکی»، نماینده دموکرات می‌گوید، «ما باید از خود بپرسیم که آیا واقعا می‌توانیم انگیزه این گروه‌های شورشی را بررسی و اطمینان حاصل کنیم که درحال مسلح کردن افراطیون و ایجاد تهدید دیگری برای منطقه و دنیا نیستیم.» چاک‌ هاگل، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال در سنای آمریکا گفت، آمریکا روند تسلیح شورشیان را به دقت دنبال خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که این سلاح‌ها در اختیار افراد اشتباه قرار نگیرد. ژنرال دمپسی نیز در اظهاراتی گفت، ما راه درازی را درخصوص تشخیص مخالفان میانه‌رو پیموده‌ایم و آمریکا در جریان ارسال کمک‌های غیرتسلیحاتی به این شورشیان چیز‌های زیادی آموخته ‌است.
نمایندگان جمهوریخواه نیز نگرانی خود درخصوص واکنش بی‌رمق اوباما به تهدید اخیر تروریست‌ها را مطرح کردند. «جک کینگستون»، از نخستین نمایندگانی بود که به این موضوع اشاره کرد گفت، «اگر مبارزه اهمیت داشته باشد، پیروزی در آن نیز مهم است.» مجلس و سنای آمریکا در روز‌های آینده درخصوص اقدامات نظامی آمریکا قضاوت خواهند کرد. «میچ مک کانل»، رهبر جمهوریخواه سنا از اقدامات ارتش پشتیبانی کرده‌ و «هری رید»، رهبر دموکرات‌ها نیز پیش‌بینی کرده است، تصمیم دولت مورد حمایت هر 2 حزب قرار گیرد. رأی‌گیری درخصوص اقدامات نظامی دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن برگزار خواهد شد و دلیل آن نیز تمایل هر 2 حزب به بازگشت به رقابت در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا است. ژنرال دمپسی و چاک‌ هاگل، درحالی به سوالات نمایندگان پاسخ دادند که باراک اوباما با «جان آلن»، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا درخصوص مبارزه با داعش رایزنی‌ می‌کرد.
«جاش ارنست»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ‌سفید نیز به سوالاتی درخصوص اظهارات ژنرال دمپسی پاسخ داد. ارنست دراین‌باره گفت، اوباما «نیروی‌های زمینی را برای مبارزه در عراق و سوریه مستقر نخواهد کرد.» «جان مک‌کین»، سناتور جمهوریخواه آمریکایی که همواره در صف نخست منتقدان دولت آمریکا قرار دارد نیز عنوان کرد که آمریکا در نظر دارد، شورشیان سوری را آموزش دهد که سوگند خورده‌اند دولت اسد را سرنگون کنند و این طرح بدون در نظر گرفتن حملات هوایی نیرو‌های وفادار به اسد به آنها تنظیم شده ‌است.
مک‌کین در ادامه پرسید، نیروی آمریکا چگونه به بمباران افراد تحت آموزش آمریکا توسط نیروی هوایی بشاراسد واکنش نشان می‌دهد و چاک‌هاگل در پاسخ گفت، «ما به آنها کمک و از آنها حمایت خواهیم کرد.» «جیم اینهف»، دیگر سناتور جمهوریخواه آمریکایی نیز مسأله متفاوتی را مطرح کرد و خطاب به دمپسی گفت، اگر هواپیما‌های آمریکایی مورد اصابت گلوله قرار گیرند «باید آماده باشید تا چکمه‌هایتان را بر خاک بگذارید». اظهارات این سناتور طعنه‌ای بود به سخنان پیشین دولت آمریکا که گفته بود چکمه آمریکایی‌ها خاک سوریه را لمس نخواهد کرد.
دمپسی در پایان سخنان خود عنوان کرد که ایجاد یک برنامه آموزشی برای شورشیان سوری به 3 تا 5 ماه زمان نیازمند است. گفته می‌شود، بیش از 20‌هزار نفر از افراطیون داعش در سوریه مستقر شده‌اند.


تعداد بازدید :  84