شماره ۸۸۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
تاثیرات منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روی ورزش
آغاز سقوط فوتبال جزیره

شهروند| خبر جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا فارغ از تمام حاشیه‌های سیاسی و اقتصادی‌اش روی ورزش جهان و به‌ویژه فوتبال ایران تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. حالا علاوه بر ایجادشدن مشکلات فراوان برای بازیکنان انگلیسی و ولزی فوتبال دنیا (اسکاتلند و ایرلندشمالی خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا شده‌اند)، لیگ برتر انگلیس و فوتبال اروپا هم ناخودآگاه دچار تغییر و تحولاتی عجیب و بی‌سابقه خواهد شد.
تاثیرات انگلیس بر ورزش جهان
ورزش بریتانیا (انگلیس) در‌سال 1973 به صورت رسمی به اتحادیه اروپا اضافه شد؛ برگزاری دیدارهای تدارکاتی در ورزش‌های مختلف و به‌ویژه فوتبال میان تیم بریتانیا با سایر کشورهای اروپایی، رابطه خوبی را در منطقه ایجاد کرد و رفته‌رفته فعالیت‌های ورزشی بسیار وسیع‌‌تر پیگیری شد. حدود 10‌سال بعد از امضای معاهده‌ای که منجر به حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا شد، بسیاری از ورزشکاران اروپایی به بریتانیا و بریتانیایی‌ها به سایر نقاط اروپا کوچ کردند. حضور بریتانیا در منطقه باعث شد تا ورزشکاران بدون نیاز به داشتن مجوز کار به راحتی درکشورهای انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی به فعالیت بپردازند و با باشگاه‌ها قرارداد امضا کنند. این اتفاق درشرایطی رخ داد که ورزشکاران از قاره‌های دیگر با مشکلات فراوان می‌توانستند برای انجام فعالیت‌های ورزشی وارد بریتانیا شوند. مشکلاتی از این دست سبب شد تا بسیاری از ورزشکاران مطرح دنیا به فکر دریافت تابعیت‌های اروپایی برای حضور در بریتانیا و به‌ویژه انگلیس بیفتند تا مشکلی بابت مجوز کار نداشته باشند. نفراتی مانند کریستیانو رونالدو، دیگو کاستا، تیری آنری، دیمیتری پایه و... از این دست نفرات هستند.
معایب قانون جدید
با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ورزشکاران سراسر جهان با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد. لیگ برتر انگلیس به راستی جزو برترین‌ لیگ‌های جهان است که بازیکنان اروپایی زیادی را در خود جای داده است. خروج بریتانیا از اروپا بیشترین تأثیر را روی لیگ این کشور می‌گذارد. بی‌تردید درچنین شرایطی انگلیسی‌ها راضی به دادن مجوز کار به اروپایی‌ها با شرایط قبلی نخواهند بود و قطعا موانعی را بر سر راه آنها قرار خواهند داد. این اتفاق درشرایطی رخ می‌دهد که بیش از یک‌سوم از فوتبالیست‌های مطرح دنیا در انگلیس توپ می‌زنند و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آنها خواهد بود. جالب این‌که از این تعداد با قوانین جدید حدود دو سوم از ستاره‌های شاغل در لیگ جزیره نمی‌توانند مجوز کار دریافت کنند.
مشکل بازیکنان بریتانیایی
در خارج از کشور
دوکشور انگلیس و ولز که خروج‌شان از اتحادیه اروپا قطعی است، فوتبالیست‌های مطرحی را در سراسر دنیا دارند؛ بازیکنانی که در تیم‌های بزرگ اروپا بازی می‌کنند. جالب این‌که نفرات مذکور با سهمیه بازیکن اروپایی در تیم‌های خود عضو هستند و با قانون جدید نمی‌توانند از این سهمیه استفاده کنند. به‌عنوان مثال گرت بیل، بازیکن ولزی رئال‌مادرید از این پس نمی‌تواند برای تیمش به میدان برود، مگر این‌که از بین خامس رودریگس، دانیلو و کاسیمیرو یک نفر از لیست رئال خارج شوند. با توجه به قانون لالیگا برای جذب 3 بازیکن غیراروپایی، بیل باید از سهمیه غیراروپایی استفاده کند و جای یکی را تنگ می‌کند. بازیکنان دیگری نیز هستند که با این مشکلات مواجه می‌شوند.
نابودی پایتخت ورزشی دنیا
فارغ از تمام این مسائل، باید از بین رفتن وجهه لندن را نیز به‌عنوان پایتخت ورزش اروپا (اگر نگوییم در جهان) در نظر بگیریم. بسیاری باور دارند که برکسیت، این موضوع را خدشه‌دار می‌کند. همچنین علاوه بر فوتبال رشته‌هایی نظیر کریکت، راگبی و برخی ورزش‌های دیگر هم با مشکلاتی از این دست دست‌وپنجه نرم خواهند کرد.
آینده
با این‌که اجرایی‌شدن برکسیت ممکن است تا دو‌سال آینده زمان ببرد اما قطعا از هر زمانی که مسئولان رده‌بالاتر بریتانیا رأی به اجرای آن بدهند، مشکلات عدیده‌ای را نصیب ورزش دنیا خواهد کرد که باید دید روسای کمیته بین‌المللی المپیک و البته فدراسیون‌‌های جهانی چه تدبیری برای جلوگیری از این امر دارند.

 


تعداد بازدید :  189