شماره ۸۸۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
تحلیل وضع کاروان ایران در المپیک در گفت‌وگوی «شهروند» با مصطفی‌هاشمی‌طبا
بانوان می‌توانند در برزیل تاریخ‌ساز شوند
کشتی‌گیران با این شرایط به جایی نمی‌رسند در تکواندو و وزنه‌برداری شانس‌های خوبی داریم به جز 3 رشته مدال‌آور، فقط به تک‌ستاره‌ها دل بسته‌ایم

حسین جمشیدی-شهروند| در فاصله 40 روز مانده تا برگزاری المپیک 2016 ریودوژانیرو تقریبا چهره ورزشکاران حاضر در کاروان ایران مشخص شده و کارشناسان می‌توانند با توجه به شرایط ورزشکاران در رشته‌های مختلف تعداد مدال‌های احتمالی ایران در این رویداد بزرگ را پیش‌بینی کنند. تکواندو، کشتی، وزنه‌برداری، تیراندازی، تیروکمان، دوومیدانی، بوکس، دوچرخه سواری، جودو، شمشیربازی، تنیس روی میز، قایقرانی و والیبال 13 رشته‌ای هستند که تاکنون موفق به کسب سهمیه شده‌اند. با این‌که به نظر می‌رسد مثل دوره‌های قبلی کشتی، وزنه برداری و تکواندو شانس‌های اصلی کسب مدال برای ایران باشند، رشته‌های دیگری هم هستند که می‌توانند شگفتی‌ساز شوند.
مصطفی‌هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت‌ بدنی در گفت‌وگو با «شهروند» به تحلیل ورزشکاران و رشته‌های حاضر در کاروان ایران پرداخته است.
کشتی‌گیران خیلی آماده نشان ندادند
هاشمی‌طبا در ابتدا با اشاره به وضع کشتی آزاد و فرنگی می‌گوید:   «اخیرا جام‌جهانی کشتی آزاد برگزار شد و من به صورت دقیق این مسابقات را پیگیری کردم. اگر آزادکاران با همین شرایط در المپیک حاضر شوند، بعید است که درخشش خاصی داشته باشند. البته مربیان معتقدند که کشتی‌گیران هم اکنون در دوره تمرینات استقامتی هستند و به همین خاطر در اوج آمادگی نیستند اما امیدوارم در 40 روز باقی مانده تا شروع المپیک تمرینات قدرتی و سرعتی نیز چاشنی کار آزادکاران شود تا با آمادگی کامل به المپیک پای بگذارند. از سوی دیگر ستاره‌های کشتی فرنگی در آخرین مسابقات خود آن‌قدر آماده نشان ندادند، اگرچه همه چیز به روز مسابقه بستگی دارد. کشتی قطعا پرامیدترین تیم ایران را راهی ریو می‌کند و مردم نیز انتظار بالایی از این تیم دارند.»
در وزنه‌برداری 3 شانس مدال داریم
وی درباره وضع وزنه‌برداران المپیکی نیز خاطرنشان می‌کند: «در وزنه‌برداری رکوردهای ورزشکارانمان مشخص است و کیانوش رستمی درحال حاضر آماده‌ترین فرد کاروان وزنه‌برداری محسوب می‌شود. البته بهداد سلیمی نیز بازگشت پرامیدی بعد از یک دوره مصدومیت شدید داشت و با توجه به غیبت حریف روس خود می‌تواند برای تکرار طلای المپیک لندن روی تخته برود. سهراب مرادی سومین شانس مدال است که متاسفانه در مسابقات بزرگ اکثرا اوت کرده است. امیدوارم او هم بتواند رکوردهای تمرینی‌اش را در المپیک بزند و صاحب مدال شود.»
تکواندو بسیار پرامید است
رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی با اشاره به تکواندو به‌عنوان سومین رشته پرمدال ایران می‌افزاید: «تکواندو در سال‌های اخیر همواره روند رو به رشدی داشته و با کسب 3 سهمیه در بخش آقایان و یک سهمیه در بخش بانوان بسیار پرامید است. هر 3 تکواندوکار مرد ایران شانس کسب مدال طلا را دارند و حتی کیمیا علیزاده که در نوع خود یک پدیده است، می‌تواند روی سکو قرار بگیرد.»
به تک ستاره‌ها دل بسته‌ایم
هاشمی‌طبا همچنین در رابطه با شانس مدال برای سایر رشته‌های المپیکی می‌گوید: «باید قبول کنیم در رشته‌های دیگر کمتر شانس رسیدن به مدال را داریم چون در سال‌های اخیر فرد خاصی نتوانسته آن‌قدر خودش را در سطح جهان معرفی کند که روی مدال آن حساب قطعی باز کنیم. البته احسان حدادی در پرتاب دیسک مثل دوره قبلی شانس کسب مدال دارد، اگرچه به نظر می‌رسد مثل المپیک لندن از آمادگی بالایی برخوردار نیست. مثلا برادران عالمیان را همین چند روز قبل دیدیم که مقابل نفرات اول و دوم رنکینگ جهان با قدرت ظاهر شدند و با اختلاف میلیمتری شکست خوردند. به جز تنیس‌روی‌میز در رشته‌هایی مثل بوکس، شمشیربازی و... اگر بتوانیم در رده‌های بالاتر از قبل قرار بگیریم، باید ورزشکاران تشویق شوند. مثل همیشه باید به تک ستاره‌ها دل ببندیم که شاید شگفتی‌آفرین شوند.»
بانوان می‌توانند تاریخ‌ساز شوند
وی در پاسخ به این سوال که بانوان ایرانی چقدر شانس کسب نخستین مدال خود را در تاریخ المپیک دارند، بیان می‌کند:   «همین که بانوان ورزشکار ایرانی توانسته‌اند تعداد سهمیه‌های بیشتری نسبت به دوره‌های قبلی کسب کنند، خودش یک موفقیت بزرگ است. در حالت عادی نمی‌توان انتظار مدالی از بانوان در رشته‌های مختلف داشت اما در برخی رشته‌ها نفراتی هستند که می‌توانند فراتر از انتظار ظاهر شوند. شخصا به کیمیا علیزاده در تکواندو امید زیادی دارم تا بتواند با استفاده از نیروی جوانی خود حریفانش را پشت سر بگذارد. در تیراندازی نیز چند نفر هستند که می‌توانند در بخش بانوان تا مراحل نهایی پیش بروند اما اخیرا افت محسوسی داشته‌اند. ورزش بانوان ایران در رشته‌هایی مثل کاراته و ووشو در سطح جهان صاحب عنوان و مدال هستند که متاسفانه این رشته‌ها در المپیک حضور ندارند. با این حال نباید فشاری روی بانوان برای کسب مدال وجود داشته باشد و آنها بیشتر باید تشویق شوند.»
نباید از والیبال انتظار مدال داشته باشیم
رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی درباره حضور والیبال به‌عنوان تنها رشته تیمی در کاروان ایران می‌افزاید: «والیبال پیشرفت خوبی در سال‌های اخیر داشته و نتیجه‌اش هم صعود تاریخی به المپیک بود. نباید انتظار مدال از این تیم داشته باشیم چون تجربه المپیک با سایر مسابقات متفاوت است. البته با پتانسیلی که بازیکنان از خود نشان داده‌اند، شاید بتوانند تا مراحل پایانی پیش بروند اما همان‌طور که گفتم نباید با صحبت از مدال‌آوری فشار مضاعفی روی این تیم قرار داد چون آنها تازه در اول راه قرار دارند.»
برنامه 10 ساله برای پیشرفت
هاشمی‌طبا در پایان با اشاره به عدم دایره حوزه مدال‌آوری ورزش ایران در المپیک می‌گوید: «این یک بحث کلی است و باید با یک برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه ورزش در کشور کاری انجام دهیم. بارها هم به اقدامات لازم اشاره شده تا بتوانیم رشته‌های مدال‌آور بیشتری داشته باشیم. نخستین کار هم این است که یک برنامه 10 ساله ایجاد کنیم اما در سال‌های اخیر همواره به تک ستاره‌ها دل خوش کرده‌ایم. در شرایط فعلی همین تک ستاره‌ها باید حفظ و حمایت شوند تا روحیه مناسبی برای رویارویی با حریفان آماده خود داشته باشند.»


تعداد بازدید :  237