شماره ۸۸۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با حبیب‌الله اخلاقی، عضو تیم‌ملی کشتی فرنگی:
طلا هم نگیرم، بعد از المپیک خداحافظی می‌کنم
امکانات خوب نیست اما بنا می‌گوید بیشتر از لندن مدال می‌گیریم

شهروند| حبیب‌الله اخلاقی دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی اینچئون، امید اول کاروان ایران برای وزن 85 کیلوگرم در المپیک است. اخلاقی بابت امکانات اندکی که در اختیار تیم‌ملی کشتی فرنگی قرار گرفته، گلایه دارد و معتقد است تیمی که می‌خواهد به المپیک برود،‌ باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. او امیدوار است ناداوری‌ها در المپیک عامل ناکامی ایران نشود. اخلاقی یک تصمیم مهم هم گرفته که به خداحافظی‌اش بعد از رقابت‌های المپیک مربوط می‌شود. گفت ‌وگوی «شهروند» با حبیب‌الله اخلاقی در ادامه آمده است:   
   شرایط جسمانی‌ات چطور است؟
آمادگی بدنی بالایی دارم. نه‌تنها من که کل تیم و فرنگی‌کاران در شرایط ایده‌آلی از لحاظ بدنی به‌سر می‌برند. از 28 خرداد اردوی جدید ما آغاز شده و این اردو تا 8 تیرماه ادامه خواهد داشت.
   به نظر می‌رسد محمد بنا تمرینات سنگینی را برای شما در نظر گرفته. درست است؟
همینطور است. اردوی اخیری که همراه تیم‌ملی و بنا بودیم، تمرینات سنگینی را برای تیم مهیا کرد و بازیکنان از لحاظ بدنی در شرایط خوبی قرار گرفته‌اند. فشار تمرینات بیش از حد است و باعث شده آمادگی بدنی خوبی پیدا کنیم. اکنون شرایط ما از هر زمان دیگری بهتر است. این اردو می‌تواند ما را بیش از گذشته در شرایط مسابقه قرار دهد. البته قرار است چند اردوی دیگر نیز داشته باشیم که احتمالا به خاطر برخی مشکلات لغو می‌شود.
   ظاهرا هنوز هم کمبودهای زیادی دارید.
فدراسیون کشتی تمام تلاش خود را در این 5 ماه اخیر به کار برده است اما شرایط مساعد نیست. شرایط ما در حد حضور در بازی‌های آسیایی است؛ تمام امکانات ما به اندازه بازی‌های پارسال اینچئون است و هرگز در حد المپیک نیست. جالب این‌که چندین بار مسئولان وزارت ورزش و دوستان دیگر برای بازدید از اردوها آمده‌اند اما هیچ تغییری صورت نگرفته است.
 برخی اعتقاد دارند بین آزادکاران و فرنگی‌کاران تبعیض وجود دارد. تا به حال چنین حسی داشته‌ای؟
الان به اندازه گذشته تبعیض وجود ندارد. همه ما یک خانواده هستیم و تفاوتی بین ما نیست. مشکلی از این بابت نیست و کارمان را به بهترین شکل جلو می‌بریم.
 اکثر کارشناسان تو را نفر اول وزن 86 کیلوگرم فرنگی در المپیک می‌دانند. خودت این مسأله را قبول داری؟
خیر، همان‌طور که کادرفنی اعلام کرده تا دو هفته قبل از المپیک نام هیچ‌کدام از کشتی‌گیران اعزامی اعلام نمی‌شود. البته تصورم این است که بنا انتخاب‌هایش را انجام داده و به دلیل این‌که می‌خواهد حرفه‌ای عمل کند، نامی از کسی نمی‌برد. او قصد دارد انگیزه کشتی‌گیران را حفظ کند و به همین خاطر نام‌ها را اعلام نمی‌کند.
 حدس می‌زنی در جمع نفرات اعزامی به المپیک باشی؟
حدس می‌زنم در لیست نهایی حضور داشته باشم اما به‌هرحال باید به نظر بنا احترام بگذارم. اگر من انتخاب اول بنا باشم، تمام تلاشم را می‌کنم تا جواب اعتماد بنا را بدهم.
 بعد از کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی، همه انتظار کسب مدال در المپیک را از تو دارند. این امر محقق می‌شود؟
تمام تلاش من برای همین است. فرصت آخر من است و باید در المپیک مدال بگیرم؛ رنگش هم باید طلا باشد. فقط با مدال طلا است که مردم خوشحال می‌شوند و من هم مزد تمام تلاش‌هایی که تا به امروز متحمل شدم را می‌گیرم.
 4‌سال قبل در المپیک لندن خیلی راحت حذف شدی. نگران نیستی آن اتفاقات تکرار شود؟
من 4‌سال قبل در شرایط بدی قرار گرفتم. تمام بچه‌ها قبل از من مدال طلا گرفتند و واقعا استرس زیادی داشتم. بدشانسی آوردم و البته داور هم به ضرر من قضاوت کرد. تمام این عوامل دست به دست هم داد تا در لندن موفق نباشم اما ریو فرق دارد. المپیک ریو می‌تواند مهم‌ترین بخش کارنامه ورزشی من باشد. کار دشواری دارم اما امیدوارم موفق باشم.
 اگر طلا بگیری، از دنیای کشتی خداحافظی می‌کنی؟
من تحت هر شرایطی بعد از المپیک خداحافظی می‌کنم. اگر طلا هم بگیرم، چه بهتر. آن وقت با مدال طلا از کشتی می‌روم.
 فکر می‌کنی تیم‌ملی کشتی فرنگی قهرمانی در المپیک لندن را در ریو هم می‌تواند به‌دست آورد؟
واقعیت این است که محمد بنا به تیم خود اعتقاد کامل دارد و تصورش این است که از لندن هم بیشتر مدال بگیریم. امیدوارم این مهم محقق شود.

 


تعداد بازدید :  231