شماره ۸۸۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
روي خط خبر

طرح بررسی مسائل زنان از سوی قضات زن در راه مجلس
ایرنا| نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح بررسی پرونده مسائل و مشکلات قضائی زنان با حضور قضات زن، در آینده‌ای نزدیک تقدیم مجلس می‌شود.
سهیلا جلودارزاده ادامه داد: یکی از مسائلی که امروز در جامعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، فوریت‌های مسائل زنان است که باید به صورت ریشه‌ای حل شود و ما اکنون طرحی در دست بررسی داریم که دادگاه‌های ویژه زنان تشکیل شود.
او یادآوری کرد: چون مسائل زیادی در رابطه با زنان هنگام مراجعه به دادگاه‌ها مشاهده می‌شود، بنابراین باید مکانی برای تفکیک جنسیتی وجود داشته باشد که دادگاه رسیدگی به دعاوی خاص زنان می‌تواند در این زمینه یاری‌رسان باشد.
جلودارزاده با بیان این‌که اگر این دادگاه تشکیل شود، بسیاری از مشکلات حقوقی و قضائی زنان حل می‌شود، ادامه داد: ما اکنون دادگاه خاص خانواده داریم، اما دادگاه ویژه زنان تاکنون نداشته‌ایم که به همین منظور طرحی را در دست بررسی داریم تا بتوانیم پس از تقدیم کردن به مجلس، مسیری امن برای حضور زنان در دادگاه ایجاد کنیم.
جلودارزاده گفت: بسیاری از زنان دچار درگیری‌ها و گرفتاری‌های مختلف درحوزه اقتصادی و خانوادگی می‌شوند و متاسفانه در مسیر دادگاه با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شوند که ما می‌خواهیم با تشکیل این دادگاه ویژه زنان، مسیری امن برای رسیدگی به دعاوی آنان ایجاد شود.
او گفت: اگر این مسیر تا قاضی دادگاه با کمک بانوان باشد، می‌توانیم به این مسأله برسیم که در ابتدای درگیری بانوان با مشکلات، به مسیر ناامنی قدم نمی‌گذارند و تا آخر احقاق حق‌شان را خواهند داشت.
این نماینده مجلس گفت: باید سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت‌های قضائی از زنان داشته باشد و این ضرورت دارد که سازمان‌هایی باشند که در دعاوی به یاری و کمک بانوان بیایند و با کمک وکلای زن در زمان درماندگی کنار آنان باشند.
جلودارزاده درخصوص این‌که آیا ما می‌توانیم قاضی زن هم داشته باشیم، گفت: اگر می‌خواهیم دادگاه مربوط به زنان داشته باشیم، باید این موانع فقهی مورد بررسی قرار گیرد، البته در مورد قضاوت زنان این‌که زن نمی‌تواند قاضی شود، قول مشهور است و ما نص صریحی در این زمینه نداریم.

هزینه ثبت‌نام کودکان افغانستانی در مدارس ایران رایگان شد
مشرق| وزارت کشور اعلام کرد: «هزینه ثبت‌نام کودکان مهاجر افغانستانی از این پس رایگان خواهد بود.» مقامات در وزارت کشور اعلام کردند از این به بعد بابت ثبت‌نام در مدارس ایران هیچ هزینه‌ای از کودکان مهاجر افغانستانی دریافت نمی‌شود. در سال‌های گذشته دو هزینه هنگام ثبت‌نام دریافت می‌شد که یکی مربوط به ثبت‌نام و دیگری مربوط به تصمیم هیأت‌امنا برای هزینه‌های مدارس بوده است.
براساس دستورالعمل جدید از ‌سال‌جاری تحصیلی هزینه ثبت‌نام برای کودکان مهاجر افغانستانی حذف می‌شود. گفته می‌شود بخشنامه این موضوع به ادارات کل اتباع و امور مهاجران وزارت کشور در سراسر ایران ابلاغ شده و برای ‌سال جدید تحصیلی لازم‌الاجراست.


تعداد بازدید :  162