شماره ۸۸۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
تصویب برش یک‌ساله اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا در هیأت دولت
تکلیف تعطیلی‌ روزهای آلوده 3 ماه دیگر مشخص می‌شود

شهروند| برش یک‌ساله اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا در هیأت دولت تصویب شد. برشی که بر طبق یکی از بندهای آن تکلیف تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در روزهایی که آلودگی به اوج می‌رسد، مشخص خواهد شد و سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و علوم تحقیقات و فناوری موظف است تا در سه‌ماه آینده نسبت به ساماندهی این تعطیلات اقدام کند. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، دیروز در نشست خبری ماهیانه این معاونت این خبر را داد، «از زمستان گذشته مطرح شد؛ درماه‌هایی که بیشترین میزان آلودگی هوا را داریم، بتوانیم اقداماتی داشته باشیم که این مصوبه تا سه‌ماه آینده بررسی می‌شود.»
سعید متصدی با اشاره به این‌که در‌سال ۹۳ برنامه جامع راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور را داشتیم، ادامه داد: «از سال ۹۳ تا ۹۴ موارد مربوط به نظارت بر حسن اجرای این مصوبه را انجام دادیم و گزارشی را به دولت تقدیم کردیم و نهایتا در دولت براساس گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست و فعالیت دستگاه‌های مختلف تصمیم گرفته شد برش کوتاه‌مدت برنامه راهکارها را داشته باشیم.»
او درباره جزییات برش یک‌ساله و مصوبه اخیر دولت هم گفت:   «مباحث بسیار خوبی مطرح شده که ازجمله بیشتر بر حمایت‌های مالی بانک‌ها و دستگاه‌ها از جایگزینی خودروهای فرسوده تأکید شده است. تنها ۲۲‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات از جانب بانک‌های عامل جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته شده است تا تسهیلاتی ارایه کنند که ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور به‌ویژه کلانشهرها نوسازی شود. خودروسازان و وزارت صنایع موظف شده‌اند خودروهای تولیدی را با تخفیفاتی به استفاده‌کنندگان ارایه کنند که این تخفیف باعث می‌شود بخشی از سود تسهیلات پرداختی جبران شود.»
به گفته متصدی، این مصوبه به دو بخش مهم منابع متحرک و ثابت اشاره دارد که در بخش منابع متحرک بخش اجرایی‌شدن LEZ  مطرح شده و مقرراتش توسط وزارت کشور آماده شده تا اجرایی شود و زمان اجرای آن نیز اول آبان‌ماه ۱۳۹۵ اعلام شده است.
او ادامه داد که «فعالیت بسیار خوبی درکمیسیون کلانشهرهای کشور انجام شده و هدف این است که در کوتاه‌مدت وضع آلودگی هوا در کلانشهرها به‌ویژه تهران کاهش یابد تا شاهد روزهای بیشتری با بهبود کیفیت هوا باشیم.»
در هفته‌های اخیر، بسیاری از استان‌های کشور زیر سایه گردوغبارهای عراقی رفته و غلظت ریزگردها در این استان‌ها به چند برابر حدمجاز رسید. اتفاقی که بار دیگر انتقادها را متوجه سازمان حفاظت محیط‌زیست کرد. متصدی دراین‌باره معتقد است که «از ابتدای امسال تا اواسط خردادماه فقط روزهای سالم و پاک داشتیم و هیچ روز آلوده‌ای نداشتیم که این در نوع خود در هوای شهرهای کشورمان بی‌سابقه بوده است و خوشبختانه شرایط مطلوبی از نظر کیفیت هوا طی می‌کنیم. از نیمه دوم خردادماه شاهد طوفان‌های گردوغباری بودیم که این طوفان‌ها برون مرزی بودند و منشأ آنها عراق سوریه و اردن بود و اگر این طوفان‌ها نبودند، همچنان شاهد هوای سالم بودیم.» او در ادامه یادآوری کرد: «کانون‌های داخلی گردوغبار را شناسایی و در خوزستان فعالیت‌های اجرایی را هم شروع کرده‌ایم که می‌توان به تثبیت خاک، کاشت نهال و مدیریت آب به‌عنوان راهکارهای اجرایی درخوزستان اشاره کرد.»  او توضیح داد: «در شهر تهران و بسیاری کلانشهرهای دیگر از آلاینده‌هایی که انسان تولید می‌کند، مثل منواکسیدکربن، ازن، دی‌اکسید گوگرد و... مبرا بودیم. از ابتدای‌ سال ۹۵ تا امروز هیچ روز آلوده‌ای به‌خاطر آلاینده‌های ناشی از فعالیت انسانی نداشتیم و فقط پدیده گردوغبار بوده که آن هم مربوط به ورود گردوغبار از مرزهای خارج از کشور بوده است و حتی در بسیاری از شهرهای جنوبی ما در خوزستان یا لرستان و کردستان کانون‌های داخلی فعال نبودند و کانون‌های خارجی فعال بودند.»
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در بحث‌های مربوط به سوخت هم توضیح داد که «براساس این مصوبه حذف سهمیه سوخت کامیون‌های فرسوده موضوعی است که باید وزارت نفت نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کند.»
اصلاح آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه اعلام کرد: «آیین‌نامه مربوط به ارزیابی اثرات زیست‌محیطی در دولت اصلاح شد. در مجلس قبل دولت تلاش خود را کرد تا لایحه ارزیابی اثرات زیست‌محیطی به یک قانون اختصاصی در مجلس تبدیل شود. این لایحه را به مجلس ارسال کرد اما متاسفانه مجلس حتی کلیات این لایحه را هم رد کرد. لایحه‌ای که ۲‌سال‌ونیم روی آن کار کردیم و موافقت کمیسیون‌های مجلس را هم به دست آورده بود اما متاسفانه درصحن مجلس لایحه ارزیابی رد شد.»
او ادامه داد که «امیدواریم بتوانیم مجددا این لایحه را در مسیر تصویب قرار بدهیم اما از آن‌جا که با ردشدن آن لایحه، آیین‌نامه موجود ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پاسخگوی نیازهای کشور نبود، دولت اصلاحاتی روی آن انجام داد و بسیاری از مشکلاتی که داشتیم، با این اصلاحات حل شد و امیدواریم لایحه را مجددا به مجلس بفرستیم.»


تعداد بازدید :  157