شماره ۸۸۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

کاردار پیشین سفارت ایران در انگلستان:   خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تأثیر مشهودی در روابط تهران ـ لندن ندارد
ایسنا| یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: احتمال تجزیه و روی کار آمدن افراط‌گرایان در بریتانیا بسیار مخرب‌تر از جدایی این کشور از اتحادیه اروپا است. سیدجلال‌الدین ساداتیان با اشاره به موضوع جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا با تأکید بر این‌که انگلیس همواره استقلال مالی خود را از این اتحادیه حفظ کرده بود، خاطرنشان کرد: وقتی بریتانیا عضو اتحادیه اروپا بود، باید در همه زمینه‌های اقتصادی، فنی، تکنولوژی و مسائل دفاعی با آنها همکاری می‌کرد ولی آنها در تمام این سال‌ها از نظر مالی خود را کنار نگه‌داشته و ارزش پوند را حفظ کردند و هرگز از نظر مالی به این اتحادیه نپیوستند. وی فشارهای مخالفان ورود پناهجویان به انگلیس را در جدایی آنها از اتحادیه اروپا موثر دانست و گفت:   نیروی کاری که در اتحادیه اروپا زندگی می‌کردند و مخالفان ورود مهاجران به اروپا ازجمله گروه‌هایی بودند که به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. از دلایل افزایش نگرانی‌ها برای پذیرش مهاجران، تعیین سهمیه پذیرش پناهجویان سوری از سوی آلمان برای کشورهای عضو اتحادیه بود ولی مخالفانی که تمایل نداشتند بریتانیا مرزهایش را به روی پناهجویان باز کند، فشار زیادی برای جدایی از اتحادیه آوردند و درنهایت هم موفق شدند.
این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: با وجود این‌که در موضوع باز شدن مرزها به روی پناهجویان و پیوستن به شینگن هم انگلیس جدا از اتحادیه اروپا عمل می‌کرد و در این زمینه‌ها استقلال داشت، ولی از سوی دیگر انگلیس تلاش می‌کرد از مزیت‌های عضو اتحادیه اروپا بودن بهره‌های لازم را ببرد و در عین حال خودش را از خسارات اقتصادی و مالی احتمالی که ممکن بود به واسطه پیوستن به این اتحادیه برایش ایجاد شود، نیز حفظ کند. در همین راستا هم حدود 52‌درصد تمایل به خروج از اتحادیه اروپا داشتند. این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین در پایان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بر روابط اقتصادی‌اش با ایران را بی‌اثر خواند و گفت: تأثیر مشهود در روابط تهران ـ لندن  ایجاد نخواهد شد.

براساس بیانیه کارگروه اقدام مالی
 نام ایران   در فهرست کشورهای  پرخطر برای اقتصاد بین‌المللی
ایسنا| کارگروه اقدام مالی در اقدامی خصمانه علیه کشورمان اعلام کرد: ‌ نام ایران همچنان در فهرست کشورهای پرخطر برای اقتصاد بین‌الملل و پولشویی باقی می‌ماند. کارگروه اقدام مالی که یک سازمان بین‌المللی درخصوص تعیین استانداردهای پولشویی است و در سطح جهانی بر این امور نظارت می‌کند، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نام ایران را همچنان در فهرست کشورهای حامی تروریسم و پرخطر برای اقتصاد بین‌المللی حفظ می‌کند. کارگروه اقدام مالی با 37 عضو که مقر آن در کره‌جنوبی قرار دارد، علاوه بر این نام کره‌شمالی را در این فهرست حفظ کرد و از کشورها خواست تا مراقب فعالیت‌های کشورهایی همچون ایران و کره‌شمالی باشند. در این بیانیه آمده است: کارگروه اقدام مالی از تصویب و تعهد سیاسی سطح بالای ایران به یک برنامه اقدام برای رسیدگی به کمبودهای مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با حمایت مالی از تروریسم و همچنین تصمیم این کشور برای دریافت کمک‌های فنی در جهت اجرای این برنامه اقدام استقبال می‌کند. از این رو کارگروه اقدام مالی و اقدامات تقابلی را به مدت 12 ماه به حالت تعلیق درآورده است تا در روند اجرای برنامه اقدام نظارت کند.

یک دیپلمات آمریکایی:   قرارداد بوئینگ نشان داد راه تجارت با ایران باز است
ایسنا|  یک مشاور وزیر امور خارجه آمریکا گفت: با وجود نگرانی شرکت‌ها برای تجارت با ایران، قرارداد بوئینگ و ایران نشان می‌دهد که راه تجارت با این کشور باز است. لسلی ته‌سو، مشاور ارشد حوزه ایران در دایره امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد با اشاره به توافق هفته گذشته میان ایران و شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا گفت: این قرارداد نشان می‌دهد با وجود نگرانی شرکت‌های بین‌المللی نسبت به وجود تحریم‌های باقیمانده واشنگتن علیه تهران، امکان تجارت با ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها وجود دارد. شرکت آمریکایی بوئینگ روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از معامله با ایران برای فروش 80 فروند هواپیما در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خبر داد. درصورت انجام این قرارداد، این بزرگترین معامله تجاری میان ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی در ‌سال 1979 (میلادی) خواهد بود. توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در  تابستان ‌سال گذشته حاصل و به موجب آن، تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران برداشته شد اما به دلیل وجود برخی دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بانک‌ها و موسسات بزرگ مالی و تجاری رغبت چندانی برای تجارت با این کشور نشان نمی‌دهند و مقامات ایرانی از این مسأله شکایت دارند.


تعداد بازدید :  206