شماره ۸۸۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

امضاءکنندگان طومار، خواهان   رفراندوم در ونزوئلا   شدند
ایسنا| شورای انتخابات ملی ونزوئلا امضاهای جمع شده برای برگزاری رفراندوم در راستای کنار گذاشتن نیکولاس مادورو را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پس از جمع آوری امضای کافی برای برگزاری رفراندوم، رهبران اپوزیسیون این طومار را به شورای انتخابات ملی این کشور ارایه کردند.
هنریک کاپریلس، رهبر جمع آوری امضاهای لازم برای برگزاری رفراندوم گفت: در کل، با وجود همه موانع ، 409 هزار و 313 نفر از ونزوئلایی‌های میهن پرست تایید کردند که این طومار را امضا کرده‌اند.
مردم ونزوئلا   با کاهش چشمگیر قیمت نفت و خشکسالی بی‌سابقه در این کشور مدت‌هاست با کمبود غذا، قطعی برق و تورم بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کنند، برای کناره گیری رئیس جمهوری، طوماری را امضا کرده‌اند. ادعا می‌شود تعداد این امضاها به 85 / 1 میلیون، یعنی 9 برابر تعدادی که برای آغاز رفراندوم لازم است، رسیده است.
هفت میلیون و 587 هزار و 532 رأی، برابر با میزان رأی مادورو در دوران انتخابات ریاست جمهوری، در رفراندوم نیاز است تا مادورو از ریاست جمهوری کنار گذاشته شود.

دادگاه فرانسه تجدیدنظر در پرونده عرفات را رد کرد
ایسنا| دستگاه قضائی فرانسه درخواست تجدیدنظر بیوه عرفات درخصوص پرونده مرگ همسرش را رد و این پرونده را مختومه اعلام کرد. به گزارش الجزیره، یک منبع در دستگاه قضایی فرانسه اعلام کرد که دادگاه پاریس درخواست سهی عرفات، بیوه یاسر عرفات، رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر به جریان انداختن مجدد پرونده «ترور» همسرش را رد کرده است.
پیشتر دادگاه پاریس اعلام کرده بود حکم نهایی خود درباره این درخواست را 24 ژوئن اعلام می‌کند.
وکلای مدافع سهی عرفات اعلام کردند دلیل ارائه درخواست تجدیدنظر این است که معتقدند دستگاه قضائی فرانسه پرونده عرفات را بدون رسیدگی دقیق  و خیلی سریع مختومه اعلام کرده و به علت مرگ عرفات و به طور مشخص احتمال مسمومیت وی با ماده پلونیوم توجه و رسیدگی کامل نکرده است.
سال گذشته میلادی دستگاه قضائی فرانسه تحقیقات در این پرونده را مختومه اعلام کرد و محققان این پرونده تصریح کردند که هیچ مدرکی دال بر ترور عرفات با ماده سمی پلونیوم وجود ندارد و در این پرونده هیچ اتهامی متوجه هیچ طرفی نیست.
یاسر عرفات در 11 نوامبر سال 2004 در پی وخامت ناگهانی اوضاع جسمانی به دلایلی نامعلوم در بیمارستانی در پاریس درگذشت. هنوز دلیل قطعی فوت وی مشخص نشده است و طرف‌های فلسطینی اسرائیل را به «ترور» عرفات متهم کرده‌اند.

اشتاین مایر:   خروج بریتانیا از اتحادیه   باید زودتر انجام شود
ایرنا| «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان، روز شنبه با تاکید بر اینکه مذاکره برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید بسرعت انجام شود، پیش بینی کرد گفت و گوهای سختی میان دو طرف در پیش باشد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «اشتاین مایر»   پس از گفت و گو با وزیران خارجه کشورهای بنیان گذار اتحادیه اروپا در برلین گفت: باید به مردم اروپا نشان دهیم که نه تنها اروپا مهم است، بلکه می تواند از عهده کارهایش هم بر آید.
وزیر امور خارجه آلمان همچنین با اشاره به همه پرسی پنجشنبه و تصمیم شهروندان انگلیسی برای خروج از اتحادیه اروپا، گفت: ما نتیجه همه پرسی را درک می کنیم و به آن احترام می گذاریم و از لندن می‌خواهیم که رایزنی برای خروجش از اتحادیه اروپا را سریعتر آغاز کند.

نجات بیش از 2هزار پناهجو از دریای مدیترانه
گاردین| بیش از 2هزار پناهجو در دریای مدیترانه، نجات پیدا کردند. گارد ساحلی ایتالیا می‌گوید که گروه های مختلفی درگیر نجات مهاجران بر روی قایق های پرجمعیت شدند و در طی 2 روز، توانسته اند 7هزار و 100 نفر را نجات بدهند. یکی از اعضای گارد ساحلی ایتالیا می گوید «خدمه کشتی، بیش از 2هزار مهاجر را که به تعداد زیادی در قایق ها قرار داشتند را در طی دو روز پیاپی از آب گرفتند. در این 2 روز که آب و هوا کمی مساعد بود، قاچاقچیان، افراد زیادی را سوار بر قایق ها کرده بودند».  از روز پنجشنبه، 7هزار و 100 نفر مهاجر نجات پیدا کردند که اغلب آنها در سفری خطرناک از لیبی آمده اند. کشتی های نجات، به پزشکان بدون مرز، ایستگاه کمک های دریایی به مهاجران (MOAS)، نیروی دریایی ایتالیا، آژانس مرزی اتحادیه اروپا و جمعیت ضد قاچاق انسان تعلق دارند، که همگی توانستند سرنشینان 9 قایق را در روز جمعه از آب بگیرند. بر اساس آمار وزارت کشور ایتالیا، از آغاز سال جاری میلادی، حدود 60 هزار قایق پناهجویان به طرف ایتالیا فرستاده شده است.


تعداد بازدید :  165