شماره ۳۸۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
دختر 8 ساله قربانی اشتباه پدر شد
مرگ با شربت متادون

وقتی پدر جوان از قفسه داروهای یکی از بستگانش شیشه شربت دیفن هیدرامین را برداشت هرگز تصور نمی‌کرد مرگ دختر 8ساله‌اش را رقم بزند. یک اشتباه کوچک کافی بود تا خانواده دختربچه‌ای 8 ساله در راور کرمان در برابر مرگ کودک‌شان قرار بگیرند. پدر جوان قصد داشت شربت دیفن هیدرامین به دختر بچه خود بدهد اما به اشتباه شربت متادون داد. دختر بچه به علت شدت مسمومیت روی تخت بیمارستان جان سپرد. با مرگ مرموز این دختر، جسد او به پزشکی قانونی منتقل شد تا علت مرگ مشخص شود. اما گزارش پزشکی قانونی مبنی بر مسمومیت با شربت متادون همه را در شوک فرو برد. بررسی‌ها نشان می‌داد وقتی خانواده دختر بچه در خانه یکی از اقوامشان بوده‌اند پدر او شربت متادونی را که در شیشه دیفن هیدرامین نگهداری شده بود، اشتباهی به فرزندش داده است.
زوایای حادثه
سیدمهدی قویدل دادستان راور با ابراز نگرانی از فراوانی عرضه این ماده در شهرستان‌های استان کرمان گفت: به گزارش پرونده پزشکی علت مرگ دختر بچه مسمومیت ناشی از مصرف شربت متادون عنوان شد. وی در چگونگی رخداد این حادثه تصریح کرد:  یکی از بستگان کودک به‌منظور ترک اعتیاد، متادون مصرف می‌کرده است.  شیشه متادون برچسب نداشت و در شیشه شربت دیفن هیدرامین نگهداری می‌شد. پدر کودک به اشتباه این داروی مخدر را به دخترش می‌دهد. هنوز چندساعتی از این موضوع نگذشته بود که  علایم مسمومیت آشکار شد. دختر بچه را به بیمارستان منتقل می‌کنند اما بعد از گذشت چندروز، این دختر 8ساله روی تخت بیمارستان جان سپرد.
هشدار
این مقام قضایی در ادامه یادآور شد: دلخوشی خانواده‌ها به ترک با متادون سرابی بیش نیست و مشکلی که مصرف‌کنندگان برای ترک مواد تجربه می‌کنند، ترک خود متادون است که می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها به طول انجامد و مصرف‌کنندگان و بستگان آنها از تأثیر این ماده بر سلامت جسمی فرد بی‌خبر هستند. خرید، فروش، توزیع، تولید، ساخت، مصرف و نگهداری متادون جرم بوده و با توجه به مقدار مواد طبق قانون، مرتکب به مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق محکوم خواهد شد. حتی در مواردی مجازات مرتکب اعدام و مصادره اموال نیز خواهد بود. قویدل هشدار داد: متأسفانه گزارشاتی مبنی بر سوءاستفاده برخی از مراکز درمان و متصدیان و مغازه‌داران سطح شهرستان واصل‌شده که برخورد قاطع با اینگونه افراد در دستور کار قرار گرفته است.

 


تعداد بازدید :  113