کتاب «تاریخ سینمای ایران» نوشته مسعود مهرابی ازجمله آثاری است که حالا دیگر از مراجع این حوزه به شمار میآید. چاپ یازدهم این کتاب همزمان با نمایشگاه کتاب به چاپ رسید و باز هم با استقبال علاقهمندان روبهرو شد. در مقدمه این کتاب میخوانیم: «انقلابها تاریخ را به قبل و بعد از خودشان تقسیم میکنند و میل به فراموش کردن گذشته دارند. اما بعد از وقوعشان ناگاه نگاههایی به دلایل گوناگون متوجه گذشته میشود تا بالا و پست جهان پیشین را بازنگرند و به سنجش درآورند. چاپ و نشر وسیع کتابهای تاریخی در سه دهه اخیر و استقبال گسترده از آنها زاییده چنین جریان غیرقابل اجتنابی است.» مهرابی خود درباره این استقبال علاقهمندان چندی پیش به ایبنا گفته بود: «تصور نمیکردم این کتاب به چاپ چهارم و پنجم برسد، چه آنکه به چاپ یازدهم برسد. از میان بیش از 2800 کتاب سینمایی که از سال 1306 تاکنون منتشر شده (95 درصدشان بعد از انقلاب منتشر شده است) جز چند فیلمنامه از بهرام بیضایی و ... ، چهل، پنجاه کتاب به چاپ دوم و سوم رسیده است.» استقبال از «تاریخ سینمای ایران» بیش از آنکه نشانه اهمیت و ارزندگی آن باشد، بیانگر توجه مردم به سینمای ایران و گذشته آن است. نخستین چاپ کتاب بعد از سهسال نگارش، پاییز 1363 در 8800 نسخه منتشر و در کمتر از دوسال نایاب شد. از 1365 تا 1384 کتاب با تیراژی حدود 3800 نسخه تجدید چاپ شد. چاپ یازدهم کتاب «تاریخ سینمای ایران» تالیف مسعود مهرابی از سوی انتشارات نظر منتشر شده است. از دیگر آثار این پژوهشگر و مؤلف میتوان به کتاب «صدسال اعلان و پوستر فيلم در ايران» اشاره کرد که اثری وزین و ارزشمند است. این کتاب از مهر 1286، نخستين آگهي نمايش فيلم در عكاسخانه روسي خان را در خود گنجانده تا پوستر فيلمهاي سينماي ايران تا سال 90. اين كتاب هم توسط موسسه فرهنگي، پژوهشي چاپ و نشر نظر به دو زبان فارسي و انگليسي در 498 صفحه چاپ شده است. اين مجموعه با آثاري از افرادي چون آيدين آغداشلو، امير اثباتي، محمدعلي حدت، ابراهيم حقيقي، حسين خسروجردي، بهزاد خورشيدي، محمدرضا دادگر، نورالدين زرين کلك، عزيز ساعتي، قباد شيوا، علي اكبر صادقي، سيامك فيليزاده، بهزاد غريبپور، عباس كيارستمي، علي وزيريان و مرتضي مميز به سير و تحول پوستر فيلم در بيش از صدسال ميپردازد. آيدين آغداشلو درباره اين كتاب نوشته است: «اين صدسال اعلان و پوستر فيلم در ايران چقدر كتاب خوبي است. ... براي آنكه بدانيم طي اين يكصدسال چه كارهايي شده است و براي اين كه بدانيم طي اين همهسال چقدر بد كار شده است و چه فاصله عميقي است بين دو گونه كار كه بهطور موازي در كنار هم حركت كردهاند، كارهاي درست و ارزشمند و كارهاي مبتذل سطحي. خصوصا از سالهاي 1330 به اينسو و اين كتاب چه سند مهمي است براي ديدن اين دو جريان كه يكي حاكم و غالب است و يكي محدود و اندك».