شماره ۳۸۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز نيويورك‌تايمز
163‌سال پیش، برابر با هجدهم سپتامبر 1851میلادی، روزنامه «نيويورك ديلي‌تايمز» كه توسط جاروس ريموند (Henry Jarvis Raymond) تأسيس شده بود كار انتشار خود را آغاز كرد. این روزنامه بعدا به «نيويورك‌تايمز» تغيير نام داد. ريموند در ‌سال 1856 با تني چند از ناشران روزنامه‌هاي آمريكا، خبرگزاري آسوشيتدپرس را تأسيس كرد. در قرن نوزدهم تا سال‌ها بهاي هر نسخه نيويورك‌تايمز در تك‌فروشي‌ها دوپني (دوصدم يك‌دلار) بود. نيويورك‌تايمز امروز سومين روزنامه آمريکا پس از وال‌استريت ژورنال و يو‌اس‌اي تودي به لحاظ تيراژ است.

مرگ دبیرکل سازمان ملل
53‌سال پیش، برابر با هجدهم سپتامبر 1961میلادی، داگ ‌هامرشولد(Dag Hammarskjöld) دبيركل سوئدی سازمان ملل متحد كه در آفريقا سرگرم حل مسأله كنگو بود بر اثر انفجار هواپيمايش بر فراز رودزياي شمالي (زيمبابوه امروز) كشته شد. شايعه توطئه قتل ‌هامرشولد كه مورخان از او به‌عنوان بهترين دبيركل سازمان ملل ياد كرده‌اند هنوز منتفي نشده است. در آن شب‌ هامرشولد و همراهان با يك هواپيماي دي‌سي ـ 6 به منظور مذاكره رودرروي با موسی چومبه كه ايالت كاتانگا را از جمهوري كنگو جدا كرده و باعث يك جنگ داخلي شده بود عازم ندولا در رودزياي شمالي بودند.

درگذشت استاد شهريار
26‌سال پیش، برابر با بیست‌وهفتم شهریور 1367خورشیدی، محمدحسين بهجت‌تبريزي (شهريار) از شعراي بزرگ معاصر ايران در 82سالگي درگذشت. روز وفات او، روز ملي شعر و ادبيات اعلام شده است. استاد شهريار در گفتن انواع شعر مهارت داشت و غزل را به سبك حافظ مي‌گفت. برخی موسيقيدانان بر پايه اشعار او آهنگ ساخته‌اند كه آهنگ «حالا چرا؟» ساخته روح‌الله خالقي معروف‌ترين آنهاست. از شهريار اشعار متعدد باقي مانده است از جمله حيدربابا، هذيان دل، موميايي، تخت‌جمشيد و...


تعداد بازدید :  129