شماره ۳۸۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
مقایسه واقعی سه مدل تلویزیون در بازار، فریب نخورید
LCD،LED یا پلاسما؟

گروه اقتصادی شهروند| پنل و شکل ظاهری تلویزیون‌های پلاسما، ال.ای.دی و ال.سی.دی تقریبا شبیه هم است. اما آنچه باعث تفاوت این 3 نمایشگر می‌شود، فناوری به کار رفته در آنها برای تشکیل تصویر است. در پلاسما که فناوری قدیمی‌تری نسبت به دو تلویزیون دیگر به شمار می‌آید، نقاط فسفری بسیار ریزی وجود دارد که از 3 سلول به رنگ‌های اصلی تشکیل شده است. با عبور جریان الکتریسته از این سلول‌ها، نور متصاعد شده از آنها ترکیب می‌شود و تصویر شکل می‌گیرد. در تلویزیون‌های ال.‌سی.‌دی از سلول‌ها نوری ساطع نمی‌شود و آنها نور خود را از یک منبع خارجی که همان لامپ‌های فلورسنت است، دریافت می‌کنند. تلویزیون‌های ال.ای.دی ساختاری بسیار شبیه ال.‌سی.‌دی‌ها دارند اما تفاوت عمده آنها در منبع نورشان است که ال.ای.دی‌ها به جای فلورسنت از سیستم نورافشان دیودهای نورانی بهره گرفته‌اند. دیودهای نورانی تصاویری با کنتراست بیشتر و رنگ‌های شارپ‌تر را در اختیار بیننده می‌گذارد.
دروغ ال.ای.دی در بازار تلویزیون
اگرچه در بازار تلویزیون با شمار زیادی از نمایشگرهای موسوم به ال.ای.دی مواجه می‌شوید اما واقعیت آن است که بسیاری از این تلویزیون‌ها همان ال.سی.دی‌های پیشرفته‌تر هستند و ال.ای.دی به شمار نمی‌آیند. آنها در ساخت نمایشگرهای خود از سیستم گرانقیمت دیود نوری استفاده نکرده‌اند و لامپ‌های فلورسنت ال.سی.دی‌ها را به پشت دستگاه منتقل کرده‌اند تا تصاویری با کنتراست بهتر تشکیل شود. این تبلیغات دروغ که از سوی برندهای بزرگ نیز مطرح می‌شد باعث شد تا برخی از کشورها مانند انگلستان به برندها اجازه ندهند از اصطلاح ال.ای.دی در تبلیغات خود استفاده کنند مگر آن‌که سیستم تشکیل نور در نمایشگر را به‌طور کامل برای مخاطبان شرح دهند و باعث فریب آنها نشوند. به‌عنوان مثال سامسونگ در انگلستان حق ندارد تولیدات خود را ال.ای.دی معرفی کند.  
کدام نمایشگر کیفیت تصویر بالاتری دارد؟
به طور حتم از بین 3 گزینه ال.ای.دی، ال.سی.دی و پلاسما نمایشگرهای ال.ای.دی تصویر بهتری دارند اما با توجه به این‌که تلویزیون‌های ال.ای.دی واقعی در بازار به ندرت پیدا می‌شود و تلویزیون‌های ترکیبی قیمت بسیار بالایی دارند تنها دو گزینه پلاسما و ال.سی.دی می‌ماند که از بین این دو تلویزیون پلاسماها تصویر باکیفیت‌تری دارند و قابلیت نمایش رنگ مشکی و عمق تصاویر در آنها بهتر از ال.سی.‌دی‌هاست.  
کیفیت صدای کدامیک بهتر است؟
اصلا به ادعاهای فروشنده مبنی‌بر بالاتر بودن کیفیت صدای یکی از تلویزیون‌های فلت نسبت به بقیه مدل‌ها توجه نکنید. واقعیت این است که هیچ‌کدام از تلویزیون‌های فلت کیفیت صدای خوبی ندارند. قطر کم آنها باعث شده است کیفیت صدای آنها نسبت به تلویزیون‌های قدیمی افت قابل توجهی داشته باشد. راهکار حل مشکل کیفیت صدا خرید اسپیکر یا سینمای خانگی است.  
عمر کدام تلویزیون بیشتر است؟
از بین ال.ای.دی، ال.سی.دی و پلاسما عمر ال.ای.‌دی‌ها بیشتر است. البته قدمت ساخت ال.ای.‌دی‌ها اجازه نداده عمر ادعایی برای آنها که 100‌هزار ساعت است آزمایش شود. ال.سی.دی‌ها و پلاسما هر دو عمری معادل 60‌هزار ساعت یا 7‌سال دارند. البته ال.سی.دی‌ها به دلیل ساختار پلاستیکی نمایشگرشان سبک‌تر هستند اما در مقایسه با پلاسماها که نمایشگرشان شیشه‌ای است مقاومت کمتری مقابل ضربه‌پذیری دارند. به همین دلیل به مشتریانی که بچه کوچک در خانه دارند، توصیه می‌شود پلاسما بخرند.
کدام گزینه کم‌مصرف‌تر است؟
پلاسماها به دلیل ساختار قدیمی‌تر مصرف انرژی‌شان حدود 2 برابر ال.سی.دی‌هاست. این تلویزیون‌ها همچنین با سرعت بیشتری گرم می‌شوند. در مقایسه بین ال.سی.دی و ال.ای.دی مصرف انرژی ال.ای.دی‌ها کمتر است. 


تعداد بازدید :  157