شماره ۳۸۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
آخرین وضع کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی
انتظار و پتانسیل

گروه ورزش| کاروان جمهوری اسلامی ایران در شرایطی رهسپار شهر اینچئون کره‌جنوبی شده است که انتظارها از نفرات اعزامی تیم کشورمان بسیار بالاست. کسب نتیجه‌ای تاریخی در بازی‌های آسیایی گوانگژو سبب شده همه از نمایندگان کشورمان انتظار تکرار نتایج دور قبل را داشته باشند، نتایجی که درنهایت منجر به چهارمی کاروان ایران در‌ سال 2010 شد. از سوی دیگر با توجه به پتانسیل موجود در ورزش ایران می‌توان امیدوار بود رتبه‌ای قابل توجه کسب شود اما کم نیست دلایلی که شاید منجر به اتفاقاتی شود که هیچ‌کس انتظارش را ندارد.
رشته‌های اعزامی
پس از جلساتی که مسئولان کمیته ملی المپیک با فدراسیون‌ها برگزار کردند، درنهایت مشخص شد رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، والیبال، تکواندوی آقایان و بانوان، کاراته آقایان و بانوان، ووشو، بسکتبال، فوتبال، هندبال، کبدی آقایان و بانوان، دوومیدانی آقایان و بانوان، تنیس روی میز، تیر و کمان، جودو، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، شمشیربازی، ژیمناستیک و شنا نمایندگان خود را به بازی‌های آسیایی اعزام می‌کنند.
شانس‌های مدال
ورزش ایران همواره در بازی‌های آسیایی و المپیک دلخوش به چند رشته خاص بوده است. کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، تکواندو و برخی رشته‌های دوومیدانی اصلی‌ترین شانس‌های کشورمان برای کسب مدال هستند. با توجه به نتایج موفقیت‌آمیزی که کشتی‌گیران ایرانی در بازی‌های قهرمانی جهان کسب کردند، حالا انتظار می‌رود چند مدال رنگارنگ توسط کشتی‌گیران به دست آید. هرچند که شاید بحث خستگی نفرات باعث شود آنها نتوانند در اینچئون تمام قدرت خود را نشان دهند. در وزنه‌برداری هم ایران همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شاید بتوان گفت با وجود بهداد سلیمی، تیم ایران از حالا یک مدال طلا به دست آورده است. نفرات دیگری نیز هستند که می‌توانند در وزنه‌برداری افتخارآفرین باشند. ضمن این‌که تکواندوی ایران نیز همیشه در سطح آسیا جزو بهترین‌ها بوده است، دوومیدانی ایران هم با توجه به حضور احسان حدادی و مریم طوسی می‌تواند چند مدال کسب کند. شاید خیلی‌ها از حالا طلای اینچئون در بخش پرتاب دیسک را برای حدادی کنار گذاشته‌اند اما چیزی قابل پیش‌بینی نیست.
پیشرفت چشمگیر رشته‌های گروهی
در گذشته ورزش ایران معمولا دلخوش به بازی‌های انفرادی بود تا بتواند کسب مدال کند اما اکنون پیشرفت قابل‌توجه برخی رشته‌های گروهی، شانس ایران را برای کسب مدال بالا برده است. رشته‌های هندبال، والیبال، بسکتبال و فوتبال از شانس‌های مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی اینچئون به حساب می‌آیند. والیبال ایران که بي‌تردید جزو برترین قدرت‌های والیبال دنیاست ولی شاید با توجه به فشردگی مسابقات قهرمانی جهان، والیبالیست‌های ایرانی نتوانند در اینچئون مثل همیشه کار کنند. بسکتبال ایران هم پس از حضور در جام‌جهانی می‌تواند عنوان قهرمانی در آسیا را دوباره تکرار کند. شاگردان مهمد بچیروویچ نیز می‌توانند مدال طلای اینچئون را به دست آورند. در هندبال اما شرایط کمی دشوارتر است. هندبالیست‌های کشورمان پس از صعود به جام‌جهانی این رشته و قرار گرفتن روی سکوی سوم آسیا، قدرت خود را به رخ کشیدند اما حاشیه‌های اخیر که منجر به ایجاد تغییرات 90‌درصدی در تیم‌ملی شد، باعث نگرانی شده است.
مشکلات بودجه
کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی اینچئون با یک مشکل اساسی مواجه است که مربوط به بودجه اعزام تیم‌ها می‌شود. بودجه کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی گوانگژوی چین، چیزی حدود 25‌میلیارد تومان بود که با توجه به نرخ ارز و دلار در ‌سال 2010 در ایران این بودجه، رقم چشمگیری محسوب می‌شد. حالا با گذشت 4‌سال از آن مسابقات باز هم بودجه 25 میلیاردی برای کاروان اعزامی در نظر گرفته شده با این تفاوت که قیمت ارز در ایران 3 برابر شده است! از همین بودجه هم کمیته المپیک بخشی را دریافت نکرده است و مسئولان مربوطه همه‌چیز را به بعد از بازی‌های آسیایی موکول کرده‌اند. بي‌تردید این مسأله می‌تواند در انگیزه ورزشکاران ایرانی تأثیرگذار باشد و چه‌بسا چنین مشکلی اجازه ندهد آنها  برنامه‌های خود را پیش ببرند.


تعداد بازدید :  99