شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
تجمع اعتراض‌آمیز ساکنان غرب تهران
ساخت و ساز در بوستان مادر شبانه‌روزی شد

|  مریم میرزایی  | خبرنگار|

شهروند| در پیاده‌رو ایستاده‌اند، کاغذهای سفیدی در دست دارند و فریاد می‌زنند؛ «بگذارید شهر نفس بکشد».
ناراحتی و نارضایتی‌شان را روی کاغذ نوشته‌اند و بالای سر برده‌اند؛ «جهاد شهرداری برای نابودی باغات»، «تغییر کاربری بوستان مادر، حذف 7 هکتار فضای سبز شهر تهران»، «نظارت شورای شهر کجاست؟ بوستان مادر؛ الفاتحه» و... مخاطب تمام فریادهایشان، شهردار تهران است.
برای دومین‌بار در پیاده‌رو، نزدیک همان جایی جمع شده‌اند که روزگاری تابلوی «بوستان در دست احداث مادر» در آن‌جا نصب شده بود. سال‌ها فکر می‌کردند، قرار است دیر یا زود، بوستانی برایشان ساخته شود تا به نفس کشیدنشان کمک کند، اما حال می‌گویند که آنها را بازی داده‌اند. سال‌ها وعده احداث پارک به آنها داده شده، درحالی‌که شهرداری تهران با تغییر کاربری زمینی که نیمی از آن متعلق به آنها بوده، زمین را فروخته تا سود کند.
ساکنان شهرک فرهنگیان در بلوار آیت‌الله کاشانی و خیابان‌های نزدیک به زمینی که سال‌ها نام بوستان مادر را یدک می‌کشید، ماه‌هاست نسبت به پروژه ساخت 8 ساختمان 17 طبقه معترضند. صدای اعتراضشان را با امضای طوماری به دفتر مسئولان شورای شهر تهران، وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی شهرسازی و معماری رسانده‌اند. تلاش‌هایشان برای جلوگیری از ساخت ساختمان‌های 17طبقه، به مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی منجر شد؛ مصوبه‌ای که دستور به توقف گودبرداری در زمین بوستان مادر را صادر کرد، اما این مصوبه و دستوری که برای توقف فعالیت داده بود هم مانع ادامه فعالیت پیمانکار نشد. گودبرداری کامل شد و حالا فونداسیون‌ها (پی ساختمان‌ها) هم ساخته شده است. کارگران شبانه‌روز کار می‌کنند، گویی هیچ مصوبه‌ای برای جلوگیری از ادامه فعالیت آنها صادر نشده، شب‌ها تا صبح، صدای کارشان به گوش می‌رسد و به گفته ساکنان محلی نورافکن‌ها، شب را از روز هم روشن‌تر می‌کنند تا کار ادامه داشته باشد. صبح تا شب هم که مشغولند.
ادامه ساخت واحدهای 17طبقه و متوقف نشدن فعالیت، به نصب اطلاعیه از سوی ساکنان محل در ورودی شهرک فرهنگیان منجر شد و از ساکنان منطقه خواسته شد، روز دوشنبه ساعت 5 جلوی شهرداری منطقه که جنب زمین بوستان مادر است، جمع شوند. ساکنان آیت‌الله کاشانی در پیاده‌رو جلوی در ورودی پروژه 8 ساختمان 17طبقه که البته تابلویی ندارد، تجمع کردند. دانشجویان، دوستداران محیط‌زیست و اعضای کمپین دیده‌بان شهر هم آمده بودند. آمده بودند تا جلوی پیشروی بیشتر را بگیرند تا شاید، بار دیگر تابلوی بوستان مادر به کنار این زمین بازگردد و این‌بار وعده ساخت بوستان مادر عملی شود.
محلی‌ها، ناراضی از وعده‌ای که سال‌ها به آنها داده شده بود، از روزهایی یاد می‌کردند که این زمین
 7 هکتاری، همچون باغی بود و درخت داشت، می‌گفتند: درخت‌ها را کندند، وقتی اعتراض کردیم اعلام کردند قرار است دریاچه مصنوعی و پارکی منحصربه‌فرد در این زمین ساخته شود. بعد گودبرداری شروع شد و در وسط زمین، دایره بزرگی کندند. گود دایره‌ای را ماه‌ها رها کردند، پس از مدتی گود پر شد و زمین محصور. بعد دوباره گودبرداری شروع شد و در پرس و جوها متوجه شدیم، زمین به يكي از ارگان‌هاي خاص فروخته شده و قرار است در این زمین 8 ساختمان 17طبقه ساخته شود. زمینی که نیمی از آن مال فرهنگیان است و شهرداری فروخته.
ساکنان شهرک فرهنگیان، تمام کارهایی را که برای اعلام اعتراضشان انجام داده‌اند  بلند بلند فریاد می‌کنند تا هر رهگذری بشنود. کاغذهایی را که در دست دارند با نگاه عابران همراه می‌کنند تا رهگذران بدانند به چه معترضند و چرا صدایشان بر سر عملکرد شهردار تهران بلند است. اما در کنار اعتراض‌هایی که به شهردار تهران می‌کنند از موضع‌گیری برخی اعضای شورای شهر هم ناراحت و ناراضی‌اند. یکی از ساکنان شهرک فرهنگیان می‌گوید: «نیمی از این زمین، متعلق به فرهنگیان بود و نیم دیگر آن متعلق به بانویی بود که آن را واگذار کرد. به ما اعلام شد قرار است در این زمین پارکی ساخته شود، فرهنگیان زمین خود را واگذار کردند و نیم دیگر زمین را هم با قیمتی نازل از صاحب آن گرفتند. این زمین پیش از آن‌که قرار باشد پارک شود، زمینی پردرخت بود که به بهانه ساخت پارک، درختانش را قطع کردند. عکس تابلوی بوستان در دست احداث مادر هم موجود است.»
«حق تغییر کاربری ندارند، ما زمین را واگذار کردیم تا برای ساکنان منطقه پارک ساخته شود، نه این‌که شهرداری با تغییر کاربری زمین، آن را به نهاد دیگری واگذار کرده و سود کند.» این حرف‌ها را که می‌زند، ماسکی جلوی دهان دارد که روی آن نوشته شده، اکسیژن و کاغذی با این عنوان در دست دارد، «بگذارید شهر نفس بکشد». تند تند و با صدای بلند حرف می‌زند، «شهردار تهران باید پاسخگو باشد. ما نیاز به فضای سبز داریم، در این شهرک و اطراف آن فضای سبزی نیست. این محله پاسخگوی 8 واحد 17طبقه و ماشین‌آلات ساختمان‌سازی که هر روز و هر شب در این محله در رفت و آمدند، نیست. شورایعالی معماری و شهرسازی مصوب کرده که باید ساخت‌وساز در این زمین متوقف شود، اما اینچنین نشده. وقتی یک آجر بدون مجوز جایی گذاشته شود، شهرداری وارد عمل شده و جلوی آن را می‌گیرد، الان که قرار است چندین آپارتمان بدون مجوز ساخته شود، شهرداری تهران کجاست؟ این پروژه حتی تابلو هم ندارد.»
به محلی‌ها گفته شده اگر ناراضی هستند، خانه‌های خود را بفروشند. این را خانمی می‌گوید که روی کاغذ در دستش نوشته شده، نفس شهروندان را نفروشید، «مگر می‌شود، همه ما خانه‌های خود را بفروشیم تا شما ساختمان‌های غیرقانونی خود را بسازید؟»
اعتراض ادامه دارد، دو خودرو نیروی انتظامی در کنار تجمع‌کنندگان ایستاده تا امنیت معترضان را حفظ کنند. ماموری که لباس نیروی انتظامی برتن دارد با دوربین کوچکی مشغول فیلمبرداری از تجمع ساکنان منطقه است، این کار با اعتراض محلی‌ها روبه‌رو می‌شود.  یکی دیگر از ساکنان شهرک فرهنگیان، به «شهروند» می‌گوید: «چند روز است که فعالیتشان شتاب گرفته و شبانه‌روز کار می‌کنند. انگار قرار است قبل از این‌که جلوی کارشان گرفته شود، ساختمان‌ها را بسازند و کوهی از آپارتمان را در مقابلمان بگذارند. آن‌قدر سریع و با سر و صدا کار می‌کنند که فکر می‌کنم شاید، یک روز صبح که از خواب بیدار شویم، ببینیم ساختمان‌ها یک شبه ساخته شده است.» پاسخ شتاب ساخت‌وساز در روزهای گذشته را میثم بصیرت از اعضای کمپین دیده‌بان شهر می‌دهد و می‌گوید: «دو هفته شورای شهر تعطیل است و همین امر باعث شده کار شتاب بگیرد. ما معترضیم چرا شهرداری باید در‌ سال 91، حدود سه‌هزار و 200‌میلیارد تومان از تغییر کاربری زمین درآمد کسب کند، درحالی‌که شهر نیازمند فضای سبز برای تنفس است. این اعتراض را به گوش اعضای شورای شهر رساندیم و طبق قولی که مشاوران برخی اعضای شورا به ما دادند، قرار بود آقایان مسجدجامعی، حافظی و حقانی در این تجمع شرکت کنند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»
در پایان اعتراض به ادامه ساخت‌وساز در زمین بوستان مادر، آن هم بدون توجه به مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی، ساکنان منطقه نامه‌ای را که برای دفتر يكي از مسئولان ارشد نوشته شده بود، امضا کردند. در این نامه آمده است: «بوستان مادر قطعه زمینی 7هکتاری در حاشیه بلوار آیت‌الله کاشانی طبق طرح تفضیلی که از دهه 70 تاکنون قرار بوده پارکی برای اهالی شهرک فرهنگیان شود، در روزهای اخیرتغییر کاربری یافته و فروخته شده است تا به جای درخت و فواره، هشت برج 17 طبقه در آن سبز شود.»
در بخش دیگری از این نامه با اشاره به این‌که عملیات ساخت‌وساز در اراضی پارک مادر تشدید شده، نوشته شده است: «مشکل پیش رو، طرح تغییر کاربری بوستان مادر در منطقه 5 شهرداری تهران (پروژه نور) به کاربری خدماتی و مسکونی (تغییر پهنه G) در خیابان آیت‌الله کاشانی جنب ساختمان شهرداری منطقه 5، (به پهنه M و R) بدون طی اقدامات قانونی است. با توجه به تأکیدات دین مبین اسلام و نیز تاکیدات حضرتعالی بر حفظ و توسعه باغات و فضای سبز شهری، از جنابعالی تقاضا داریم، به منظور احقاق حقوق شهروندی ساکنان، در زمینه توقف اقدامات ساختمانی در این اراضی و روشن شدن زوایای پنهان اقداماتی از این دست دستور مقتضی را صادر فرمایید.»


تعداد بازدید :  122