شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
آغاز لیگ برتر فوتبال با آشفتگی و ابهام
اسپانسر پرسپولیس جا زد خطر محرومیت یک‌ساله از نقل و انتقال استقلال را تهدید می‌کند دادستانی تهران به واگذاری باشگاه راه‌آهن ایراد گرفت

گروه ورزش| در شرایطی که دنیای طبقه‌بندی شده و منظم فوتبال غیرایرانی باید و نباید‌های محرومیت سوارس از حق سشوار زدن تا جواب دادن به تلفن باشگاه بارسلونا را هم تعیین کرده، فوتبال ما هنوز در پیاده کردن ابتدایی‌ترین قوانین مربوط به نقل‌وانتقالات ناتوان است. پس از دیر فکس شدن اسامی حاضران در لیگ قهرمانان آسیا که منجر به محرومیت استقلال از حضور در معتبرترین رقابت باشگاهی آسیا شد، حالا نوبت به شاهکار دیگری از روسای تیم پرطرفدار پایتخت رسیده است.
در برزخ حضور و غیاب
ماجرا به روز قبل از پایان فصل جاری نقل‌وانتقالات مربوط می‌شود؛ زمانی که استقلال به‌عنوان موفق‌ترین تیم فصل نقل‌وانتقالات با وجود تکمیل لیست 18نفره خود اقدام به جذب یعقوب کریمی، بازیکن سپاهان به صورت قرضی و به مدت یک‌سال کرد. سر گرفتن این انتقال مستلزم خروج یک نفر از لیست بود و قرعه هم به نام احمد جمشیدیان افتاد اما مهلت نقل‌و‌انتقالات تمام شد و خبری از فسخ قرارداد جمشیدیان که از طرف باشگاه استقلال بازیکن مازاد استقلال معرفی شده بود، نشد.  پرس‌وجوها، سرانجام نتیجه داد و سران باشگاه آبی‌پوش اعلام کردند کریمی با حضور دیرهنگام در هیأت فوتبال تهران قراردادش را ثبت کرده است اما جمشیدیان چطور؟ آیا استقلال پرستاره، برخلاف بقیه تیم‌ها و قوانین موجود با 19 بازیکن فصل را شروع می‌کند؟
محرومیت استقلال؟
پاسخ این سوال به عجیب‌ترین شکل ممکن منفی است چون باشگاه استقلال اعلام کرده از آنجایی که برای فسخ یک‌جانبه قرارداد جمشیدیان نیاز به رضایت و امضای این بازیکن پای برگه فسخ نبود، آنها قبل از پایان مهلت نقل‌وانتقالات، قرارداد بازیکن خود را باطل کرده‌اند.  آیا این اقدام استقلالی‌ها قابل قبول است؟ از نظر قانونی، هرگز چون با استناد به بند 5 ماده 17 آیین‌نامه انضباطی فیفا درباره نقل‌و‌انتقالات اگر فسخ یک‌جانبه قرارداد، بدون امضا و رضایت بازیکن صورت بگیرد، محرومیت یک‌ساله در انتظار باشگاه خواهد بود و اگر ثابت شود استقلال بدون رضایت یک بازیکن، قرارداد او را فسخ کرده، آبی‌پوشان باید یک‌سال را با همین بازیکنان سر کنند چون در صورت اثبات جرم، حق امضای قرارداد را ندارد.
اقدام بی‌سابقه
این عمل استقلالی‌ها هرگز در لیگ‌های معتبر اروپایی نمونه مشابهی نداشته اما تا دلتان بخواهد در فوتبال ایران، رفتارهای پرخطر و دور از قانون در فصل نقل‌وانتقالات را شاهد بودیم؛ رفتارهایی که البته هیچ‌گاه منجر به محرومیت تیم‌ها از نقل‌و‌انتقالات نشد. ‌سال گذشته هم در این مقطع کارهای غیرقانونی زیادی صورت گرفت؛ از انتقال میانه فصل خلعتبری از العجمان به پرسپولیس گرفته تا ثبت قرارداد صوری کریم انصاری‌فرد بعد از پایان نقل‌وانتقالات با پرسپولیس! نمونه اروپایی تخلف در فصل نقل‌وانتقالات بارساست که به دلیل رعایت نکردن بند‌های مربوط به قرارداد با بازیکنان زیر 18‌سال و عدم اجازه از قیم این بازیکنان، قرار بود 2پنجره نقل‌وانتقالات از استخدام بازیکن محروم شود اما در نهایت توسط فیفا بخشیده شد!
چاره کار
امیدواریم این داستان برای فوتبال ایران مشکل جدیدی ایجاد نکند اما شاید زمان آن رسیده که تیم‌های بزرگ پایتخت، بار دیگر و این بار با دقت آیین‌نامه‌ها را بخوانند و هنگام بیرون آوردن دسته چک‌هایشان، کمی هم به واقعیات موجود روی کاغذها توجه داشته باشند. در این صورت می‌توان امیدوار بود این اتفاقات تقریبا منحصربه‌فرد فوتبال ما، کمتر رخ بدهد و همه از فوتبالی کم‌نقص لذت ببریم.


تعداد بازدید :  104