شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
آمار شهدا از مرز 600 تن گذشت
کارنامه دانش‌آموزان غزه رنگ خون گرفت
آمار شهدا از مرز 600 تن گذشت شهادت یک زن باردار فلسطینی در بیت حانون

شهروند| روز گذشته موعد اعلام نتایج دبیرستان‌های غزه بود و فضای شهر همچنان صحنه انفجار و پرتاب موشک‌های رژیم اسراییل بود. بنابر اعلام اداره آموزش‌وپرورش غزه 20نفر از دانش‌‌آموزانی که نتایج امتحاناتشان در روز گذشته اعلام شد در بین کشته‌شدگان هستند و 4تن از این دانش‌آموزان متعلق به خانواده‌ای بودند که در یکی از حملات مرگبار اسراییل به شهادت رسیدند.
حملات صهيونيست‌ها به نوار غزه دیروز و در پانزدهمین روز عملیات نظامی این رژیم در غزه همچنان ادامه داشت. تنها در ساعات اولیه روز گذشته 12 فلسطینی به شهادت رسیدند و 70تن دیگر نیز مجروح شدند. در حمله جنگنده‌های اسراییلی به «بیت حانون»، واقع در شمال‌شرق غزه نیز یک بانوی باردار فلسطینی به شهادت رسید. به‌دنبال حملات روز گذشته شمار شهدای فلسطینی از مرز 600تن گذشت و آمار مجروحان این حملات نیز به 3هزار و 700تن رسید. کمیته بین‌المللی امدادرسانی فلسطین همچنین روز گذشته اقدام به انتشار تصاویری کرد که در آن تک‌تیراندازان ارتش اسراییل یکی از امدادگران حاضر در الشجاعیه را هدف قرار می‌دهند. این فلسطینی که در جست‌وجوی بقایای خانواده خود در میان آوارهای خانه‌ها درمانده‌ و سرگردان بود با 2گلوله تک‌تیرانداز اسراییلی جان ‌باخت. اسراییل پیش از این و در روز یکشنبه در یکی از مرگبارترین حملات خود منطقه شجاعیه را بمباران کرد که در جریان این حمله نزدیک به 100 فلسطینی به شهادت رسیدند.
مذاکرات جان‌کری در قاهره
وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به مصر با بان‌کی‌مون، نبیل العربی و وزیر خارجه مصر در قاهره دیدار کرد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در یکی از هتل‌های قاهره دیدار و درخصوص اوضاع غزه و تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس میان اسراییل و فلسطین بحث و گفت‌وگو کرد. کری همچنین متعهد شد که کمک‌های بشردوستانه‌ای به ارزش 47‌میلیون دلار را به غیرنظامیان در نوار غزه اختصاص بدهد. وی همچنین از جنبش حماس خواست به شلیک موشک‌هایش به سمت اراضی اشغالی پایان بدهد. سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز در پایان مذاکراتش با جان کری که حدود یک ساعت به طول انجامید تأکید کرد که موضع مصر درخصوص طرح آتش‌بس پابرجاست و اصلاحاتی درخصوص این طرح صورت نگرفته است.  وزیر خارجه آمریکا با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز دیدار و با وی درخصوص طرح آتش‌بس مصر و پایان دادن به خشونت‌ها در نوار غزه بحث و گفت‌وگو کرد.
نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب پس از دیدار اخیر خود با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در قاهره در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران گفت: طرح آتش‌بس مصر به‌طور آشکارا به توقف خشونت‌ها در نوار غزه منجر می‌شود و ما امیدواریم جنبش حماس این طرح را بپذیرد. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که برای حضور در نشست وزیران خارجه اروپا به بلژیک رفته است، خواستار آتش‌بس فوری بین اسراییل و جنبش حماس شد. وی تأکید کرد: هیچ‌چیزی نمی‌تواند ادامه کشتارها در غزه را توجیه کند و وضع در اسراییل و غزه بسیار سخت شده است.
ادامه اعتراضات جهانی
ادامه کشتار غیرنظامیان در غزه بار دیگر مردم را در گوشه‌وکنار جهان راهی خیابان‌ها کرد تا با فریاد اعتراض خشم خود را از ستیزه‌جویی مقامات اسراییلی نشان دهند. شمار زیادی از مردم دانمارک، مراکش، تونس و فلسطین با برگزاری تظاهرات حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کردند. صدها تن از مردم دانمارک با برگزاری تظاهرات در شهر کپنهاگ حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کردند. همچنین تعداد زیادی از فعالان فلسطینی مقیم دانمارک در همبستگی با مردم غزه تحصن کرده و کفن‌هایی نمادین را که اسامی شهدای غزه  روی آنها نوشته شده بود، در میدان کپنهاگ قرار دادند و شمع‌هایی را در اطراف آنها روشن کردند. صدها تن از حامیان فلسطین در قبرس با تجمع در مقابل سفارت اسراییل در نیکوزیا، پایتخت این کشور خواستار توقف حملات نظامی علیه غزه شدند. برخی از معترضان پرچم اسراییل را به آتش کشیدند.


تعداد بازدید :  77