شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
در حادثه‌ای دلخراش مادر، 2 دختر و نوزادی جان باختند
پرداخت دیه، مجازات مقصران گودبرداری غیراصولی یافت‌آباد
پیمانکار، مالک ساختمان، مهندس ناظر، شهرداری و سازمان نظام‌مهندسی مقصران حادثه گودبرداری در یافت‌آباد هستند

گروه حوادث| صبح دیروز جلسه رسیدگی به پرونده حادثه گودبرادری غیراصولی در یافت‌آباد که مادر ، 2دختر و نوزادي  را به کام مرگ کشاند پس از 45روز در شعبه سوم بازپرسی دادسرا جرایم جنایی تهران برگزار شد.
17خردادماه بود که گودبرداري غيراصولي يكي از خانه‌هاي خيابان طاهري يافت‌آباد مادر و 2دختر و نوزاد 6 ماهه را به كام مرگ كشاند. وقتي مأموران پليس با تماس مردمي در محل حادثه حاضر شدند، دريافتند همسايه‌ها اجساد افراد گرفتار شده را قبل از رسيدن آتش‌نشانان و اورژانس از زير آوار خارج و به بيمارستان منتقل كرده‌اند. بررسي‌هاي بيشتر نشان داد 4عضو خانواده به طرز دلخراشي جان باخته‌اند و پدر، عروس و نوه سه‌ساله به طرز معجزه‌آسايي از مرگ نجات يافته‌اند.
مقصران حادثه
 پس از آنكه بازپرس جمشيدي از وقوع حادثه باخبر شد با حضور در محل حادثه دست به تحقيق زد. تحقیقات اولیه نشان می‌داد گودبرداری غیراصولی ساختمان در حال ساخت مجاور این خانه چنین حادثه هولناکی را رقم زده است.  این در حالی بود که پرس‌وجوها از اهالی محل نشان می‌داد كه اين خانواده به صاحب ملك درباره احتمال ريزش خانه‌شان هشدار داده بودند اما صاحب ملک به همراه دامادش که به‌عنوان پیمانکار پروژه در ساخت ساختمان همکاری داشته است بدون توجه به این نکته خودشان اقدام به تخریب دیوار کردند. در بررسي‌هاي بعدي نیز مشخص شد اين گودبرداري غيراصولي از سوي مهندس ناظر به ادارات مربوط گزارش نشده تا مانع گودبرداري شوند.  همین اشتباه کافی بود تا برداشتن خاک ساختمان نیمه‌کاره باعث تخریب کامل خانه مجاور شود،  بنابراين قاضي پرونده همزمان با ارسال اجساد 4 عضو خانواده به پزشكي قانوني، دستور بازداشت مهندس ناظر را به دليل قصور در نظارت و پيمانكار را كه بدون مجوز صلاحیت پیمانکاری و اجرای پروژه از مقصران حادثه شناخته شدند، صادر كرد. همزمان با ادامه تحقيقات، تيمي از كارشناسان رسمي دادگستري نیز با ارزیابی محل حادثه مقصران حادثه را شناسایی کردند.
متهمان اصلی پرونده گودبرداری   غیراصولی
 براساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری به ترتیب:  پیمانکار ساختمان، مالک ساختمان، مهندس ناظر، سازمان نظام‌مهندسی و شهردار ناحیه هرکدام با‌ درصدی قصور به‌عنوان مقصران حادثه معرفی شدند.
با گذشت حدود یک‌ماه و نیم از ریزش آوار ساختمان یافت‌آباد جلسه رسیدگی به این پرونده با حضور شاکیان و متهمان پرونده در شعبه سوم دادسرای جنایی تهران به ریاست بازپرس جمشیدی برگزار شد.  
بعد از شروع جلسه شاکیان این پرونده که پسر و پدر این خانواده داغدار بودند با متهم شناختن مهندس ناظر که نظارتی روی ساختمان انجام نداده است درخواست اشد مجازات را از قاضی پرونده خواستار شدند. متهم ردیف اول که داماد مالک ساختمان بود و به‌عنوان پیمانکار در پروژه حضور داشت وقتی در برابر شکایت شاکی قرار گرفت در دفاع از خودش گفت:  «اگر مهندس ناظر از روز اول پروژه می‌آمد و از مراحل انجام کار خبر می‌گرفت این اتفاق نمی‌افتاد. ایشان فقط تلفنی از پروژه خبر می‌گرفتند و به ما می‌گفتند حواستان باشد و کارتان را انجام دهید. مهندس ناظر یک روز قبل از حادثه سر ساختمان آمد و گفت میلگردها را ببافید و قبل از بتون‌ریزی به من زنگ بزنید. من سواد آکادمیک این کار را نداشتم و بدون مجوز صلاحیت پیمانکاری در پروژه حضور داشتم.  مهندس ناظر باید به من می‌گفت که دیوار را برندارم.»
مهندس ناظر پروژه نیز به‌عنوان متهم ردیف سوم گفت: «روزی که سازمان نظام‌مهندسی من را به‌عنوان مهندس ناظر معرفی کرد من به منزل مالک ساختمان رفتم و بعد از بررسی ملک برای اخذ پروانه اقدام کردم. موقع شروع به کار داماد مالک به‌عنوان پیمانکار وارد پروژه شد.»
 پیمانکار ساختمان با 65‌درصد تقصیر، مالک ساختمان با 15درصد، مهندس‌ناظر با 10‌درصد و شهرداری، سازمان نظام‌مهندسی نیز هرکدام با 5‌درصد به دلیل اعطای پروانه ساخت بدون داشتن پیمانکار دارای صلاحیت، مقصر شناخته شدند.
زوایای دیگر پرونده
شاکی پرونده که در این حادثه مادر، 2خواهر و خواهرزاده 9ماهه‌اش را از دست داده است حرف‌های عجیبی را بیان کرد. او ادعا کرد بنابر نظریه پزشکی قانونی یکی از خواهرانش در زمان این حادثه 3ماهه باردار بوده است و از آنجایی که جنین رشد کرده بوده تعداد قربانیان این حادثه 5نفر بوده‌اند. در جلسه رسیدگی به پرونده نیز مشخص شد با گذشت یک‌ماه‌و‌نیم از تخریب ساختمان هنوز عملیات آواربرداری انجام نشده است.  این در حالی است که شاکیان پرونده نگران اسناد و مدارک‌شان که در زیر خروارها خاک مدفون شده‌اند، هستند. شهرداری ناحیه و معاونت شهرسازی تهران قول همکاری و پشتیبانی نسبت به انجام سریعتر آواربرداری ساختمان را دادند.


تعداد بازدید :  101