شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
حمید سوریان در گفت‌وگو با «شهروند»:
خودم را با موحد مقایسه نمی‌کنم، او اسطوره است
قهرمانی ایران، بیشتر از رکوردشکنی خوشحالم کرد

گروه ورزش| کشتی‌گیر وزن 59کیلوگرم تیم‌ملی فرنگی با کسب مدال طلای مسابقات جهانی‌ سال 2014 در تاشکند ازبکستان، هم افتخاری تاریخی برای خودش رقم زد و هم یکی از پایه‌های اصلی نخستین قهرمانی کشتی‌فرنگی ایران در تاریخ این رقابت‌ها بود.  او که حالا با 7 مدال طلای المپیک و جهانی بالاتر از عبدالله موحد، اسطوره کشتی ایران قرار گرفته، دوست ندارد خودش را با او مقایسه کند و معتقد است تمام تلاشش برای بالا بردن پرچم ایران است و اصلا به رکوردشکنی فکر نمی‌کند.  سوریان قصد دارد تا المپیک 2016 به کشتی ادامه دهد و با دومین طلای المپیکی از دنیای کشتی خداحافظی کند.  در ادامه گفت‌وگوی حمید سوریان را با «شهروند» می‌خوانید.
* آخرین حضورت در مسابقات جهانی به‌ سال 2010 بازمی‌گشت، سطح مسابقات را پس از دوری 4 ساله‌ات چطور دیدی؟
مسابقات جهانی از نامش مشخص است که در بالاترین سطح برگزار می‌شود و تمام تیم‌ها با بهترین نفرات خود و تمام کشتی‌گیران با بالاترین سطح آمادگی‌شان در آن ظاهر می‌شوند.  از ابتدا هدفم را کسب مدال طلا قرار داده بودم و خوشحالم که توانستم بعد از 4‌سال بار دیگر به این افتخار دست پیدا کنم.  البته قهرمانی ایران باعث شد خوشحالی ام دوچندان شود.
* هفتمین مدال طلای خود را به‌دست آوردی و حالا بالاتر از عبدالله موحد پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران محسوب می‌شوی.
من به‌عنوان یک کشتی‌گیر وقتی لباس تیم‌ملی را بر تن می‌کنم باید مثل یک سرباز بجنگم و اصلا برایم مهم نیست که چه رکوردهایی را شکسته‌ام.  من به‌دنبال عنوان‌های فردی نیستم و در ضمن به هیچ‌وجه خودم را با موحد مقایسه نمی‌کنم زیرا او اسطوره ماست و اصلا درست نیست که با او مقایسه شوم. قطعا قهرمانی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی که برای نخستین‌بار در این رقابت‌ها رقم خورد، برایم بسیار باارزش‌تر از رکوردشکنی است زیرا مطمئنم مردم با قهرمانی یک تیم بیشتر خوشحال می‌شوند.
* شاید برای همه سوال باشد که کشتی‌فرنگی با وجود قهرمانی در المپیک و جام‌جهانی چرا تا به حال نتوانسته بود، مسابقات جهانی را فتح کند؟
سطح هر مسابقه‌ای متفاوت است. به‌جز مسابقات المپیک که تفاوت زیادی با سایر رقابت‌ها دارد، مسابقات جهانی در بالاترین سطح است.  ما چندبار در جام‌جهانی که به شکل تیمی برگزار می‌شود، قهرمان شده بودیم و آخرین‌بار نیز به چند ماه قبل بازمی‌گردد که در تهران برگزار شد.  تفاوت زیادی میان المپیک و مسابقات جهانی وجود دارد اما ما در المپیک 2012 قهرمان شده بودیم.  در هر صورت خوشحالم که با این عنوان دیگر جای کاپ قهرمانی مسابقات جهانی در ویترین افتخارات کشتی‌فرنگی ایران خالی نیست.
* قهرمانی ایران در حالی رقم خورد که شاید تا قبل از روز آخر کسی فکر نمی‌کرد تیمی با 42 امتیاز بر سکوی نخست قرار بگیرد؟
رده‌بندی تیم‌ها همواره در کشتی‌فرنگی با کشتی آزاد متفاوت بوده زیرا در بخش آزاد فقط چند تیم خاص از جمله ایران و روسیه مدعی هستند و مدال‌ها را در اختیار می‌گیرند اما در کشتی‌فرنگی به دلیل پخش شدن مدال‌ها در میان کشورهای اروپایی تیم قهرمان امتیاز کمتری دارد.  خدا را شکر با نمایش مقتدرانه در روز آخر که با 3 مدال همراه بود، قهرمان شدیم.  البته نباید تلاش‌های کادرفنی قبلی را فراموش کرد که زحمات زیادی برای این تیم کشیده بودند.
* در حالی تصمیم گرفتی در بازی‌های آسیایی شرکت نکنی که جای مدال طلای این بازی‌ها در کارنامه‌ات خالی است.
با مشورتی که با کادرفنی و برخی بزرگان کشتی داشتم، قرار بر این شد به مسابقات جهانی بروم که از سطح و اهمیت بالاتری برخوردار است. به دلیل نزدیکی این 2رقابت نمی‌توانستم در بازی‌های آسیایی نیز حضور داشته باشم و امیدوارم تیم کشتی‌فرنگی در آن رقابت‌ها نیز خوب نتیجه بگیرد،  البته این پایان کار من نیست و هدف اصلی‌ام از این پس المپیک 2016 برزیل خواهد بود که امیدوارم با دعای خیر مردم یک مدال دیگر در آن رقابت به‌دست آورم.

 


تعداد بازدید :  211