شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
وزیر بهداشت خبر داد: صرفه‌جویی ۴۰‌درصدی در واردات دارو
اختصاص 1100‌میلیارد تومان برای ارزان شدن داروهای خاص

شهروند| وزیر بهداشت گفت: در 6 ماهه امسال حدود 40‌درصد صرفه‌جویی ارزی در واردات دارو داشته‌ایم و ۱۱۰۰‌میلیارد تومان هم برای ارزان شدن داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج در ‌سال‌جاری اختصاص دادیم.
به گزارش وزارت بهداشت، سیدحسن ‌هاشمی در اولین نمایشگاه بین‌المللی دارو، صنایع و خدمات وابسته «ایران فارما» و در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که صنعت داروسازی در ایران پیشرفت‌های خوبی داشته است، اظهار کرد: درحال حاضر تمام خطوط داروسازی در ایران وجود دارد و تقریباً تمام انواع فرمول دارویی در ایران قابل تولید است.
به گفته‌ هاشمی در سال‌های اخیر کشور ما در حوزه داروهای با فناوری بالا پیشرفت‌های چشمگیری داشته به‌طوری‌که داروهای نوترکیب، آنتی‌بادی‌های منوکلونال، داروهای ضدسرطان و داروهای بیماران خاص در داخل کشور تولید می‌شود. او با اشاره به این‌که البته در حوزه پژوهش‌های داروسازی نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم، ادامه داد: 50‌درصد دانشمندان کشورمان در حوزه دارو رتبه‌های بالای بین‌المللی دارند درحالی‌که محققان دانشکده‌های داروسازی کمتر از 5‌درصد محققان دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند. وزیر بهداشت در زمینه سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه دارو خاطرنشان کرد: حمایت از تولید داخل هم برای افزایش سهم آن در بازار داخلی کشور و هم به منظور افزایش میزان صادرات، از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت بهداشت است.
هاشمی با بیان این‌که سهم عددی تولید داخل از 15‌سال قبل همواره بالای 95‌درصد بوده است، گفت: با این حال سهم ریالی متأسفانه در سال‌های اخیر کاهش داشته و در ‌سال گذشته به حدود 60‌درصد رسیده است. او با تأکید بر این‌که امسال مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت افزایش سهم تولید در بازار داخلی است، افزود: در 6 ماهه اول امسال حدود 40‌درصد صرفه‌جویی ارزی در واردات دارو داشته‌ایم که قاعدتاً این روند موجب افزایش سهم تولید داخل در بازار داخلی خواهد شد.
هاشمی با اشاره به سیاست دیگر وزارت بهداشت مبنی بر حمایت از بیماران به‌خصوص بیماران خاص و صعب‌العلاج، بیان داشت: از محل حمایت‌های وزارت بهداشت، مازاد بر پوشش بیمه‌ای معمول، معادل یک‌هزار و ۱۰۰‌میلیارد تومان به داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص یافته به‌طوری‌که سهم پرداختی این بیماران را کاهش داده است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: البته برای کاهش هزینه‌های بیماران مزمن نیز برنامه‌هایی در دست اجرا است که در نیمه دوم‌ سال‌جاری اجرایی می‌شود. ضمن این‌که برنامه ارتقای کیفیت خدمات سرپایی و بستری در بیمارستان‌های دولتی تعیین شده و به‌زودی اجرایی می‌شود. هاشمی با تأکید بر ضرورت ارتقای کیفیت داروهای تولید داخل، جلب اعتماد جامعه پزشکی به کیفیت و اثربخشی داروهای تولید داخل، اظهار کرد: در این زمینه سازمان غذا و دارو موظف است دقت و جدیت بیشتری در حوزه تولید، توزیع و عرضه داروها به‌خصوص داروهای تولید داخل داشته باشد. ما موظف هستیم با اهتمام بیشتری با تخلفات در این زمینه برخورد کنیم. او با اشاره به این‌که ما امسال برای ارتقای کیفیت داروهای تولید داخل، برنامه‌های تخصیص ارز برای خرید ماشین‌آلات جدید تولیدی، دستگاه‌های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت دارو را شروع کردیم، تأکید کرد: بدون محدودیت تمام این برنامه‌ها را ادامه خواهیم داد. هاشمی تأکید کرد: انتظار می‌رود صنعت دارویی کشور از این فرصت حداکثر بهره‌برداری را برای ارتقای سهم تولید ناخالص ملی و فناوری تولید خود به عمل آورد. وزیر بهداشت ضمن بیان این‌که وزارت بهداشت عزم جدی برای مبارزه با پدیده قاچاق دارو دارد، اظهار کرد: اکنون که تأمین دارو در کشور به روال طبیعی صورت می‌گیرد، از سازمان غذا و دارو انتظار می‌رود سیاست‌های نظارتی خود را در زمینه برخورد با قاچاق و تقلب بیشتر کند.


تعداد بازدید :  82