شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
روي خط خبر

سازمان انرژی اتمی آغشته بودن ریزگردها به اورانیوم را بررسی کند
فارس| رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط‌زیست گفت: ‌ درباره وجود ریزگردهای آغشته به اورانیوم نمی‌توان با حدس و گمان اظهارنظر کرد و باید سازمان انرژی اتمی بررسی‌های خود را دراین‌باره افزایش دهد.
یوسف رشیدی درباره ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم به شهرهای جنوبی کشور، اظهار داشت: در گذشته به منظور مشخص شدن وجود اورانیوم در ریزگردها، نمونه‌گیری‌هایی از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا به سازمان انرژی اتمی ارایه شد. رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط‌زیست در ادامه افزود:  این امر نیازمند بررسی از سوی سازمان انرژی اتمی است. او یادآور شد: حدس و گمان درباره وجود اورانیوم در ریزگردها باید بر مبنای اندازه‌گیری‌ها باشد و لازم است دراین‌باره سنجش‌ها افزایش یابد. رشیدی با بیان این‌که سازمان محیط‌زیست و سایر دستگاه‌‌ها ازجمله وزارت بهداشت و درمان می‌تواند دراین‌باره با سازمان انرژی اتمی همکاری داشته باشند، گفت: پیگیری امواج و تشعشعات ین‌ساز برعهده سازمان انرژی اتمی است. مدیر مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط‌زیست با بیان این‌که بعید به نظر می‌رسد که شاهد وجود چنین شرایطی درباره ریزگردها باشیم، خاطرنشان کرد: ساختار فنی سازمان انرژی اتمی می‌تواند این موضوع را بررسی کند.

مگس‌های سفید، با خنک شدن هوا از بین می‌روند
ایسنا| رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان این‌که خشکسالی و گرما از دلایل تکثیر مگس سفید در سطح شهر تهران بوده است، گفت:  با کاهش دما به 10 درجه سانتیگراد بالای صفر، تکثیر این حشره محدود خواهد شد.
علی‌محمد شاعری درخصوص افزایش جمعیت حشره عسلک پنبه یا مگس سفید گفت: به دلیل پدیده خشکسالی و گرم شدن هوا و تغییر شرایط آب و هوایی و رطوبت، جمعیت اینگونه حشرات افزایش پیدا کرده است که میزبان اصلی آنها، محصولات کشاورزی و باقی ماندن انواع صیفی‌جات و محصولات گلخانه‌ای در گلخانه‌های اطراف تهران است. او با بیان این‌که مگس سفید توسط وزش باد جابه‌جا می‌شود، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش جمعیت مگس سفید با از بین رفتن پارازیت‌های حشره به دلیل سم‌پاشی‌های بی‌رویه و مبارزه شیمیایی با آفات در اطراف شهر تهران و در سطح شهر و برخی مناطق مانند منطقه شش ایجاد شده است. شاعری در ادامه به شرایط مناسب آب و هوا برای ازدیاد جمعیت مگس سفید اشاره کرد و گفت: با افزایش رطوبت و گرمای هوا، حشرات بیشتر تکثیر می‌شوند و تا 15 نسل نیز می‌توانند باقی بمانند. او گفت: مزارع کشاورزی و صیفی‌جات گلخانه‌ای و گیاهان خانواده لگومینوز از میزبان‌های این حشره هستند که بیش از 500 گونه گیاهی را شامل می‌شوند. او در ادامه عنوان کرد: با کاهش دما تا 10 درجه سانتیگراد بالای صفر، تکثیر این حشرات محدود می‌شود، امسال به دلیل درجه حرارت بالا و خشکسالی که باعث تضعیف گیاهان می‌شود، تا پایان فصل گرما تعداد این حشرات بالا خواهد بود.   

97درصد تغییر کاربری اراضی در مازندران خلاف قانون است
ایرنا| بازرس کل استان مازندران گفت: بررسی پرونده‌های تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی این استان نشان می‌دهد حدود 97‌درصد این اراضی خلاف قانون تغییر کاربری داده‌اند.
«سیدحسن میری» در همایش «متناظرین و مرتبطین» در ساری افزود: این پرونده‌ها توسط اعضای کمیسیونی متشکل از قاضی، نماینده دستگاه مربوطه و نماینده استاندار مورد بررسی قرار گرفته‌اند. میری در این همایش که به همت بازرسی استان مازندران و با حضور فرمانداران، شهرداران و اعضای شوراهای شهر این استان برگزار شد، تأکید کرد: باید رویکرد انجام وظیفه در برابر قانون را تقویت کنیم زیرا کار بازرسی تنها دادن تذکرات و هشدار‌های قانونی است. بازرس کل مازندران با بیان این‌که «تغییر کاربری غیراصولی و غیرقانونی از مهم‌ترین مشکلات و تخلف آشکار در این استان است»، گفت: مطالعات بازرسی مازندران نشان می‌دهد که قانون مربوط به تغییر کاربری اراضی در کمیسیون‌های مربوطه به درستی اجرا نشده است. وی تأکید کرد: قانون حفظ کاربری اراضی باغی و زراعی مصوب‌سال 1374 کامل و صحیح است اما بی‌توجهی به قانون و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی از مهم‌ترین تخلفات آشکار کمیسیون‌های مختلف در این حوزه به شمار می‌رود. میری گفت:  قانون حفظ کاربری اراضی باغی و زراعی تأکید دارد که آیا یک زمین کاربری زراعی و باغی دارد یا ندارد؛ اگر زمینی کاربری کشاورزی داشته باشد مگر در موارد استثناء به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. بازرس کل مازندران اجرای طرح‌های تفریحی و توریستی، مراکز گردشگری و ایجاد مراکز دانشگاهی را از بهانه‌های اصلی در تغییر کاربری دانست و ادامه داد: سازمان جهانگردی سابق بیشترین تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را با هدف تفریحی و توریستی دارد. میری با تأکید بر این‌که تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی برای ایجاد مراکز توریستی قانونی نبوده است، افزود: این موارد نه‌تنها قانونی نبوده بلکه از پرداخت عوارض و مالیات نیز معاف شده که به این ترتیب هیچ کمکی به خزانه دولت نکرده است.


تعداد بازدید :  225